Sokat mondják, hogy megértsük
A kormányt tájékoztatási kötelezettség terheli. Erre hivatkozik a Miniszterelnöki Hivatal (MEH), amikor a kormányzati pr-re elköltött pénzek felől érdeklődünk. Orbánék kezdték, Gyurcsányék folytatják.
A "kormányzati pr" bűvigéje az 1998 és 2002 közötti ciklusban hangzott fel legelőször a hazai közéletben, köszönhetően annak az – immár talán közhelynek számító – ténynek, hogy a rendszerváltozást követő politikai vezetések közül az Orbán-kormány volt az első, amely komolyan vette kormányzati eredményeinek kommunikálását, s amelynek minden részletre kiterjedő médiavíziója volt. A sokat szidalmazott kormány-péer gyakorlatát azután Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc kormánya szemrebbenés nélkül vette át, s alkalmazta négy éven keresztül.
Gál J. Zoltán mint konferanszié. © hvg.hu |
A negyedik kommunikációs egység, vagyis a Sajtófőosztály közvetlenül a miniszterelnöki kabinethez tartozó Nyilvános Kapcsolatok Titkársága alá van rendelve, feladata pedig a "sajtószervezés". A miniszterelnök útjaival, fellépéseivel kapcsolatos meghívókat, s tájékoztatókat küldik szét az újságíróknak, amelyek alapján aztán a sajtó munkásai elkészítik "egyedi" beszámolóikat.
Az előző ciklusban szinte mindenki a kormányzati kommunikációra költött adófizetői pénzeket siratta, az MSZP is, persze amióta kormányon vannak, azóta sikerült megbarátkozni a helyzettel. A magyarázat persze adott: „a kormánynak kötelessége döntéseiről tájékoztatni az embereket”, ennek egyik módja pedig a rádiós és televíziós reklámszpotok, oldalas sajtóhirdetések és plakáthelyek vásárlása. „Nagy-Britanniában a kormány a harmadik legnagyobb hirdető” – érvel Batiz András. Ezzel együtt itthon ilyen pozíció kivívása nem cél - nyugtat meg bennünket a kormányszóvivő. A kormányzati kommunikáció eszközei még a különféle közszolgálati funkciót ellátó szájtok, így a www.magyarorszag.hu, vagy a www.miniszterelnok.hu felépítése és üzemeltetése is.
A MEH szerint a kormányzat kényszerűen költ reklámra, hiszen ha nem szenzációszámba menő, csak egyszerűen „jó, ésszerű” döntéseket hoz, azzal nem tud a lapok címoldalára kerülni. Sokan pedig egyszerűen nem olvasnak újságot, így az őket érintő üzeneteket más csatornákon kell hozzájuk eljuttatni.
A marketing-szakkifejezések közül legtöbbet talán a „targetálásról” hallunk, minden hirdető álma ugyanis, hogy – a költséghatékonyság elvén – csak azok kapják meg üzenetüket, akik érintettek egy témában, ők viszont bizonyosan megkapják. A fiatalokat a kormányzat internetes hirdetések és ún. free-cardok, vagyis szórakozóhelyeket terített ingyenes reklám-képeslapok útján kívánja elérni. Ugyancsak célzottan küldi ki a panelprogrammal kapcsolatos tájékoztatóját (nyilván a lakótelepeken élőknek).
Mennyiért üzennek? |
A 2005 tavaszán lezárult közbeszerzési eljárás keretében a MEH négy kommunikációs szakterületre öt reklámcéggel szerződött le: a kreatív munkákért a Young & Rubicam felel (275 millióért), a médiavásárlást (tehát a reklámfelületekre alkudozást) a Media Edge végzi (900 millióért), a nyomdai szolgáltatást a Magyar Hivatalos Közlönykiadó Kft-vel végeztetik (ők 550 milliót kapnak), míg a közvéleményt a Medián és a Szonda Ipsos kutatja (összesen 441 millió forintért). Ezek a szerződések 2006. június 30-ig szólnak – közölte a kormányszóvivő. |
A kormányszóvivő szerint a kormányzati kommunikációra szánt összegek esetében a 2005-ös, a parlamenti választásokat megelőző évet a 2001-es hasonló időszakkal érdemes összevetni, akkor ugyanis 6,9 milliárd forint ment el erre, míg tavaly 2,2 milliárdot költöttek állami ünnepségek szervezésére és kommunikációs kiadásokra. Batiz szerint a csaknem ötmilliárdos különbség abból adódik, hogy az előző kabinet Országimázs Központja „sziporkázóbb” állami ünnepségeket szervezett, s sokkal több pénz ment el egyéb kampányokra is (megemlíti a Terror Háza népszerűsítésére szánt egymilliárd forintot).
Batiz állítja: a kormánydöntések előkészítésekor nem vesznek figyelembe kommunikációs szempontokat. A végső szó pedig a miniszterelnöké, a szóvivő szerint Gyurcsány a legjobb kommunikátor közöttük.
Az előző ciklusban sokan pazarlásnak tartották, hogy a kancellária minisztérium egy céggel (az Ezüsthajó kft-vel) évi 160 millió forintért szerződött arra, hogy kizárólag a kormányfőt filmezzék fellépésein. A jelenlegi miniszterelnöki szerepléseket csupán a miniszterelnök személyes fotósa, Déri Miklós rögzíti, havonta 750 ezer forintért. Batiz szerint a "belsős fotós" jóformán minden kormányfőt elkíséri útjain, ez főleg olyan esetekben hasznos, amikor szigorú biztonsági előírások miatt a sajtó munkatársai nem lehetnek jelen. (Példaként az európai alkotmány római szignálását említi.) Ezeket a képeket a sajtó ellenszolgáltatás nélkül megkaphatja, mi is kaptunk egy galériára valót. A kormányfői beszédeket egyébként kamerával nem, csak diktafonnal rögzítik, „utólag, esetleges vitás kérdések tisztázására”.
© MeH |
Ha tehetné, minden orgánum készítene interjút a miniszterelnökkel, a stáb ezért szűri, előrébb vagy hátrébb sorolja a megkereséseket. Ilyen szempontból prioritást élveznek azok az interjúkérelmek, amelyek éppen aktuális politikai témában érkeznek, amelyeket sikerül beilleszteni a kormányfő programjába, illetve amelyek a hivatal megítélése szerint korrekt sajtóterméktől érkeznek. „Minden orgánumnak lehetősége nyílik arra, hogy kérdéseket intézzen Gyurcsány Ferenchez, ha másutt nem, hát a sajtó előtt is nyilvános rendezvényeken, az viszont egy miniszterelnök elvitathatatlan joga, hogy a vele szemben rendszeresen inkorrekt, a bíróság által többször elmarasztalt lapnak ne nyilatkozzon, erre nem kötelezhető” – célzott Batiz a Magyar Nemzetre.
A külföldi sajtótermékektől érkező megkeresések között ugyancsak válogatni szokás, a külföldi olvasók-tévénézők akkor láthatják Gyurcsányt, ha az interjú valamely aktuális témát, ügyet érint, ha épp a kormányfő külföldi útjával kapcsolatos, vagy ha a nemzetközi sajtópiac olyan tekintélyes szereplőjétől érkezik, akinek lehetetlen nemet mondani.