Két gigapláza között fut a négyes metró
A négyes metró mindkét végén nagyszabású projektek készülődnek: keleten az Echo Investment multifunkcionális fejlesztése a Bosnyák téren, nyugaton pedig a Futureal Csoport újabb városrevitalizációs projektje a Kelenföldi pályaudvarnál. Ezek a megaprojektek felmentést kaptak a vitatott plázastop törvény alól.
A fejlesztő nyilatkozata és több korábbi közlemény szerint a komplexum bérbeadottsága 40 százalékon állt, amikor a projekt-előkészítés még gőzerővel folyt. Azóta a megállapodások nagy része elveszett, mert lejártak a szerződések, egy részét azonban sikerült meghosszabbítani.
A lengyel Echo Investment 2006-ban vásárolta meg a zuglói önkormányzattól a Bosnyák téren elhelyezkedő, már hosszú évek óta üresen és elhanyagoltan álló 6,8 hektáros területet, és 2008 októberében bejelentette, hogy a MUNDO - Zugló Kerületközpont építési munkálatait 2009 elején megkezdi. A már eredetileg is több központi és közösségi funkciót (templom, piaccsarnok, tömegközlekedési csomópont) tömörítő csomópontba tervezett új komplexum a tervek szerint egy 65 000 nm alapterületű bevásárló- és szórakoztató központot (37 300 nm kiskereskedelmi bérbeadható területtel), egy négy épületből álló modern irodaépület-együttest, valamint 1450 parkolóhelyet (ebből 400 P+R célra) foglalna magába, továbbá a beruházó közlekedési fejlesztéseket is megvalósítana.
Az építkezést 2009 elején kezdték volna, a bevásárló- és szórakoztató központ, valamint az első irodaépület 2010 negyedik negyedévében került volna átadásra, a három különálló irodaépület építése 2011-ben indult volna. Bár a Mundo a plázastopot megúszta, a fejlesztő az eredeti elképzelésektől eltérő tervet adott be a XIV. kerületi önkormányzathoz, így az nem adta meg a szükséges engedélyeket. A legvitatottabb pontok a beépítettség növelése, kevesebb zöldfelület és közösségi tér kialakítása az eredeti tervekhez képest. A Mundo Center ráadásul a helyi lakosság és a civilek heves ellenállását is kiváltotta - a civilek különösen a Bosnyák téri piac eredeti formájának megszüntetését fájlalnák. Eközben a négyes metró építése körüli bonyodalmak és késések miatt gyakorlatilag beláthatatlan messzeségbe került a Mundo metrómegállójának kialakítása, jóllehet ez lett volna a projekt sikerének egyik kulcseleme.
A négyes metró másik végén egy szintén nagyszabású fejlesztés készülődik, mi több, "Közép-Európa legnagyobb, sok irányból megközelíthető közlekedési csomópontjának" létrehozását tervezik. A multifunkciós fejlesztés a Kelenföld Városrehabilitációs Projekt keretében valósulna meg Európa egyik legnagyobb tömegközlekedést érintő barnamezős beruházásaként. A PPP projektet fejlesztői részről a Futureal Csoport jegyzi, amely a helyi önkormányzattal és a közlekedési vállalatokkal együttműködésben alakítja ki a Budapest Gate (Őrmező) és az Etele City Center projektek kereteit, illetve a Kelenföldi pályaudvar egész környékének fejlesztési tervét. A fejlesztésbe bevont terület meghaladja a 36 hektárt, amelyen több mint 750 ezer négyzetméter lakóingatlan-, iroda- és kereskedelmi ingatlanterületet terveznek felépíteni (később más fejlesztőket is bevonnának).
A terület terveinek elkészítését a Futureal finanszírozta, amely egy 40 ezer négyzetméteres bérbe adható területű bevásárlóközpontot építene az Etele téren 120 millió eurós beruházással. A fejlesztő tulajdonában van továbbá a síneken túl, a vasút és az M1-M7 autópályák közös bevezető szakasza közti terület egy része is. Az első szakaszban a bevásárlóközpont és az átszállást biztosító - intermodális - épület készülne el.
A projektről szintén alig szivárognak információk, a legutóbbi hírek szerint a Központi Építészeti-Műszaki Tervtanács támogatta a bevásárlóközpont engedélyezési tervét, illetve az intermodális épület elvi építési engedélyét. Noha a projekt rendkívül komplex és sikere nagyban függ az érintett közlekedési vállalatok, a Főváros és a XI. kerületi önkormányzat együttműködésétől, a fejlesztést vezénylő Futurealnak van tapasztalata hasonló városrehabilitációs projektek megvalósításában (Corvin Sétány projektté avanzsált Corvin-Szigony projekt), ami remélhetőleg gördülékenyebbé teszi a folyamatokat.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.