Magyar Power 50 – 2018 A Műértő 2011-ben publikálta első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et, melynek kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview idén 17. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük.
A lista a hagyományteremtés szándékával született, s hogy rendre élénk visszhangot kelt, vitákat és egyéb, mások által összeállított rangsorokat is generál – természetes, és nem ellentétes szándékainkkal. Az eltelt évek eredményeképpen mind többen értik, hogyan készül a Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelni rá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak. Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista – a mai magyar képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett – sem lehet objektív; egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként. Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Power 50 nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2018-as év – szakmai teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét igyekszik értékelni. A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tett kísérletet ötéves elemzésünk a Műértő 2016 márciusi számában. Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében évről évre csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – két személycserétől eltekintve – idén is igent mondtak felkérésünkre. A zsűritagoktól ezúttal is rövid indoklást kértünk saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben az évben összesen 228 személyre érkezett szavazat – hatvankettővel kevesebbre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyes zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki. Mivel a rangsor első tíz helyezettjének pozíciója – többségében évekre visszamenőleg is – meglehetősen stabilnak bizonyult, ezért 2015-ben úgy döntöttünk, hogy a továbbiakban minden évben az aktuális lista kínálta szempontok alapján választjuk ki azt az öt szereplőt, akikről rövid portrét közlünk, a Műértő 2019. márciusi lapszámában.
1 | Baán László (1) főigazgató, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria, miniszteri biztos, Liget Budapest | 1861 |
2 | Fabényi Julia (2) főigazgató, Ludwig Múzeum, kollégiumi tag, NKA | 1495 |
3 | Spengler Katalin és Somlói Zsolt (3) műgyűjtők | 1242 |
4 | Pados Gábor (5) galériatulajdonos, műgyűjtő | 1013 |
5 | Maurer Dóra (4) képzőművész | 972 |
6 | Sasvári Edit (9) művészettörténész, a Kassák Múzeum vezetője | 936 |
7 | Valkó Margit (11) galériatulajdonos | 885 |
8 | Mélyi József (8) kurátor, kritikus, egyetemi oktató | 860 |
9 | Pőcze Attila (7) galériatulajdonos | 842 |
10 | Fehér Dávid (27) művészettörténész, kritikus | 794 |
11 | Petrányi Zsolt (10) az MNG Jelenkori Osztály vezetője | 688 |
12 | Nagy Gergely (15) főszerkesztő, Artportal | 646 |
13 | Küllői Péter (14) bankár, a Bátor Tábor Alapítvány elnöke | 633 |
14 | Ledényi Attila (17) kommunikációs szakember, igazgató, Art Market Budapest | 613 |
15 | Gulyás Gábor (19) múzeumigazgató, Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre | 612 |
16 | Keserü Ilona képzőművész | 612 |
17 | Százados László (34) művészettörténész, szerkesztő, Balkon | 590 |
18 | Bencsik Barnabás (12) kurátor, a Glassyard Gallery vezetője | 580 |
19 | Fenyvesi Áron (13) művészettörténész, kurátor | 558 |
20 | Kieselbach Tamás (20) műkereskedő | 508 |
21 | Kőrösi Orsolya (24) igazgató, Mai Manó Ház és Capa Központ | 488 |
22 | Somogyi Hajnalka (6) kurátor | 476 |
23 | Deák Erika (40) galériatulajdonos | 452 |
24 | Molnár Annamária (44) galériatulajdonos | 429 |
25 | Andrási Gábor (23) főszerkesztő, Műértő | 421 |
26 | Hegyi Dóra (28) a tranzit.hu vezetője | 408 |
27 | Bak Imre (32) festőművész | 401 |
28 | Székely Katalin (18) művészettörténész, kurátor | 399 |
29 | Topor Tünde (26) főszerkesztő, Artmagazin | 390 |
30 | Kaszás Tamás (33) képzőművész | 386 |
31 | Róka Enikő igazgató, BTM Fővárosi Képtár | 379 |
32 | Szegő György (31) művészeti igazgató, Műcsarnok | 340 |
33 | Szoboszlai János (36) tanszékvezető, MKE | 339 |
34 | Kürti Emese (29) művészettörténész | 327 |
35 | Szegedy-Maszák Zsuzsanna főosztályvezető, kurátor, Budapest Galéria, szerkesztő, Balkon | 323 |
36 | Radák Eszter festőművész, rektor, MKE | 276 |
37 | Timár Katalin (25) kurátor, Ludwig Múzeum | 260 |
38 | Pilinger Erzsébet és Hans Knoll (35) galériavezető és galériatulajdonos | 256 |
39 | Ladik Katalin (16) költő, performer, képzőművész | 250 |
40 | György Péter (37) esztéta, intézetvezető, ELTE BTK | 249 |
41 | Virág Judit (43) műkereskedő | 232 |
42 | Szipőcs Krisztina igazgatóhelyettes, Ludwig Múzeum | 218 |
43 | Birkás Ákos (1941–2018) (39) festőművész | 213 |
44 | Peternák Miklós (45) művészettörténész, tanszékvezető, MKE | 209 |
45 | Einspach Gábor (30) műkereskedő | 208 |
46 | András Edit (46) művészettörténész | 203 |
47 | Geskó Judit (42) művészettörténész, kurátor, Szépművészeti Múzeum | 196 |
48 | Csörgő Attila képzőművész | 195 |
49 | Rényi András (38) művészettörténész, egyetemi tanár | 189 |
50 | Nemes Csaba (49) képzőművész | 175 |
*Összpontszám. Az 1. hely 100 pont, a 2. 80 pont, a 3. 60 pont, a 4. 55 pont, az 5. 50 pont, a 6. 45, a 7. 44 pont. A 8.-tól egyesével csökken, az 50. hely 1 pontot ér. Zárójelben a tavalyi 50-es listán elért helyezés.