2005. szeptember. 14. 13:55 MTI Utolsó frissítés: 2005. szeptember. 14. 14:11 Itthon

Sorompókutyákat állítanak munkába a vasúti átjárókban

Sorompókutya néven a vasúti átjárókban bekövetkező súlyos tragédiák megelőzésére kifejlesztett berendezést mutattak be szerdán Szegeden.

A sorompókutya lényegében egy adó-vevő kettős rendszer, amely a vasúti átjáróhoz közeledve, a fénysorompó piros jelzésére, rádiójelet bocsát ki, amely hatására a gépjárműben elhelyezett vevő hangjelzést ad, ezzel figyelmeztetve a vezetőt a veszélyre - mondta Rácz Attila, a berendezést kifejlesztő munkacsoport vezetője.

A jelzés a közlekedési táblák elhelyezéséhez igazodva 150-200 méterről hallható, és az átjáróhoz közeledve egyre erősödik. A növekvő hangerő beavatkozásra készteti a sofőrt, mivel a kellemetlenségig fokozódó jelet csak a kocsi megállításával lehet megszüntetni - közölte a szakember.

Az egy átlagos autórádió árába kerülő berendezés felszerelhető autóbuszokba, vagy veszélyes anyagokat szállító teherautókba, de a rendszer személygépkocsik védelmére is alkalmas - tudatta Rácz.

A szakember bízik a rendszer elterjedésében, hiszen az elmúlt évek súlyos tragédiái, mint a pörbölyi, vagy a siófoki baleset megelőzhetőek lettek volna a berendezéssel.

A sorompókutya tesztelést a szegedi Tisza Volán Rt. végzi autóbuszain, az első berendezéseket a veszélyeztetett útvonalakon haladó járművekbe építik be - mondta a szakember.

Hirdetés
hvg360 Bábel Vilmos 2025. február. 17. 12:36

Nemzetközi hekkercsoport törte fel a Nemzeti Régészeti Intézet szervereit, érzékeny tervekhez juthattak hozzá

Hekkerek blokkolták a Nemzeti Régészeti Intézet szervereit – tudta meg a HVG. Nem tudni pontosan, milyen szerverekhez férhettek hozzá, az intézetnél jelenleg az adatok visszaállítása zajlik. Az biztos, hogy a munkatársak nem tudnak dolgozni, állnak a régészeti feltárások és így azok a beruházások is, amelyek megkezdéséhez előzetes feltárásokra van szükség.