2006. szeptember. 22. 08:42 Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 22. 08:46 Itthon

Folytatódó Combino-kálvária

Csak az önkormányzati választások után járhatnak napközben is a Combinók, amelyeket a mindennapos meghibásodások ellenére biztosan nem lehet visszaküldeni a gyártó Siemensnek.

© hvg.hu
Egyre jobban kiterjed a Combino-botrány, amely hovatovább a vasutat is elérte: Kóka János szabaddemokrata gazdasági miniszter ugyanis szeretné visszavonni a MÁV üzemi mobiltelefon-hálózatának (GSM-Rail) kiépítésére kiírt 80 milliárd forintos tenderét, részben anyagi okokra, részben pedig arra hivatkozva, hogy jelenleg mindössze két versenyző tudja felmutatni a szükséges referenciákat. Márpedig az egyes számú esélyes éppen a fővárossal a Combinók meghibásodása miatt csatába vagy látszatösszetűzésekbe keveredett Siemens.

A megrendelő MÁV-ot pedig a szocialisták által támogatott Heinczinger István képviseli, akit tavaly októberben neveztek ki általános vezérigazgató-helyettessé, előzőleg pedig öt évig a Siemens ügyvezető igazgatója és a fővárosnál a Combino villamosok legnagyobb lobbistája volt.

Ami pedig a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) és a Combino villamosokat gyártó német Siemens AG közti szerződést illeti, a sorozatos leállásokra hivatkozva nemhogy visszaküldeni nem lehet az egyterű óriáshernyókat, de még a kötbérkövetelés feltételei is meglehetősen szigorúak. Ahhoz, hogy a BKV akár egyetlen fillérre is igényt tarthasson a gyártótól, a forgalomban lévő villamosok legalább egytizedének működésképtelennek kellene bizonyulnia délelőtt 10 és délután 2 óra között, mégpedig 24 órán belül helyre nem hozható hiba miatt. A 2003 áprilisában szignált megállapodás ugyanis mindössze 90 százalékos "rendelkezésre állást" írt elő a Combinók esetében, miközben például a 2004-ben beszerzett Volvo buszoktól 96 százalékos mutatóban egyeztek meg a szerződő felek. "A hibalehetőségek forrása a kötöttpályás járműveknél bővebb" - magyarázták a különbséget a HVG-nek a BKV közbeszerzési osztályán. Tény, ezt a Combinók jócskán igazolták az elmúlt hónapokban.

"Amennyiben valamelyik Combino a következő időszakban akárcsak öt percre is meghibásodik, visszaküldjük a Siemensnek" - jelentette be két héttel ezelőtt Demszky Gábor főpolgármester, megelégelve a villamossal kapcsolatban a forgalomba állítás óta felmerült sorozatos malőröket. Mint ismert, a botrányos júliusi felsővezeték-szakadások után (HVG, 2006. július 29.) a Combinók ajtaja romlott el szinte napi gyakorisággal, ezért a Siemens augusztus 1-jén visszahívta a világon elsőként Magyarországon forgalomba állított "egyterűket", és egy hónapig vizsgálta, majd tesztelte azok ajtaját. Akkor maga Dirk Rösler, a Siemens AG projektigazgatója is elismerte: a Magyarországra küldött első két villamost - a 2001-es és 2002-es pályaszámú prototípust - nem futtatták előzőleg a cég németországi próbapályáján, márpedig "az utasforgalom más terhet jelent az ajtókra", mint a homokzsákokkal elvégzett kísérletezgetés. Később az is napvilágra került, hogy az első Combinókat valamiféle régi, ideiglenes hajtóművel indították útjukra, és csak később látták el őket a speciálisan e típusra gyártott alkatrésszel.

A sietség oka a múlt héten a sajtó nyomására nyilvánosságra hozott szállítási szerződésből is kiderül: a két említett járműnek mindenáron meg kellett érkeznie 2006. március 22-éig. Még úgy is, hogy 2004 júliusában a BKV és a Siemens módosította az eredeti megállapodást és az abban szereplő határidőket. A változtatásokra azért volt szükség, mert időközben több európai városból vissza kellett hívni a műszaki hibás, alumíniumvázas Combinókat, ezért Budapestre már új, rozsdamentes acél kasztnis változatot gyártott a Siemens, ehhez pedig újra kellett tárgyalni a feltételeket. Érdekesség, hogy - mint a megállapodásból kiderül - a BKV még bónuszt is ígért a szállítónak arra az esetre, ha a villamosok határidő előtt elkészülnének. Ezzel igazolódik a fővárosi ellenzék korábbi vádja, miszerint a városvezetés presszionálta a BKV-t, tegyen meg mindent, hogy a koalíció még a parlamenti választások előtt nagy csinnadrattával felavathassa az első Combinót, az önkormányzati választásokig pedig az új villamospark nagy része fusson a Nagykörúton.

Kampányberuházás (Oldaltörés)

Csakhogy a 40 milliárd forintos kampányberuházással beszerzett villamosokból korántsem sikerült politikai tőkét kovácsolnia a városvezetésnek, így az utóbbi hetek már kizárólag arról szóltak, hogyan lehetne október 1-je utánra halasztani az esetleges további malőrök napvilágra kerülését. Meglehetősen átlátszó azonban az a kifogás, amellyel a BKV az elmúlt hetekben rövidített üzemmódra kényszerítette a Combinókat: a rongálásokra hivatkozva csak a csúcsforgalmon kívüli órákban - bilinccsel, gázsprayjel és gumibottal felszerelt biztonsági őrök kíséretében - közlekedteti a járműveket. Holott a garázdálkodást nem napközben, hanem éppen a Budapest Parádé éjjelén követték el.

"Amíg ilyen felfokozott a hangulat, addig próbáljuk óvni a járműveket" - érvelt Donáth László, a BKV vezérigazgató-helyettese, aki Aba Botondot helyettesíti; a BKV-vezér ugyanis az önkormányzati választásokig, csaknem egy hónapra szabadságra ment. Donáth azzal a további hibák előfordulását feltételező megjegyzéssel toldotta meg kijelentését, hogy "a vezető mögött egy laptoppal ellátott Siemens-mérnök figyeli a jármű viselkedését". E feltételezést igazolja az is, hogy a korlátozott üzemmódot állítólag maga a Siemens javasolta. Donáth egyébiránt kifejezetten büszke arra, hogy az éjszakai üzemmód bevezetése óta mindössze egyszer hibásodott meg Combino. Igaz, a szerződés szerinti negyvenből eddig megérkezett 17 jármű közül egy éjszaka mindössze hat jár, azaz egyazon villamosra mindössze háromnaponta kerül sor.

Demszky Gábor is kénytelen lesz beérni azzal a sikerélménnyel, hogy - mint egy múlt heti sajtónyilatkozatában közölte - amióta a fenyegető bejelentést tette, "a Combinók járnak", és ez számára elfogadható. Az általa is nyilván pontosan ismert szállítási szerződés szerint ugyanis egyetlen lehetősége volna a fővárosnak arra, hogy megszabaduljon a Combinóktól: ha a BKV felmondja a megállapodást. Csakhogy a már Magyarországra érkezett villamosokat ebben az esetben is ki kellene fizetni. Sőt a felmondástól számított 28 napon belül elkészülő villamosok előállítását, valamint "az eladó által korábban már beszerzett alapanyagokra és alkatrészekre megállapított összeget" is meg kell téríteni. Ami pedig az augusztusi ajtó-felülvizsgálatot illeti, a BKV csak ezután készül benyújtani kötbérigényét, ami villamosonként és naponként a beszerzési ár 0,05 százaléka, de legfeljebb a szerződéses ár 10 százaléka, azaz kevesebb mint 4 milliárd forint lehet.

Félő, hogy a választásokig nem lesz felelőse a felsővezeték-hibáknak sem. Az ezzel megbízott szakértők már több mint egy hónapja elkészítették ugyan az üzemzavarok okát feltárni hivatott jelentést, ám abban nem nevezték meg egyértelműen a hibát elkövetőket, így Székely Gábor, a BKV felügyelőbizottságának (fb) elnöke kiegészítést kért. Utóbbi el is készült, ám azt - Székely a HVG-nek megerősítette - a következő két hétben biztosan nem tárgyalja meg az fb, ahogyan az előzőleg beharangozottal ellentétben a fővárosi közgyűlés a Combino-ügy szemé.lyi következményeiről sem döntött augusztus végén. Aba Botondhoz állítólag már csak a szocialisták ragaszkodnak, az SZDSZ megvonná tőle a bizalmat.

G. TÓTH ILDA

Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.