Műszaki hiba az ÁAK Rt. adatbázisában
Elfelejthetik a büntetés befizetését azok a szabályosan eljáró autósok, akik július 30-án vásároltak autópálya-matricát és műszaki hiba miatt tévesen pótdíjfizetési felszólítást kaptak; az időközben befizetett bírságot az Állami Autópálya Kezelő Rt. rövid időn belül visszatéríti - közölte az ÁAK Rt. szerdán.
Az ÁAK közleménye szerint július 30-án az autópálya-matricát vásárlók közül mintegy kétezren tévesen kaptak pótdíjfizetési felszólítást műszaki hiba miatt. "Az ÁAK Rt. elnézést kér az érintett autósoktól az okozott kellemetlenségért" - áll a közleményben.
Július 30-án az M3-as autópályán zajló csomópont-átépítési munkálatok közben megsérült a pálya mellett futó optikai adatkábel. Vélhetően ebből fakadóan egy napon keresztül zavarok léptek fel az autópálya mentén telepített fix ellenőrző kamerákat irányító Elektronikus Felügyeleti Rendszer (EFER) és a matricavásárlásokat regisztráló adatbázis közötti kapcsolatban. Ennek eredményeként a napi vásárlási adatok egy része nem került át az EFER rendszerbe, amely így 1.856 esetben tévesen állapított meg jogosulatlan úthasználatot.
A műszaki probléma érzékelését és kijavítását követően a július 30-án jogosulatlan úthasználóként regisztrált autósok közül az ÁAK Rt. munkatársai kiszűrték azokat, akik rendelkeztek érvényes matricával. A téves fizetési felszólítások törléséről a társaság már intézkedett.
A közlemény szerint az Állami Autópálya Kezelő Rt. informatikai szakemberei megtették a szükséges intézkedéseket, hogy a jövőben hasonló okból a rendszer ne szolgáltasson téves adatokat. Az ÁAK közleményében megjegyezi, hogy a matricás rendszert alkalmazó országok közül a vásárláskor egyedül Magyarországon kell a rendszámot is regisztrálni. Ez külön adatbázis működtetését követeli meg a kezelőtársaságtól, és az autósoktól is kiemelt figyelmet igényel. Ugyanakkor ez a nyilvántartási rendszer teszi lehetővé azt, hogy Magyarországon 2006-ban bevezethető legyen a mobiltelefonos, illetve az internetes matricavásárlási rendszer.