Becsapta a kereskedő, az iparos? Írjon a Panaszfalra!
A 2007-ben elindított www.panaszfal.
A 2007-ben elindított www.panaszfal.hu weboldalt az Érdekvédelmi Tanácsadók Országos Szövetsége kezeli, a felvetésekre a civil szervezet szakértői válaszolnak, együttműködve a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal.
A Fórumon - többek mellett - építkezés, lakásfelújítás során tapasztalt problémák, közüzemi szolgáltatással, díjszámítással kapcsolatos panaszok, lakberendezési, háztartási cikkekre vonatkozó vásárlói észrevételek is találhatók.
Ezúttal egy „problémás” bútorvásárlást ismertetünk a Fogyasztóvédelmi Fórumról.
- Tanácstalan vagyok egy bútor garanciális javíttatása kapcsán - írja a panaszos.
Egy kis cégtől régi raktárkészletről vásároltunk egy kettes és egy egyes kanapét. Állítólag azért volt olcsó, mert maradék, az előző üzlet vezetője hagyta ott, és a legnagyobb darabja nélkül nehezen eladható. Hibátlan áru volt. Három hónap elteltével felfeslett a kárpit az egyik varrásnál. Mint kiderült, elég nagy darabon kell visszabontani, és részben újrakárpitozni.
A boltos azt mondta, a gyártó megszűnt, az előző boltossal haraggal váltak el, ezért nem tudja a garanciát kivel lerendezni. Így felajánlotta, hogy ő állja az anyagot, én fizetem a kárpitosmunkát. Szerintem a teljes költség az ő gondja lenne, mert garancián belül vagyunk, és hibátlan árut vettem. Szerinte viszont így sincs rajta haszna, pláne, ha még ő is javíttatja. Kinek van igaza, mi a vonatkozó szabály? - érdeklődik a panaszos.
A kérdésre Siklósi Máté, az Érdekvédelmi Tanácsadók Országos Szövetségének főtanácsadója válaszolt:
- Amit az eladó értékesített, arra jótállási kötelezettséggel tartozik egy évig, illetve szavatossági kötelezettséggel három évig. A vásárlónak be kell mutatnia a számlát, az értékesítő felvesz egy jegyzőkönyvet. A vásárló kérhet javítást vagy cserét. Mivel ugyanolyanra cserélni nem tudja, elsősorban csak a javítás jöhet szóba. Annak teljes költségét neki kell állnia, s 15 nap alatt törekednie kell megoldani a dolgot. Szállításra ő a kötelezett, mert a bútor súlya meghaladja a 10 kilogrammot, s amennyiben a vásárlás egy éven belül történt. Esetleg a javítást elvégezhetik a helyszínen is. Nyilvánvaló, hogy a vásárlónak nem lehet költsége ezzel kapcsolatban, hacsak nem ő tette tönkre a bútort - ezt szakvéleménnyel kellene igazolni. Amennyiben nem tudja megjavítani a bútort, akkor a vásárló elállhat a szerződéstől (visszakapja a pénzt), vagy megcsináltathatja, s a számlát az értékesítőnek kell állnia.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.