Először az automatához, aztán a kötözőbe
Az egészségügyi intézmények kivárnak, ám egyre több cég kínálja nekik a vizitdíj begyűjtésére alkalmas termináljait. Milliárdokról van szó, de a fejlesztők többsége szerint az automata nem csak nekik biznisz, mert az intelligens betegirányító rendszerek - kombinálva a díjbeszedővel - a kórházak és rendelők életét is megkönnyítik. Persze, hosszútávon.
Váróterem. Még vizitdíj-automata nélkül © Dudás Szabolcs |
-
A tárca mindenre nyitott |
Az automata beszerzése nem kötelező, de az Egészségügyi Minisztérium január közepén pályázatot írt ki. Aki február közepére beüzemeli az automatát, az a vételár 30 százalékát megkapja - azzal a nem lényegtelen feltétellel, hogy a támogatás legfeljebb 250 ezer Ft/db az alapfunkciókat biztosító vizitdíj-automata esetében, illetve legfeljebb darabonként 300 ezer Ft a betegirányító funkciós masináknál. "A tárca egyszeri, a vásárláshoz adott támogatással segíti az intézményeket, de nyitott minden javaslatra és észrevételre" - írta talányosan a hvg.hu megkeresésére Kundra Anna, a minisztérium sajtófőnöke. |
Az Országos Baleseti és Sürgősségi Intézetben (OBSI) három együttműködő cég állította fel Medsys8 elnevezésű automatáját. A betegnyilvántartó rendszerek üzemeltetésével foglalkozó Meditcom - a cégben Kóka János 2004-ig tag volt - szoftverfejlesztéssell, a Patient Media a kijelzők, plazmafelületek biztosításával, míg a Medical Systems Hungary szintén a terminál szoftverének fejlesztésével vesz részt a projektben. Az OBSI-ban átadott Medsys8 vizitdíj-automata szoftverekkel, információs rendszerrel ellátott terminál, amely a pénz befizetésén túl a betegirányításban, a betegellátásban szükséges információk rendszerzésében és számlakiállításra is használható. Zsolnai Gábor, a Meditcom ügyvezetője elmondta, hogy az automaták üzemeltetése - mivel azt nem ők végzik, nem jelent számukra bevételt, de hozzátette: nyilván a céljuk az, hogy az általuk menedzselt betegirányító rendszerek minél komplexebbek legyenek, és kezelni tudják a vizitdíj-automatákkal kapcsolatos feladatokat is. Az OBSI-ban elhelyezett automaták megfinanszírozója, a kórházakban plazmafelületeket elhelyező Patient Media ügyvezetője, Halász Péter pedig úgy nyilatkozott: a képernyőket ingyen helyezik el az intézményekben, a betegirányító rendszerek részei a kijelzők, de a későbbiekben kereskedelmi és ismeretterjesztő tartalommal szeretnék megtölteni. A Medical Systems ügyvezetője, Pusztai László csak annyit mondott: lehet jó üzlet a vizitdíj-automata, de leginkább a terminálokat gyártóknak.
Fizetési távlatok |
A piacon szereplő olcsóbb modellek csak érmét fogadnak el, visszaadni nem tudnak, nincs érintőképernyőjük és pénztárgépként sem használhatóak. A drágább modellek beteghívó rendszerrel is bírnak, és fejleszthetőek: várakozási lista, betegtájékoztatás, betegirányítás is lehetséges az intelligensebb berendezések esetében. A tervek között szerepel, hogy sms-ben, illetve telefonon is lehessen majd vizitdíjat fizetni. |
A Medical Systems egyébként tavaly novemberben kereste meg a Procontrol Elektronika Kft.-t, hogy hozzon létre egy prototípust. Kovács Károly, a Procontrol ügyvezetője a hvg.hu-nak beszámolt arról, hogy ma már 3 féle gépet kínálnak, a legolcsóbb 790 ezer forint, a következő kategória 1 millió 580 ezer, míg a legdrágább 2 millió forint. A cég már akkor elkezdett dolgozni a több millió forintos fejlesztésen, amikor a még bizonytalan volt, lesz-e vizitdíj vagy sem, és most is előre gyártják a berendezéseket. A cégvezető szerint azonban nem vállaltak túl nagy kockázatot, mert ha az egészségügyi piac nem szívná fel a gépeket, akkor azokat majd más célra értékesítik. A megrendelések számáról nem nyilatkozott, csak annyit árult el, „van érdeklődés”, és a kórházaknak nem kell azonnal fizetni, esetleg a beszedett vizitdíj adott százalékával is törleszthetnek.
A fenyegetőzés mentesít |
Czermann Imre, az OBSI informatikai osztályvezetője elmondta, hogy tartanak február 15-től. A minisztérium által felsorolt, a vizitdíj alól mentesülő betegségcsoportok közül például hiányoznak olyan esetek, amikor nincs mód a beteget az automatához küldeni. Egy zárt ficamos bokatöröttet vagy egy eszméletlen embert nem tudok a terminálhoz küldeni – magyarázza Czermann. Hasonló probléma lehet majd például a vérző fejű, ittas hajléktalanokkal is. A tárca abban az esetben nézi el a vizitdíj elmaradását, ha az orvos dokumentálja, hogy a „beteg fenyegetően lépett fel”, egyéb esetben büntetéssel fenyeget – de ennek gyakorlati alkalmazását egyelőre nem tudja elképzelni az osztályvezető. Azt is elmondta, hogy embertelennek tartaná a kezelések előtt elkérni a befizetést igazoló bizonylatot. |
A miskolci megyei kórházban 8 vizitdíj-automatát üzemeltek be a napokban. A kórház egy parkoló-automatákat forgalmazó és üzemeltető céget keresett meg ötletével, miszerint a parkolójegy kiadásának analógiájára működhetne a vizitdíj befizetése is. Ötletüket a vizitdíj bizottságnak is elküldték – meséli Csiba Gábor, Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei és Egyetemi Oktató Kórház főigazgató-főorvosa, aki szerint innen jöhetett mások számára is az ötlet. Az országszerte 800 parkolóautomatát elhelyező cég kapva kapott az felkérésen, és tavaly november végén nekiálltak a megvalósításnak. Egyelőre 6-7 intézménytől van megrendelésük – mondta el a gyártó Gámán Kft. tulajdonosa, Gámán Imre. Az általuk forgalmazott automaták nettó ára egymillió egyszázezer forint, de a cégvezető azt mondja rugalmasak a kórházakkal: van bérleti, lízingelési lehetőség, és a részletfizetéstől, halasztott fizetési konstrukcióktól sem zárkóznak el. A kórház igazgatója elmondta, hogy az Egészségügyi Minisztérium által kiírt pályázaton is szeretnének pénzhez jutni, ezért is tartották fontosnak minél előbb beüzemelni a gépeket.
Az egyszerűsített konstrukcióval állt elő a Siemens is. Az automata a díjfizetésre és bizonylatadásra alkalmas, cél a könnyű kezelhetőség. A hvg.hu-hoz eljuttatott írásos válaszukban úgy fogalmaztak: erős az érdeklődés, az elkövetkező napokban-hetekben jelentős forgalmat várnak. Az automaták alaptípusának ára „nagyságrendileg 1 millió Ft körüli összeg”, de egyelőre még nem üzemeltek be terminált.
Háziorvosokat és rendelőintézeteket céloz meg vizitdíj-termináljával a Pannon Tikett. Visnyai László kereskedelmi és fejlesztési igazgató „óvatos duhajnak” nevezte a céget. A vizitdíjról hozott döntést követően kezdték meg a terminál fejlesztését. A szoftver tökéletesítése most folyik, áprilisra tervezik az üzembe állítást, de elmondása szerint már „százas nagyságrendben” vannak megrendeléseik.
Sokan az orvos-beteg kapcsolat megromlásától tartanak a vizitdíj miatt © Túry Gergely |
A potenciális vevők száma
Intézmények | |
háziorvosi szolgálatok száma | 6873 |
járóbeteg szakellátás, intézmények száma | 458 |
fekvőbeteg szakellátás, országos intézmények | 15 |
gyógyintézetek | 20 |
kórházak | 155 |
tüdőgondozó intézetek | 161 |
bőr- és nemibeteg gondozók | 123 |
Forrás: Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal honlapja
Az csak hónapok múlva fog kiderülni, hogy hány intézmény dönt az amúgy nem kötelező automata beszerzése mellett, illetve hány helyen gondolják úgy: ki tudják, ki akarják gazdálkodni a masinákhoz szükséges költségeket. A hódmezővásárhelyi Erzsébet Kórház igazgatója például nemrég úgy nyilatkozott, hogy nem vásárolnak automatát. Kállai Árpád főigazgató azon túl, hogy igazságtalannak tartja a vizitdíjat, azzal indokolta döntését, hogy nem tudják előteremteni a szükséges összeget. Az általunk megkérdezett egészségügyi intézményekben némelyikében megtérülő beruházásnak tekintik az automatákat, másutt viszont arra panaszkodtak, hogy nem futja rá a büdzséjükből. Az automatákat kínáló cégek többsége igyekszik a vásárlói igényeket és saját érdekeit is összhangba hozni. Van gáláns felajánlás, részletfizetés és bérleti lehetőség is. A karbantartás, üzemeltetés, szerviz, szoftverbővítés és a frissen adódott reklámfelületek vélhetően hosszútávú befektetést jelentenek a masinák forgalmazóinak.