2007. január. 09. 18:38
MTI
Utolsó frissítés: 2007. január. 09. 18:37
Itthon
Hagyó: készek vagyunk tárgyalni a HÉV-bérletekről
A fővárosi önkormányzat kész tárgyalni az érintett agglomerációs településekkel a BKV-járatok finanszírozásához való hozzájárulásukról, és az agglomerációs közlekedés finanszírozását illetően nyitott a kormányzattal való egyeztetésre is.
Az agglomerációs közlekedést, a fogyasztói árkiegészítést érintő, tavaly júliustól hatályos kormányrendeletet a főváros csak ez év januárjától alkalmazza. Emiatt a BKV-nak közel 400 millió forintos vesztesége származott - mondta Hagyó Miklós, Budapest városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettese
A szocialista politikus kifejtette, hogy azon 17 agglomerációs település közül, ahová HÉV jár, idén 16 helyen olcsóbbak, méghozzá esetenként háromezer forinttal is olcsóbbak a teljes árú bérletek. Hozzátette: "amennyivel csökkentettük a teljes árú bérletek értékét, annyival kevesebb mértékben kellett növelni a tanulójegyekét".
A főpolgármester-helyettes közölte, hogy a fővárosi önkormányzat mindent megtett azért, hogy megfeleljen annak az alapelvének, "hogy szívükön viselik az agglomerációban élők sorsát", és azon stratégiai céljainak is eleget tett, hogy az agglomerációban élők minél inkább közösségi közlekedéssel közelítsék meg a fővárost.
Példaként említette, hogy tavaly több mint 68 ezren vettek dolgozói HÉV-bérletet ezen a 17 településen, tanulói bérletet pedig 92 ezren. A dolgozói bérletesek 95 százaléka idén kevesebbet fizet, mint tavaly - fűzte hozzá.
Annak kapcsán, hogy a HÉV-en jelentősen drágultak a tanulói bérletek, emlékeztetett arra, hogy tavaly 90 százalékos volt az állami árkiegészítés mértéke. Idén a távolságtól függően 55-60 százalékos lett a fixáras jellegű támogatás. Mint leszögezte, ha nem csökkentették volna a teljes árú bérletek árát, a jelenleginél is lényegesen drágábbak lennének a tanulói bérletek.
A főpolgármester-helyettes - utalva arra, hogy hét agglomerációs település részt vállal a BKV-buszok finanszírozásából - hangsúlyozta: a főváros nyitott a többi településsel való tárgyalásra. Mivel nem szeretnék tovább növelni a budapestiek terheit, szívesen kezdeményeznek megbeszéléseket az érintett települések önkormányzatainak vezetőivel, és épp ezért kezdeményeztek a kormányzattal is megbeszélést.
Arra a kérdésére, hogy miért kell egy tíz kilométeres utazásért vasúton 880 forintot, Volán-buszon 1280 forintot, a HÉV-en viszont 4240 forintot fizetni idén a korábbi 1280 forint helyett, a főpolgármester-helyettes az eltérő tulajdonosi szerkezetre utalva adott választ. A MÁV és a Volán tulajdonosa az állam, "a BKV-nak pedig jelen pillanatban a fővárosi önkormányzat a tulajdonosa".
A politikus a kialakult helyzetet jó példának nevezte arra, hogy 2008-ra a közép-magyarországi régió közösségi közlekedését, tarifarendszerét sokkal jobban össze kell hangolni.
A szocialista politikus kifejtette, hogy azon 17 agglomerációs település közül, ahová HÉV jár, idén 16 helyen olcsóbbak, méghozzá esetenként háromezer forinttal is olcsóbbak a teljes árú bérletek. Hozzátette: "amennyivel csökkentettük a teljes árú bérletek értékét, annyival kevesebb mértékben kellett növelni a tanulójegyekét".
A főpolgármester-helyettes közölte, hogy a fővárosi önkormányzat mindent megtett azért, hogy megfeleljen annak az alapelvének, "hogy szívükön viselik az agglomerációban élők sorsát", és azon stratégiai céljainak is eleget tett, hogy az agglomerációban élők minél inkább közösségi közlekedéssel közelítsék meg a fővárost.
Példaként említette, hogy tavaly több mint 68 ezren vettek dolgozói HÉV-bérletet ezen a 17 településen, tanulói bérletet pedig 92 ezren. A dolgozói bérletesek 95 százaléka idén kevesebbet fizet, mint tavaly - fűzte hozzá.
Annak kapcsán, hogy a HÉV-en jelentősen drágultak a tanulói bérletek, emlékeztetett arra, hogy tavaly 90 százalékos volt az állami árkiegészítés mértéke. Idén a távolságtól függően 55-60 százalékos lett a fixáras jellegű támogatás. Mint leszögezte, ha nem csökkentették volna a teljes árú bérletek árát, a jelenleginél is lényegesen drágábbak lennének a tanulói bérletek.
A főpolgármester-helyettes - utalva arra, hogy hét agglomerációs település részt vállal a BKV-buszok finanszírozásából - hangsúlyozta: a főváros nyitott a többi településsel való tárgyalásra. Mivel nem szeretnék tovább növelni a budapestiek terheit, szívesen kezdeményeznek megbeszéléseket az érintett települések önkormányzatainak vezetőivel, és épp ezért kezdeményeztek a kormányzattal is megbeszélést.
Arra a kérdésére, hogy miért kell egy tíz kilométeres utazásért vasúton 880 forintot, Volán-buszon 1280 forintot, a HÉV-en viszont 4240 forintot fizetni idén a korábbi 1280 forint helyett, a főpolgármester-helyettes az eltérő tulajdonosi szerkezetre utalva adott választ. A MÁV és a Volán tulajdonosa az állam, "a BKV-nak pedig jelen pillanatban a fővárosi önkormányzat a tulajdonosa".
A politikus a kialakult helyzetet jó példának nevezte arra, hogy 2008-ra a közép-magyarországi régió közösségi közlekedését, tarifarendszerét sokkal jobban össze kell hangolni.
Itthon
MTI
2006. december. 26. 09:00
Átalakításokat ígér a BKV új vezére
Itthon
MTI
2007. január. 03. 19:57
Létszámleépítésből idén nem lehet megtakarítása a BKV-nak
Gazdaság
MTI
2006. szeptember. 06. 10:11
Jelentős veszteség keletkezik az összevont bérletek miatt
Itthon
hvg.hu
2005. december. 13. 09:00