2007. július. 20. 16:48 MTI Utolsó frissítés: 2007. július. 20. 16:41 Itthon

Megjelent ez e-útdíjfizetés bevezetéséről szóló kormányhatározat

Megjelent ez elektronikus útdíjfizetési rendszer (ED) bevezetésének menetrendjéről szóló kormányhatározat a határozatok tárában. Eszerint 2009. január elsejéig bevezetik a megtett úttal arányos ED rendszert, a 3,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó gépjárművek és járműszerelvények körében, az autópályákon, autóutakon és az országos főutak egyes részein.

A kormányhatározat szerint a megvalósítás magántőke forrásainak bevonásával történik. A magánbefektetőt közbeszerzési eljárás keretében kell kiválasztani oly módon, hogy a vonatkozó EU irányelvben, és az elektronikus útdíjszedő rendszerekről szóló GKM rendeletben meghatározott kereteken belül, de az ott felsorolt technikai megoldások közül egyiket sem preferálva írják ki a pályázatot.
 
A szolgáltató kiválasztásának főbb kritériumai: a fizetendő szolgáltatói díj mértéke, a bevezetés várható időpontja, és az ajánlott rendszer szakaszos bővíthetőségének költségei. A kormányhatározat szerint az ED rendszer ellenőrzési-behajtási feladatainál közreműködő befektetőt szintén közbeszerzési eljárás keretében kell kiválasztani. Mindkét közbeszerzési eljárás megindításának határideje 2007. augusztus 28.
 
A kormány felkéri a gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a projekt megvalósítását haladéktalanul kezdje meg, és az előkészítéssel, megvalósítással összefüggő operatív és adminisztratív teendőket - az általa kinevezett megbízott irányítása mellett - a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) útján lássa el.
 
A közbeszerzési eljárások kiírása és lefolytatása is a KKK feladata lesz, amelybe bele kell vonni a Pénzügyminisztérium és a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság képviselőjét. A kormányhatározat kitér arra is, hogy a kivitelezési szerződéskötés előtt a tervezeteket véleményeztetni kell a Public Private Partnership (PPP) tárcaközi bizottsággal. A kormány döntése alapján az ED rendszer szerződését legkésőbb 2008. január 31-én meg kell kötni, és 2008. február 28-ig azt jóváhagyás céljából be kell mutatni az Országgyűlésnek.
 
Az ED rendszer bevezetéséhez szükség lesz a közúti közlekedésről szóló törvény módosítására. A közlekedési miniszternek és a fejlesztéspolitikai kormánybiztosnak - a pénzügyminiszter egyetértésével - 2008. január 31-ig ki kell dolgoznia az ED rendszer díjpolitikai stratégiáját, amely figyelembe veszi a díjszedés hatását a közúthálózat fejlesztésének uniós forrásból történő finanszírozására.
 
A gazdasági és közlekedési miniszternek az ED rendszer bevezetésével kapcsolatos intézkedések jogi, szakmai és gazdasági ellenőrzésére létre kell hoznia a Projekt Monitoring Bizottságot, amelyben részt vesz az Állami Számvevőszék, a Magyar Útügyi Társaság, az Informatikai Vállalkozások Szövetsége, és a Hivatalos Közbeszerzései Tanácsadók Országos Szövetsége.
Hirdetés
hvg360 Farkas Zoltán 2024. december. 04. 09:30

Egy megatárca veszélyei, avagy Matolcsy György diadalai az első Nemzetgazdasági Minisztérium élén

Unortodoxia bármi áron: ez jellemezte a 2010-es évek elején felálló első gazdasági csúcsminisztériumot. Most, hogy a Pénzügyminisztérium és a Nemzetgazdasági Minisztérium újbóli tervezett összevonásával visszatérhet ez a struktúra a kormányba, felidézzük Matolcsy György miniszteri tevékenységének csúcspontjait a IMF-fel vívott háborútól a magánnyugdíjpénztárak beszántásáig.