Harmincezer négyzetméteres, három szintes és egyszerre több ezren férnek el benne.
Harmincezer négyzetméteres, három szintes és egyszerre több ezren férnek el benne. Tavaly november óta épül és jövő márciusban az egyszerű halandó is bemehet majd. Az Ingatlanmenedzsernek sikerült még háromnegyed kész állapotában megnézni. Csak ki kellett kocsizni Ferihegyre.
Tekintse meg videónkat:
A beruházó Budapest Airport (BA) főnöke által fénykatedrálisnak hívott új utasfogadó csarnok hivatalos neve Sky Court, vagyis égi udvar, de ez nem olyan találó, mint a katedrális. Csak annyiban, amennyiben az ég valóban bejön hozzánk, hiszen a tetőzet és az oldalsó üvegfal tényleg kifejezetten úgy épült, hogy szinte akadálytalan legyen a fény útja. A "templom" főoltára egy átjárható áruház, két oldalsó oltárán pedig éttermek és luxus butikok lesznek.
Az „egyházi” vonulat a helyi kiskereskedelemben is tetten érhető. A szaksajtóban ugyanis a fogyasztás templomainak nevezett bevásárlóközpont, mint olyan már nem csak nyomokban jelenik meg, hanem a teljes valójában – igaz, mérete még messze elmarad a londoni, a párizsi vagy az amerikai repülőtereken kialakítottaktól. Az üzemeltető és a reptérgazda közös célja, hogy az utasok közül naponta 4000-5000 ezren vásárlók is legyenek, ezzel az áruház tulajdonosa, a német Heinemann 30-40 százalékos forgalombővülést könyvelhet el.
A hamburgi Heinemann családi cég, a mostani alku szerint 10 évig üzemeltetheti az összeépített 2-es terminál új, 1400 négyzetméteres és 3,5 millió euróba kerülő áruházát, valamint két darab, egyenként 200 négyzetméteres luxus boltját. A vállalat már 1998 óta jelen van Ferihegyen, de most koncentráltabb és sokszor nagyobb kínálatot ad. Úgy tudjuk, hogy a bérleti jog megszerzése nem ment simán, a BA nem sokat engedett, de a 10 éves időtartam a Heinemann szempontjából nyereség. A nemzetközi gyakorlatban ugyanis a repülőterek üzemeltetői ennél jóval rövidebb időszakot engedélyeznek, hogy amikor lejár, feljebb tornászhassák az árakat.
A Heinemann társtulajdonosa szerdán egyértelművé tette, hogy nem a templomszolga szerepét szánja a magyar beszállítóknak. Az összes terület 10 százalékán, egy külön erre a célra kialakított területen árulják majd a magyar élelmiszereket és más termékeket. Az összes bevétel 20-25 százalékát a magyar borok, más élelmiszerek és magyar ajándéktárgyak eladásából akarják megszerezni.
Ferihegy ezzel a beruházással persze csak saját magához képest dob nagyot, hiszen több nyugati és keleti nagyvárosban már régen ilyen tágasak és korszerűek a repülőterek. A BA német tulajdonosa eddig több, mint 200 millió eurót költött a ferihegyi fejlesztésekre, vagyis majdnem teljesítette a 2011 végéig számára előírt vállalást.
Jost Lammers, a BA vezérigazgatója lapunknak nem cáfolta, hogy az ingatlanválság rányomta a bélyegét az új csarnokot, a tervezett hotelt, business centert és a teherfuvarozó központot is magába foglaló beruházásra, kissé késleltetve a befejezést. Az utascsarnokot viszont az eredetileg meghirdetett, 2011 március végi időpontban fogják átadni. Utalt arra, hogy a BA a közelmúltban jóváhagyta a cargo központ első ütemének felépítését, arra 20 millió eurót költenek. A többi elemet is megépítik, de a végleges ütemezést később határozzák meg.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.