Jegyeket, bérleteket! Adószámokat?
Mikortól hajthatja be a BKV az APEH segítségével a pótdíjat? Mi kell ahhoz, hogy elkérhesse személyi igazolványunkat az ellenőr? Mennyibe kerül a bliccelés? Ennek járt utána a hvg.hu.
Az önkormányzat már behajt |
A Legfelsőbb Bíróság augusztusban hozott jogegységi határozata kimondja, hogy az önkormányzati tulajdonban lévő parkolótársaságok adóigazgatási eljárás keretében kérhessenek végrehajtást. Az Este című műsorban Wellmann György, az LB Polgári Kollégiumának vezető-helyettese úgy nyilatkozott, hogy a döntés nem tartalmaz kizáró, korlátozó rendelkezést, így a magántulajdonú társaságok esetében is érvényes lehet. |
„Ha már egy mély lélegzetet veszünk, akkor is azt mondják, hogy ez nem egy szokványos lélegzetvétel volt” – válaszolt igen plasztikusan Lucza Mihály, a BKV Menetdíj-kezelési Főosztályának vezetője arra a kérdésre, hogy az elmúlt napok nyilatkozatai mit is jelentenek pontosan - lesz-e APEH-os behajtás és igazoltatási jogkörrel bíró ellenőr. „Évente 1,4 milliárd utasunk van, és 10-12 százalékuk bliccel. Nem drasztikus lépéseket szeretnénk, csupán azt, hogy a szolgáltatásainkat igénybe vevők fizessenek, és az ellenőrök is végezhessék a munkájukat.” Az a 400 ellenőr, aki évente 15-16 millió utast szólít fel jegye vagy bérlete bemutatására.
A vidéki városokban sem jobb a helyzet, sőt Kerényi János, a Pécsi Közlekedési Rt. vezérigazgatója szerint a Lucza Mihály említette 10-12 százalék csupán minimum érték, de még ez is komoly összeget jelent, ha a városok 4-5 milliárdos éves bevételeivel számolunk. „Lobbizni fogunk azért, hogy olyan törvények szülessenek, amelyek biztosítják, hogy az ellenőrök a munkájukat végezhessék, és a pótdíjfizetés alól se lehessen kibújni” – magyarázza. Az adók módjára történő behajtást is indokoltnak tartja Kerényi, hiszen egy, az „adófizetők pénzéből működő közszolgáltatást” nem fizet meg a bliccelő, és mivel az adóteher nem évül el, így az időtényezőre sem játszhat a jegy nélkül közlekedő utas.
Pécsi kollegájával ért egyet Miskolc Városi Közlekedési Rt. jogásza, Kovácsné Dr. Antal Éva. „A perindítás vagy adók módjára történő behajtás előfeltétele, hogy a személy azonosítható legyen. Mindaddig, amíg csak a rendőr igazoltathat és a közfeladatot ellátó ellenőr nem kérheti el a személyazonosságot igazoló iratokat, addig a helyzet nem változik. Az erre vonatkozó törvénymódosításban látom a megoldást, hiszen tisztázni kell, hogy ilyen jogosítványokkal ki lehet ellenőr és milyen módon léphet fel a bliccelővel szemben.”
Mutasd a jegyed, megmondom, ki vagy! © Marton Szilvia |
Utóbbi kapcsán ugyanis aggodalmának adott hangot Péterfalvi Attila, adatvédelmi ombudsman, aki több nyilatkozatában is aggályosnak nevezte a hatósági jogkörrel felruházott egyenruhások vízióját. A Fővárosi Önkormányzat néhány évvel ezelőtt felajánlotta a BKV-nek, hogy rendezzék az ezzel kapcsolatos kérdéseket, de a budapesti tömegközlekedés gazdája akkor – Rakovszky János, a tömegközlekedési alosztály vezetője szerint - nem mutatott erre hajlandóságot. Bár a BKV illetékesei nemrég úgy nyilatkoztak, hogy a felvetett kérdésekről egyeztetnek az önkormányzattal, ott egyelőre nem tudnak ilyen megkereséséről.
Az adók módjára történő behajtáshoz is a Legfelsőbb Bíróság (LB) jogegységi határozatára vagy törvénymódosításra lenne szükség. Előbbi nem valószínű, mert az LB határozatához több, egymásnak ellentmondó bírósági döntés kellene, de a BKV-nek nem voltak perei az LB előtt, és Miskolcon is úgy nyilatkoztak, hogy a kisszámú perek többsége csak az elsőfokig jut, tehát ebben az esetben is csak a törvényalkotók munkája hozhat változást.
A jogi lépések mellett Kerényi János külföldi példákra is hivatkozik, amelyek talán orvosolhatnák a tömegközlekedés problémáját. „Ausztriában például a bliccelés tényéről értesítik a jegy nélkül utazó munkahelyét is. Tanulságos példa.” Magyarországon azonban még csak most indult el az a folyamat amely során tisztázódhat utas, szolgáltató és ellenőr joga és kötelessége törvényen belül és azon kívül is. Egy törvénymódosítás pedig néhány hónapig, vita esetén több évig is eltarthat.
Tömegközlekedés forintosítva |
Miskolcon - ahol busszal és villamossal közlekedhet az utazóközönség - egy vonaljegy ára, elővételben 125 forint, míg egy felnőtt bérlet 3800 forint. A helyszíni bírság 1500, utólag befizetve 3000 forint. A bérlet utólagos bemutatása (amennyiben az esemény napját megelőző napon váltották) megválthatja a pótdíjat, és ekkor csak 600 forintba kerül a feledékenység. Budapesten 170 forint egy vonaljegy, és 6250 forint a bérlet. A helyszínen fizetett bírság 2500 forinttal megúszható, míg az utólagos fizetés – 30 napon belül – 7000 forintot taksál. Az egyhónapos türelmi időn túl már 14000-et számláz a BKV. A fővárosban is van mód a bérlet utólagos bemutatására, 700 forintért. Az utólagos bemutatás lehetősége Lucza Mihály elmondása szerint hungarikum, Európában csak nálunk van erre lehetőség. Az új év azonban új, magasabb árakat is hoz. |