Tizennégy vasútvonal megszűnik, változó kedvezmények
Tizennégy vonalon szünetelteti a vasúti közlekedést a MÁV - jelentette be a gazdasági és közlekedési miniszter a kormányszóvivői tájékoztatón csütörtökön, Budapesten.
A vasúti közlekedés szüneteltetése összesen 474 kilométernyi szakaszt érint, további tizennégy szakaszt még vizsgálnak - közölte Kóka János, gazdasági és közlekedési miniszter.
Kevesebb jár, drágábban |
Ezenkívül - mint mondta - öt vasúti vonalon a Volán veszi át a vonatpótló buszokkal működtetett szakaszokat, így a Pincehely-Tamási, a Lepsény-Dombóvár, a Tamási-Fürged, a Barcs-Sellye, valamint a Pécsvárad-Bátaszék vonalon Volán-autóbuszok járnak a jövőben.
Kóka János a kedvezmények és a díjak változásairól is beszélt: jövő januártól a buszközlekedésben 6, a vasúton 16 százalékos emelés várható, 2007 május elsejétől az autóbusz-közlekedésben átlagosan további 4, a vasút esetében újabb 17 százalékos emelés esedékes.
Kitért arra is, hogy tizennégy kedvezménykategória változatlan marad, kilenc megszűnik, nyolc pedig csökken. Megszűnik az esti és a levelező tagozatos hallgatók vasúti kedvezménye, a nappali tagozatos egyetemisták és főiskolások pedig csak a lakóhelyük és az iskola között utazhatnak ötven százalékos kedvezménnyel, egyéb vonalakon megszűnik számukra a kedvezményes utazás.
A középiskolások esetében mind az iskola-lakóhely, mind egyéb viszonylatban ötven százalékos lesz a kedvezmény. A nyugdíjasok utazási kedvezményei változatlanul megmaradnak. Az eddigi 90 százalékos helyett csak ötvenszázalékos kedvezményt vehetnek igénybe évente négy alkalommal a magyarigazolvánnyal rendelkezők, a 6 és 14 év közötti gyermekek jegykedvezménye szintén ötven százalékosra csökken.
Megszüntetik az európai parlamenti képviselők utazási kedvezményét, kilencven százalékra emelkedik viszont a szociális intézményben lakók, a gyógypedagógiai intézményben tanulók, a vakok, a hallássérültek és a súlyos fogyatékkal élők kedvezménye.
A költségvetési szervek dolgozói továbbra is ötven százalékos kedvezményt vehetnek igénybe, évi tizenkét alkalommal. A csoportos kedvezmények csökkennek, így ezentúl nem utazhatnak ingyen a sportolók, a természetjárók, a játékvezetők és a versenybírók.
Az új kedvezményrendszertől azt várják, hogy átláthatóbb legyen, mérséklődjenek a költségvetés terhei, valamint növekedjen a bérletvásárlás - tette hozzá Kóka János.
MDF: ez csak ötletelés
Katona Kálmán MDF-es politikus szerint a kormány közlekedés-átalakítási intézkedései - személyszállítási törvény nélkül - csupán ötletszerű, költségkímélő lépéseknek tekinthetők.
"A Magyar Demokrata Fórum álláspontja szerint haladéktalanul a parlament elé kell terjeszteni a személyszállítási törvényt, és ebben kell azokat a prioritásokat meghatározni, amelyek egy átgondolt reform alapját képezhetik" - áll a párt közleményében.
Az országgyűlési képviselő indokoltnak tartja a kedvezmények megváltoztatását, de szerinte az új rendszer csak széleskörű társadalmi vita után véglegesíthető. Katona szerint az európai tendenciákkal is ellentétes az, hogy a kormány a vasúti tarifákat több mint háromszor akkora mértékben emelné, mint az autóbusz-közlekedését.