2006. december. 07. 16:45 MTI Utolsó frissítés: 2006. december. 07. 19:53 Itthon

Tizennégy vasútvonal megszűnik, változó kedvezmények

Tizennégy vonalon szünetelteti a vasúti közlekedést a MÁV - jelentette be a gazdasági és közlekedési miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón csütörtökön, Budapesten.

A vasúti közlekedés szüneteltetése összesen 474 kilométernyi szakaszt érint, további tizennégy szakaszt még vizsgálnak - közölte Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter.

Kevesebb jár, drágábban
Ez összesen 474 kilométernyi szakasz: ide tartozik a Pápa-Környe, a Pápa-Csorna, a Zalabér-Zalaszentgrót, a Lepsény-Hajmáskér, a Sellye-Villány, a Diósjenő-Romhány, a Kisterenye-Kál-kápolna, a Mezőcsát-Nyékládháza, a Kazincbarcika-Rudabánya, a Nyíradony-Nagykálló, a Békés-Murony, a Kunszentmiklós-Dunapataj, a Fülöpszállás-Kecskemét és a Kiskőrös-Kalocsa vonal. Tájékoztatása szerint további tizennégy szakaszt még vizsgálnak. 

Ezenkívül - mint mondta - öt vasúti vonalon a Volán veszi át a vonatpótló buszokkal működtetett szakaszokat, így a Pincehely-Tamási, a Lepsény-Dombóvár, a Tamási-Fürged, a Barcs-Sellye, valamint a Pécsvárad-Bátaszék vonalon Volán-autóbuszok járnak a jövőben. 

Kóka János a kedvezmények és a díjak változásairól is beszélt: jövő januártól a buszközlekedésben 6, a vasúton 16 százalékos emelés várható, 2007 május elsejétől az autóbusz-közlekedésben átlagosan további 4, a vasút esetében újabb 17 százalékos emelés esedékes. 

Kitért arra is, hogy tizennégy kedvezménykategória változatlan marad, kilenc megszűnik, nyolc pedig csökken. Megszűnik az esti és a levelező tagozatos hallgatók vasúti kedvezménye, a nappali tagozatos egyetemisták és főiskolások pedig csak a lakóhelyük és az iskola között utazhatnak ötven százalékos kedvezménnyel, egyéb vonalakon megszűnik számukra a kedvezményes utazás. 

A középiskolások esetében  mind az iskola-lakóhely, mind egyéb viszonylatban ötven százalékos lesz a kedvezmény. A nyugdíjasok utazási kedvezményei változatlanul megmaradnak. Az eddigi 90 százalékos helyett csak ötvenszázalékos kedvezményt vehetnek igénybe évente négy alkalommal a magyarigazolvánnyal rendelkezők, a 6 és 14 év közötti gyermekek jegykedvezménye szintén ötven százalékosra csökken.
 
Megszüntetik az európai parlamenti képviselők utazási kedvezményét, kilencven százalékra emelkedik viszont a szociális intézményben lakók, a gyógypedagógiai intézményben tanulók, a vakok, a hallássérültek és a súlyos fogyatékkal élők kedvezménye. 

A költségvetési szervek dolgozói továbbra is ötven százalékos kedvezményt vehetnek igénybe, évi tizenkét alkalommal. A csoportos kedvezmények csökkennek, így ezentúl nem utazhatnak ingyen a sportolók, a természetjárók, a játékvezetők és a versenybírók. 

Az új kedvezményrendszertől azt várják, hogy átláthatóbb legyen, mérséklődjenek a költségvetés terhei, valamint  növekedjen a bérletvásárlás - tette hozzá Kóka János.

MDF: ez csak ötletelés

Katona Kálmán MDF-es politikus szerint a kormány közlekedés-átalakítási intézkedései - személyszállítási törvény nélkül - csupán ötletszerű, költségkímélő lépéseknek tekinthetők.

"A Magyar Demokrata Fórum álláspontja szerint haladéktalanul a parlament elé kell terjeszteni a személyszállítási törvényt, és ebben kell azokat a prioritásokat meghatározni, amelyek egy átgondolt reform alapját képezhetik" - áll a párt közleményében.

Az országgyűlési képviselő indokoltnak tartja a kedvezmények megváltoztatását, de szerinte az új rendszer csak széleskörű társadalmi vita után véglegesíthető. Katona szerint az európai tendenciákkal is ellentétes az, hogy a kormány a vasúti tarifákat több mint háromszor akkora mértékben emelné, mint az autóbusz-közlekedését. 

Hirdetés
Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.