Mintaszerűnek értékelte a NATO a kisrepülőgép "elfogását"
Bőven a normaidőn belül "fogták el" a magyar légierő MiG-29-esei azt a kisrepülőgépet, amelynek meghibásodott rádiója egy téves kódbeállítás miatt azt jelezte, hogy eltérítették; a NATO mintaszerűnek találta a magyar és a szövetségesi légi irányítás közötti együttműködést - mondta a honvédelmi minisztérium szóvivője hétfőn.
Magyarország NATO-csatlakozása óta nem történt hasonló eset. A történtek érdekessége, hogy éppen szerveznek egy olyan gyakorlatot hazánkban, amely során a légtérvédelem reakcióidejét tesztelik, ez most "élesben" is megvalósult - közölte Bocskai István.
A magyar légierő két MiG-29-es vadászrepülőgépének azért kellett felszállnia szombaton délután, mert egy német, kétszemélyes kisrepülőgép rádiója elromlott, a pilóta pedig véletlenül a rádió meghibásodást jelző kód helyett egy olyat állított be, amely azt jelezte a repülésirányítóknak, hogy eltérítették a repülőgépet.
Elmondta: a NATO légi irányítása minden ilyen esetben értékeli a légiirányítók közötti együttműködést, amelyet most az olaszországi Poggio Renatico-ban lévő központ parancsnoka mintaszerűnek, a magyar végrehajtást pedig példaértékűnek nevezett.
A magyarországi repüléseket a veszprémi légi irányítási központban kísérik figyelemmel, de a magyar légtér "radarképét" ezzel egy időben megkapja a NATO légi irányítási központja is. Így, amikor a kisgép elkezdte sugározni az említett kódot, az a veszprémi, illetve a Poggio Renatico-i központban is megjelent - mondta.
A magyar légi irányítás azonnal megpróbálta felvenni a kapcsolatot a kisgéppel, de ez nem sikerült, mert nem működött annak rádiója. Ezt az olaszországi központ is érzékelte, így azonnal riasztották a magyar légtérvédelmet, azaz a kecskeméti bázison készültségben álló vadászrepülőgépeket.
A két MiG-29-es Pápa légterében "érte utol" a Jakabszállásról Fertőszentmiklósra tartó német kisrepülőgépet, ahol az ilyenkor használatos egyezményes kézjelekkel tisztázták, hogy nincs szó eltérítésről, hanem csak meghibásodásról. Ezután a vadászrepülőgépek egészen a fertőszentmiklósi repülőtérig kísérték a gépet, ahol a leszállás után a pilóta tisztázta a történteket.
Bocskai István közölte, hogy a riasztás és az "elfogás" közötti idő bőven a megszabott normaidőn belül volt.
Az MTI katonai forrásból úgy értesült, hogy kevesebb mint tíz perc telt el, míg a MiG-29-esek pilótái beazonosították a repülőgépet.
A MiG-ek felszállásának költsége milliós nagyságrendű - mondta.