Hogyan hoz vevőt az internet? Lehetőség ingatlanirodáknak
Minél több emberhez eljutniEnnek egyik feltétele, hogy a hirdetés minél több...
Minél több emberhez eljutni
Ennek egyik feltétele, hogy a hirdetés minél több emberhez jusson el. Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselője a Magyar Ingatlanszövetség Ingatlanpiaci keresőmarketing konferenciáján egy felmérésre hivatkozva elmondta, hogy a médiafogyasztási szokások az elmúlt években megváltoztak, ami az internet előretörésével járt. Jelenleg még a televíziózás vezet 35 százalékos részesedéssel, ezt követi 27 százalékkal az internetezés, megelőzve a rádióhallgatást (25 százalék) és az egyre lemaradó olvasást (13 százalék). A számok jól mutatják, hogy a televízió után az interneten keresztül lehet a legtöbb fogyasztóhoz eljutni.
Nincs még tülekedés
A reklámköltések megoszlása azonban egyelőre nem követi a médiafogyasztási szokásokat. Európában a hirdetésre fordított pénzek 57 százaléka a nyomtatott sajtótermékekhez jut, a televíziók 24 százalékkal, az internet 11 százalékkal, a rádiók 3 százalékkal, a közterületi hirdetési felületek pedig 5 százalékkal részesednek a reklámtortából. Peresztegi szerint Magyarországon a televíziós költések aránya az európai átlagnál magasabb, körülbelül 50 százalékos, míg az internet 5-10 százalékot hasít ki a reklámtortából.
A hirdetési költések lassú változása előnyt jelent a kisebb szereplőknek, hiszen kevesebb cég között kell sikert elérniük; eladni terméküket, szolgáltatásukat.
Célozzon pontosan!
A világháló nem csak a mind több internetező, hanem a pontos célzás és a jól mérhető hatékonyság miatt is remek hirdetési felület. A legtöbb hirdetési forma esetében az üzenet célba jutása nehezen mérhető, ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy éppen akkor ér el a címzetthez, amikor az vásárlást fontolgat. Például hiába kedvező egy ingatlanajánlat, ha a hirdetés olvasója a közeljövőben nem tervezi lakás vagy ház vásárlását. Ilyenkor a reklám többnyire nem ér célt, azaz a befektetett pénz nem térül meg, nem sikerül azt potenciális ügyfelekre átváltani.
Lehetőségek az interneten
Az interneten való megjelenésnek számos formája van, amelyek közül a konkrét üzleti cél meghatározása után lehet kiválasztani a legmegfelelőbbeket. Vásárolhat például hirdetési felületet egy látogatott weboldalon (banner-hirdetés), de dönthet úgy, hogy saját weboldalát teszi látogatottá; „hagyományos” marketing eszközökkel (újságban, televízióban, rádióban vagy interneten megjelenő hirdetésekkel), keresőmarketinggel vagy keresőoptimalizálással.
A „hagyományos” marketing arra épít, hogy egy ismert márkára az interneten is többen keresnek rá, ám a márkaépítés időigényes és rendkívül drága.
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás lényege, hogy a cég úgy alakítja ki weboldala struktúráját és tartalmát, hogy az a számára fontos kifejezésekre a keresők találati listáján minél előkelőbb helyen jelenjen meg. Egy zuglói ingatlaniroda esetében például az „eladó zuglói lakások”, kiadó lakás Zuglóban” lehetnek releváns kifejezések, hiszen az ezekre érkező látogatók biztosan érdeklődnek a cég termékei, szolgáltatásai iránt.
A keresőoptimalizálás házilag nehezen megoldható, érdemes ehhez szakértő segítségét kérni, a weboldalra érkező látogatók száma pedig így lassan – de biztosan – növelhető.
Keresőmarketing
A keresőmarketing ezzel szemben gyors eredményt hozhat: a weboldal ilyenkor a releváns keresési kifejezésekre a találati oldal „szponzorált linkjei” között jelenik meg. Fizetni átkattintások után kell, azaz csak a valóban érdeklődő látogató jelent kiadást.
Hogy az internetes keresők milyen piaci lehetőségeket jelentenek, azt jól mutatja, hogy jelenleg a keresés az internet legnépszerűbb szolgáltatása. Egy európai felmérés szerint 10-ből 8 internetező rendszeresen használ keresőt, ez pedig megelőzi az e-mailezést (7,5) és a hírolvasást (7,22) egyaránt. A keresések száma Magyarországon is dinamikusan nő: 2006-tól két év alatt megduplázódott a Google-ban elindított keresések száma.
Hogy keresnek az emberek?
Peresztegi elmondta, hogy kutatások szerint a felhasználók vásárlás előtt hosszabb ideig és többször keresnek az interneten, folyamatosan pontosítva a beírt keresési kifejezést. (Ingatlan esetében lehet, hogy először csak a budai lakásokra keres rá a felhasználó, egy meghatározott értékhatáron belül, míg később már kerület, utca, esetleg a helyiségek száma alapján is szűkíti a megjelenő ingatlanokat.)
Mi legyen az első lépés?
Ahhoz hogy egy ingatlaniroda értékesítési szempontból kihasználhassa az internetet, az első lépés egy saját weboldal létrehozása. Az ingatlanirodák többsége már rendelkezik internetes hídfőállással, azaz működtet valamilyen céges weboldalt. A MAISZ Ingatlanpiaci keresőmarketing konferenciáján azonban kiderült, hogy a megkérdezett cégek semmilyen információval nem rendelkeznek oldaluk látogatóiról: hogy mennyien voltak, honnan jöttek, ott mit néztek meg. Egy weboldal azonban csak akkor hozhat hasznot, ha a látogatottságot mérik, illetve a beérkező embereket potenciális ügyfelekként kezelik.
Hogyan lesz a látogatóból vevő?
Ahhoz, hogy egy ingatlaniroda oldala valóban az értékesítést szolgálja, nem elég látogatókat behozni az oldalra, minőségi látogatókra van szükség, tudtuk meg a MAISZ konferencián Konkoly-Thege Szabolcstól, az internetes marketing-tanácsadással foglalkozó Maxweb Kft. szakértőjétől. A minőségi látogatónak számít az, akivel „valami történik”, például feliratkozik egy hírlevélre, levelet ír a cégnek, esetleg letölt egy tájékoztatót.
Fontos, hogy a látogatóknak csak mintegy 5-10 százaléka vásárol, vagy veszi fel a céggel a kapcsolatot, ám a többi 90-95 százalékkal is foglalkozni kell: például regisztrációhoz kötött játékot szervezni (ami jó lehetőség egy címlista összeállításához), de hasznos tanácsokat kínáló hírlevél, esetleg egy letölthető tájékoztató is jó megoldás. Ezeket szaknyelven ingyenes konverziós céloknak nevezik, azaz a látogatók közül azok számítanak értékesnek, akik ezen célok valamelyikét teljesítik. Az ingyenes konverziós célok előnye, hogy viszonylag könnyen elérhetők, és ezeken keresztül vezet az út a vásárláshoz.
Konkoly-Thege Szabolcs egy példán mutatta be ezt: egy iroda három különböző konverziós célt határoz meg a weboldalán; minél több kapcsolatfelvételt, nyereményjátékra való feliratkozót, illetve konkrét megrendelést szeretne. A vizsgált oldal esetében az aktív látogatók közük 6 ember vette fel a céggel közvetlenül a kapcsolatot, 18 ember rendelt azonnal terméket, míg a nyereményjátékra 360-an iratkoztak fel. Eszerint a nyereményjátékra való feliratkozás esélye 20-szorosa a rendelésnek, viszont a regisztrált felhasználóknak kiküldött hírlevél folyamatosan új megrendeléseket hozhat, így idővel megtérül. Nyereményjáték nélkül ezek az emberek jó eséllyel „elvesztek” volna.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.