A plázák is kezdik felismerni a közösségi médiában való megjelenés fontosságát.
A plázák is kezdik felismerni a közösségi médiában való megjelenés fontosságát. Az elmúlt 1 évben kezdődtek meg a próbálkozások a nagyobb bevásárlóközpontok körében, hogy legalább egy Facebook jelenléttel belépjenek a közösségi térbe. Van saját oldala a Westendnek, a Mammutnak, Duna Plazanak, az Europarknak és az Allee-nak is, sőt néhányan még Twitter oldalakat is működtetnek.
Az oldalakról általában véve elmondható, hogy még elég gyerekcipőben járnak - mondja lapunknak Müller Tamás, a Mito online kommunikációs ügynökség tanácsadója. Az aktivitások többnyire az egyes üzletek új promócióira, akcióinak bemutatására, rendezvényekről szóló tájékoztatásra és az adott bevásárlóközpont weboldalán megjelenő hírek utóközlésére szorítkoznak. A rajongói táborok sem nagyok, jellemzően 2000 fő alatt vannak, a Westend (~1200 fő) és az Allee (~2000 fő) viszi a prímet.
A bevásárlóközpontok némileg speciális helyzetben vannak, hiszen mintegy ernyőként léteznek a plázában megtalálható üzletek felett. Ezért fontos lenne, hogy sokkal szorosabban együttműködjenek az egyes üzletekkel és üzletláncokkal a kommunikációban - mondja Müller. Ahol fejlődhetne az összes magyar bevásárlóközpont a közösségi média terén: exkluzív ajánlatok, csak az adott csatornán elérhető kedvezmények, valamint az események, programok jobb kommunikációja - így például események létrehozása, azok promotálása, akár a partner üzletekkel együtt.
Egyre fontosabb a neten a jobb ügyfélszolgálati tevékenység és segítségnyújtás, a közérdekű infók közlése. E mellett a saját brand hangsúlyosabb építése is elengedhetetlen (ne csak az üzletekről szóljon). Égetően hiányoznak a közösségi tagokat jobban bevonó, élményt adó játékok, aktivitások (nem eladási célzattal, hanem szórakoztató módon való) megjelenése.
Az biztos, hogy hamarosan hangsúlyosabbá válnak a community shopping akciók, az online kuponozás. Ilyet csinált például a GAP nemzetközi ruházati márka, amikor 25 százalékkal olcsóbban kínálta termékeit, ha a Foursquare felhasználók csatlakoztak a GAP eseményéhez. Ugyanez a 25 százalékos akció a Facebook-on keresztül is elérhető volt kinyomtatható kupon formájában.
És most lássuk az egyes bevásárlóközpontokat:
1. Westend City Center
Facebook: 1737 rajongó, indulás: 2010. május. Twitter: 66 rajongó, indulás: 2010. június. Iwiv: 118 ismerős. Nem frissül túl gyakran és a közlések is főleg a weboldalon megjelenő hírek és akciók bemutatásáról szólnak. Egyéb kommunikációjában (weboldal, microsite-ok) nem igazán hangsúlyozza a social csatornák meglétét. Bár van Twitter csatornája, de ott is csak tartalmat ismétel. A rajongók nem aktívak, néhány wall-post van csak. "Nagyon hiányzik belőle bármiféle interakció, de mivel a postok ilyen infó jellegűek, így esély sem sok van, hogy párbeszédet generáljanak" - véli Müller Tamás.
2. Mammut
Facebook: 546 rajongó, indulás: 2009. december. Twitter: nincs. Ahhoz képest, hogy az első indulók között volt, nincs sok rajongó. Aktivitás inkább az eseményekről és a nyomtatott Mammut magazinról szól. "Ami pozitívum, hogy hasznos közérdekű infókat is (pl. felújítási munkák miatti változások, nyitvatartás) közölnek. Van boltbemutató is, és a felmerülő kérdésekre válaszolnak, reagálnak" - mondja Müller.
3. Duna Plaza
Facebook: 169 rajongó, indulás: 2010 január. Twitter: 60 rajongó, indulás: 2010 március. Nagyon kevés rajongó. Promóciók mellett néha 1-1 érdekesség, de elég ad-hoc jelleggel. "Az utóbbi időben magukra vannak hagyva a rajongók, nem nagyon válaszolnak a felmerülő kérdésekre. Ezzel nagyon hamar meg tudják ölni az egyébként sem túl nagy érdeklődést. Sajnos a Twittert teljes egészében csak arra használják, hogy a híreket ismételjék" - értékeli Müller a látottakat.
4. Europark
Facebook: 183, 2010. augusztus. Az egyik legfrissebb induló, még kevés rajongóval. Egyelőre nyereményjátékokkal próbálnak tagokat toborozni és egész jól sikerült aktivizálni a tagokat a kisebb inszentív nyereményekkel. A nyereményjátékot külön fülön is hirdetik. Nyereményjátékon kívül azonban egyelőre még semmilyen aktivitás nincs az oldalon.
5. Allee
Facebook: 1943, 2010 április. A legtöbb tagot számláló oldallal ők rendelkeznek. Ez leginkább az állandó szerdai 5000 forintos nyereményjátéknak köszönhető, ami pont elegendő összegű inszentív ahhoz, hogy tagokat toborozzanak. "Az egyik legjobban szerkesztett oldal, folyamatos frissítéssel és változatosabb tartalommal: nyereményjáték, információk, akciók, rendszeres boltbemutatók, online kuponok, stb. Az plázában zajló eseményeket azonban ők is közvetíthetnék jobban" - mondja Müller.
Egy cég közösségi médiában történő kommunikációja akkor tekinthető sikeresnek, ha hosszú távon sikerül kialakítani egy elkötelezett közönséget maga köré - mondja Müller Tamás, a Mito kommunikációs ügynökség tanácsadója. Hogy miként sikerül ezt elérni, az cégenként (méret, iparág, stb.) más és más, de van néhány alapvető dolog, ami szükséges mindenhol ahhoz, hogy esély legyen a sikerre.
1. Meg kell találni a közösségi média szerepét a kommunikációban
Fontos belátni és elfogadni, hogy a social média nem csak egy új marketingcsatorna, ahol lehet kifelé tolni a cég üzeneteit. Valahol remekül használható márka építésre, valahol ügyfélszolgálati tevékenységre, de az is lehet, hogy akár termékfejlesztésre alkalmas, cége válogatja. Ahhoz viszont, hogy ezt jól alakíthassa az adott vállalat, fontos, hogy pontosan ismerje, kikkel szeretne beszélgetni és ők mire kíváncsiak, milyen igényeik vannak.
2. Fel kell állítani a működtetéshez szükséges infrastruktúrát és tudást.
Meg kell találni a cégben a helyét, hogy kik foglalkoznak a területtel. Mivel a vállalat teljes tevékenységét érintheti, így fontos, hogy olyanok foglalkozzanak vele, akik a teljes működésre jól rálátnak. Sok esetben az a legszerencsésebb, ha egy olyan csapat felelős a social media aktivitásokért, amiben:
- olyan belső munkatársak vannak, akik képesek gyorsan reagálva, pontos információkkal szolgálni és válaszolni (community manager)
- belső ember, aki átlátja a cég működését, jól kiismeri magát a közösségi médiában, és ennek megfelelően képes felállítani a célokat és a szükséges eszközrendszert (social strategist)
- külső tanácsadó, ügynökség, aki/amely rendelkezik a megfelelő szaktudással és gyakorlattal a kampányok, aktivitások lebonyolításában és a social csatornák működtetésében
Kisebb cégeknél természetesen nem biztos, hogy ekkora apparátus dedikálható a feladatra.
3. Fokozatosan kell beletanulni
A közösségi médiában megjelenni nem egész pályás letámadással kell. A sikeres induláshoz kell a fokozatosság. A legegyszerűbb, ha ezt úgy képzeljük el, mint ha egy új társaságba szeretnél csatlakozni a való életben. Nem melldöngetve lépsz be, a névjegykártyádat osztogatva és magadról beszélve, hanem:
- megfigyelsz
- barátkozol és ismerkedsz
- majd a társaság részeként részt veszel és alakítod a párbeszédeket
4. Mérni kell és folyamatosan optimalizálni
Az üzletileg is sikeres közösségi jelenlét fontos eleme, hogy folyamatosan figyelni kell az aktivitások sikerességét, mérni kell az eredményeket. Az eredmények alapján pedig el lehet dönteni: mi az ami működik, mi az ami nem.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.