Csökkenhetnek a bérletárak
A tizenhat érintett település hozzájárulásával az agglomerációra érvényes busz- és HÉV-bérletek ára csak 13,5 százalékkal drágulna.
Csak 13,5 százalékkal drágulnának a buszokon és a HÉV-eken az agglomerációs településekre érvényes tavalyi tömegközlekedési bérletárak, ha a tarifák változásában érintett 16 település februártól mintegy 100 millió forintnyi költséggel hozzájárulna a járatok finanszírozásához - az erről szóló javaslatot pénteken terjeszti a települések elé a fővárosi önkormányzat és a gazdasági minisztérium vezetése.
Több száz százalékkal emeltek |
Január 1-jétől több száz százalékkal nőtt a tanulók HÉV-bérleteinek ára Budapest közigazgatási határain kívül. Például egy 10-20 kilométeres szakaszra 1300 forint helyett 7300 forintot kell havonta fizetniük. A jegyek és a dolgozói bérletek 20-30 százalékkal drágultak, és megszűnt a 65 év felettiek ingyenes utazása is. A budapesti BKV-árak egyébként átlagosan 13 százalékkal nőttek. |
Hagyó Miklós rámutatott, hogy a főváros eddig is jelentős terheket vállalt azért, hogy az agglomerációban élők minél kedvezőbb feltételek között vehessék igénybe a tömegközlekedési járműveket. Hozzátette, hogy a szaktárcával közösen kidolgozott konstrukció nem jelent további tehervállalást a főváros számára az eddigieken felül.
A főpolgármester-helyettes példákat sorolva elmondta, hogy a tanulók a jelenlegi 1290 forint helyett, 496 forintért vehetnek februártól 5 kilométeres bérletet, ha annak árához hozzájárul a helyi önkormányzat. E nélkül 828 forint lesz a bérlet ára. A 10 kilométeres bérlet ára 2580 forintról 992 forintra csökken hozzájárulással, anélkül pedig 1657 forint. A 20 kilométeres bérlet ára 5260 forintról 1488 forintra, illetve 2485 forintra, a 30 kilométereseké pedig 8820 forintról 1984 forintra vagy 3313 forintra mérséklődne.
A nyugdíjasok is ismét olcsóbban közlekedhetnének a buszokon és a HÉV-eken. Nekik 5 kilométeres bérlet esetén a jelenlegi 3240 forint helyett 496 forintot kellene fizetniük, ha az önkormányzatok is beszállnak a finanszírozásba, enélkül pedig 828 forintot. A 10 kilométeres bérlet a jelenlegi 6480 forint helyett 992 forintba, vagy 1657 forintba kerülne. A 20 kilométeres bérletekért 12960 forint helyett 1488 forintot, vagy 2485 forintot, a 30 kilométeresekért pedig 19440 forint helyett 1984 forintot, vagy 3313 forintot kellene téríteniük. Az ezekben az összehasonlításokban "jelenleg" érvényesként szereplő bérletárak azok, amelyek az utóbbi időben heves tiltakozást váltottak ki.
Hagyó Miklós ezeknek kapcsán korábban többször emlékeztetett rá, hogy egy tavaly júliustól hatályos új kormányrendelet alapján drágultak az agglomerációban élők közlekedési terhei. Mivel a főváros fél évig nem hárította át az utasokra az új kormányrendelet következményeit, a HÉV és a környékbeli buszok járatainak közlekedtetése 573 millió forintos veszteséget okozott a BKV-nak - mondta.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerdán kérte fel Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert, hogy a tárca a források átcsoportosításával járuljon hozzá a budapesti agglomerációs közlekedésben kialakult helyzet minél előbbi rendezéséhez. A kormányszóvivő a hír bejelentésekor elmondta: az ártámogatásról szóló törvény szerint ugyan nem a gazdasági tárcának kell intézkednie, de a kormány nem akarja fenntartani "a kialakult méltánytalanságot". "A kormány sajnálja a főváros döntését, amellyel a Budapest környékén élőkre terheli rá a fogyasztói árkiegészítés egyszerűsítésének és egységesítésének tarifáit" - mondta szerdán Danks Emese.