„Ma még nem ittam egy kortyot sem. Elhúzzam a nótádat?”
Hangszerük az egyetlen megélhetési forrásuk, a társadalom perifériájára szorulva szembesülnek a nélkülözéssel, megvetéssel. Beszólások, szidalmak, olykor erőszak is osztályrészük. Melyek a legjövedelmezőbb placcok, mennyit keresnek, és hogyan élnek a közterek hangszeres strázsái? Tele van-e a tokjuk? Körkép utcazenészekről.
Halk hegedűszó szűrődik ki a Vörösmarty teret a Duna-korzóval összekötő csöndes kis utcák egyikből. Valaki a Székely himnuszt játsza. Az utcán egy lélek sincs, de a harmincas éveiben járó nő, oldalán babakocsival, amelyben kétévesforma gyerek alszik, rendületlenül muzsikál. Kitartása rövidesen jutalmat nyer, néhány külföldi jelenik meg, és egyikük ropogós bankót nyom a nő kezébe, aki szünetet tartva éppen hangszertartó tokjából szedegeti ki az aprót.
Utcazenészek Nyugat- Európában © sxc.hu |
Szervezett zene |
Az utcazenének a 19. században komoly hagyományai voltak Európában. A szocializmus alatt minden megváltozott: csak hivatásos vagy félhivatásos zenészek muzsikálhattak az utcán. A vasfüggöny lehullása után Nyugat-Európát elözönlötték a kelet-európai zenészek. Ma már utcazene fesztiválokat szerveznek - például Veszprémben vagy a Balaton-parton -, hogy a népszerű hazai énekeseken kívül azok is bemutatkozhassanak, akikkel a közönség nap mint nap találkozik - a köztereken. |
A köztereken felcsendülő zene egyfajta szolgáltatás, amiért senki nem köteles fizetni. Az utcazenészek jelenléte szervesen hozzátartozik a nagyvárosok arculatához, társadalmi és kulturális adottságaihoz, és teret kér magának az érvényesüléshez - olvasható Huszár Ágnes és Radoslav Benus Utcazenészek Budapesten és Pozsonyban 2001-2002-es években című tanulmányában. A szerzők vélekedése szerint az utcazene kitölti a tömegközlekedési eszközökre várakozók idejét, ám a zenészeknek szinte mindig szembesülniük kell tevékenységük negatív hozadékaival, a társadalom ugyanis lenézi, kirekeszti azokat, akik az utcán dolgoznak.
Karcsi bácsi az aluljárók vonós bonvivánja. A cigány férfi – ránézésre inkább a hetvenhez áll közelebb, mint a hatvanhoz – zeneiskolát végzett, hegedűn játszik. Unokaöccsével három éve szinte az aluljárókban él, Miskolcról vonatoztak a fővárosba, miután mindenüket elvesztették. „Pest maradt az egyetlen lehetőségünk. Hajléktalanok vagyunk, napközben zenélünk, éjjel valahol megalszunk. Most éppen egy rongyokból összetákolt putriban, olyan körülmények között, hogy csak na” – magyarázza Karcsi bácsi negyvenes unokaöccse, aki cimbalmon játszik. Mint kiderült, hangszerét kénytelen volt eladni, így most amolyan menedzseri munkát végez: beszélget a járókelőkkel, italt vesz az öregnek. A hegedűtartó tokban, ami kinyitva hever előttük a földön, csak pár forint árválkodik. Aznap délelőtt a Blaha Lujza téren nem sok adakozó ember fordult meg, igaz, Karcsi bácsi sem muzsikált. „Ma még nem ittam egy kortyot sem” – kesereg az öreg. "Elhúzzam a nótádat, virágszálam?" – kérdezi. A hegedű máris a vállára kerül, ő meg kópésan vigyorogva rázendít egy jól ismert lakodalmas nótára.
Muzsikus cigányok az aluljáróban. Tokkal-vonóval. © hvg.hu |
Pénzkereseti szempontból a Ferenciek tere jobb hely, arra sok külföldi jár – magyarázza Karcsi bácsi unokaöccse, hozzátéve, hogy ott bizony euró is csurran-cseppen. „Nincs egy fillérünk sem. De nézzen ránk, nem mondhatja, hogy rosszul vagyunk felöltözve, pedig egyetlen váltás ruhánk van” – mondja Karcsi bácsi. A megjelenésre az aluljáróban is ügyelni kell: öltöny, nyakkendő rendben van, a jobb napokat látott cipő viszont megérett már a kidobásra. Most nincs pénz másikra, az engedélyt sem tudjuk kiváltani, ami a zenéléshez kell. Állítólag kell valami papír, hogy itt muzsikálhatunk, én nem tudom – vonja meg a vállát az öreg. Akik ugyanis elzavarják őket, általában a papírra szoktak hivatkozni.
„Egy zenésznek nem kell engedély, ha többen vannak, akkor közterület foglalási engedélyt kell kérniük a Fővárosi Önkormányzattól" – tájékoztat az önkormányzat. Tévhit, hogy csak engedéllyel zenélhet bárki a köztereken, aluljárókban. Ha tevékenységével nem zavar senkit – nem követ el csendháborítást, nem zavarja az arra járókat, illetve a környéken élőket – megteheti. Engedélyre csak akkor van szükség, ha nem egy szál hangszerrel, hanem erősítővel, hangfalakkal felszerelkezve áll ki a muzsikus az utcára.
Rendészeti források szerint időről-időre ugyanazok az utcazenészek bukkannak föl a városban: emlegetnek egy harmonikás férfit, aki egy fiatal, gitáros lánnyal muzsikál. Népszerű az az indián zenekar is, amelyik a város több pontján, így az Örs vezér téren és a Nyugati téren is fellép. A poharakon zenélő fiatal férfit sokan hallhatták már a belvárosban, a Dunakorzó vonzáskörzetében, ahogy az a huszonéves fuvolás fiú sem ismeretlen a tömegközlekedést használók körében, aki elsősorban a metróaluljárókban bukkan föl. Zeneművészeti Főiskolát végzett, és elmondása szerint azért játszik aluljárókban, hogy valaki felfigyeljen rá; eddig ugyanis egyetlen szimfonikus zenekarban sem kapott állást. Emellett ez a terep szerinte ideális arra, hogy leküzdje a lámpalázat és gyakoroljon.
Falon az igazság? Egy rockzenész emlékére © hvg.hu |
Míg öt éve még a Kálvin téri aluljáró, az Astoria, a Ferenciek tere, illetve a Keleti pályaudvar számított az utcazenészek fellegvárának, addig mára az Örs vezér tér, a Blaha Lujza tér, illetve a turisták által látogatott városrészek, a Deák tér környéke, a Vörösmarty tér, a Duna-korzó, illetve a Budai Vár vonzza az utcai muzsikusokat.
Az Örs vezér téri aluljáró soha nem üres, már messziről hallatszik a tangóharmonika-szó. Egy nyolcvan év körüli bácsi uralja a terepet terjedelmes hangszerével. Ez az egyik legforgalmasabb föld alatti csomópont, szépen záporozik az apró a harmonika tokjába. A bácsi soha nem tanult zenélni, autodidakta módon sajátította el amit tud, repertoárjában olyan örökzöld melódiák szerepelnek, mint a Keresztapa főcímdala, vagy Cserháti Zsuzsától az Édes kisfiam. A repertoár tudatos választás eredménye. „Nem szeretem a lakodalmas zenét, bár manapság ezzel lehet jól keresni. Ha hívnak egy-egy lagziba, azért elmegyek” - indokolja a hagyományosabb hangzást az idős harmonikás. „Tizennégy éves koromban kezdtem zenélni, édesapám hegedült, de én a harmonikát választottam, mert könnyebben meg tudtam szólaltatni.” Ezután a férfi gyorsan belejött a muzsikálásba, a hatvanas-hetvenes években, amikor gyárban dolgozott, négy társával alakított bandát. „Nemcsak a vállalati rendezvényeken szerepeltünk, egy idő után már máshova; esküvőkre, társas összejövetelekre is hívtak minket” - meséli nem kis büszkeséggel. A közös zenélésnek akkoriban nagy hagyománya volt, munka után is szívesen múlatták együtt az időt. „Amíg jó idő van, hetente kétszer kijövök ide - az Örsre - és zenélek – meséli az idős úr, majd sajnálkozva hozzáteszi, hogy egyre gyakrabban kell pihenőt tartania, mert az ujjai már nem pörögnek úgy, mint régen; a szebb időkben.
Rivalizálás |
Az utcazenészek nemcsak a járókelők hangulatváltozásainak, gyakran hátrányos megítélésének, vagy ellenséges viselkedésének vannak kitéve, hanem a szélsőséges megnyilvánulásoknak is. A külföldi, esetleg roma muzsikusok gyakran esnek idegengyűlölet áldozatául. Kilenc évvel ezelőtt az Astoria aluljáróban egy ismeretlen maszkos férfi lábon lőtt egy bolíviai és két ecuadori zenészt, majd elmenekült. A három sérült férfit megoperálták, majd kihallgatták. Mindegyikük úgy vélte, hogy a támadás hátterében igegyengyűlület állt. A nyomozók azt sem zárták ki, hogy az aluljáróban „dolgozó” zenészek, árusok, koldusok közötti konkurenciaharc vagy egy leszámolás következménye volt a lövöldözés. |