Harcban a plázák és a belváros
A kereskedelmi ingatlanok piacán két párhuzamosan zajló folyamat játszódik le: még mindig tanúi lehetünk a dinamikus plázafejlesztési programnak, de már érezhetően megindult a belváros újraélesztése is.
A több mint egy évtizede megindult plázafejlesztések nyomán ijesztő gyorsasággal ürült ki a belváros, mivel sem a designban, sem a kereskedelmi kínálatban nem tudott lépést tartani az új trendekkel. “Nemrég lépett csak tinédzser korba az első magyarországi bevásárló- és szórakoztatóközpont, a Duna Pláza. A fővárosban és vidéken azóta közel egymillió négyzetméter bevásárlóközpont épült, azaz naponta átlagosan mintegy 250−300 négyzetméterrel bővül a kínálat. Az első időkben nagyon nehéz feladat volt az értékesítés, a Duna Pláza esetében például mai árfolyamon számolva alig 5 euróért lehetett bérbe adni a területeket. Amikor a Pólus Center röviddel ezután piacra lépett, az úttörő munka sikerét jelezte, hogy már lényegesen kevesebb energiaráfordítással fel lehetett tölteni bérlőkkel a bevásárlóközpontot.”− mondja Koroknai Szabolcs, a Colliers International kiskereskedelmi divíziójának vezető értékesítési tanácsadója. Koroknai szerint a három legsikeresebb példa eddig egyértelműen a Westend, a Mammut és az Árkád volt. A Mammut és a Westend példája rámutat egy magyar sajátosságra is, mely szerint a bevásárlás mellett igen nagy hangsúlyt kapott a szórakoztás is.
Új trendek a piacon
A budai Skála helyén épülő Újbuda City Center átépítésével elindult a negyedik generációs plázák korszaka is.
Buda Skala |
További új trend, hogy több autópláza-üzlet is megnyitotta, vagy a közeljövőben megnyitja kapuit. Az autópláza típusú értékesítési versenybe kíván bekapcsolódni az M3-as autópálya mellett épülő Európa Autópláza is. A “strip mall”-ok (Stop.Shop. vagy a Buy-Way típusú áruházak) piaca 2005-től kapott új lendületet, ugyanekkor kapott új erőre a “stand alone” márkák (pl.: IKEA) számára épülő big boxok piaca is.
Jönnek a vidéki városok
A hazai trendeket nézve a fővárosi beruházások korszaka után nagy lendülettel indultak el vidék irányába is a fejlesztők, és amint a 50−60 ezer lakosú városok piaca telítődik, a kínálat tovább mozdul a 20−30 ezres lélekszámú települések felé is. Míg jelenleg a klasszikus bevásárlóközpontok, továbbá a kereskedelmi parkok 60 százaléka található Budapesten, addig a 2007 végéig elkészült 220 ezer négyzetméter új területből mindössze egyetlen bevásárlóközpont készült Budapesten (64 ezer négyzetméter), míg a többi vidéken (156 ezer négyzetméter). A hőskor folytatásaként – elsősorban a Plaza Centers társaság – a vidéki megyeszékhelyeken is piacra vitte átlagosan 8−15 ezer négyzetméteres alapterületű bevásárlóközpontjait. Hat-hét év üzemelés után sajnos több esetben – például Szombathelyen – is kiderült, hogy alapvető gondok vannak a tervezéssel, a koncepcióval és üzemeltetéssel, amely a központok forgalmának és állagának visszaeséséhez vezetett. Eközben pozitív példák említhetők Pécsett és Győrben, valamint Kecskeméten.
Új színfontok Budapesten