Műértő Műértő 2019. február. 28. 14:22

Power 50 – A Műértő magyar erősorrendje

Magyar Power 50 – 2018 A Műértő 2011-ben publikálta első alkalommal a hazai művészeti színtér ötven legbefolyásosabbnak ítélt szereplőjének listáját, a Magyar Power 50-et, melynek kialakításában a legismertebb hasonló nemzetközi projekt, az ArtReview idén 17. alkalommal kiadott Power 100-as rangsorának készítésében alkalmazott gyakorlatot követtük.

A lista a hagyományteremtés szándékával született, s hogy rendre élénk visszhangot kelt, vitákat és egyéb, mások által összeállított rangsorokat is generál – természetes, és nem ellentétes szándékainkkal. Az eltelt évek eredményeképpen mind többen értik, hogyan készül a Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelni rá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak. Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista – a mai magyar képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett – sem lehet objektív; egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként. Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Power 50 nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2018-as év – szakmai teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét igyekszik értékelni. A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tett kísérletet ötéves elemzésünk a Műértő 2016 márciusi számában. Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében évről évre csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – két személycserétől eltekintve – idén is igent mondtak felkérésünkre. A zsűritagoktól ezúttal is rövid indoklást kértünk saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben az évben összesen 228 személyre érkezett szavazat – hatvankettővel kevesebbre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyes zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki. Mivel a rangsor első tíz helyezettjének pozíciója – többségében évekre visszamenőleg is – meglehetősen stabilnak bizonyult, ezért 2015-ben úgy döntöttünk, hogy a továbbiakban minden évben az aktuális lista kínálta szempontok alapján választjuk ki azt az öt szereplőt, akikről rövid portrét közlünk, a Műértő 2019. márciusi lapszámában.

A lista a hagyományteremtés szándékával született, s hogy rendre élénk visszhangot kelt, vitákat és egyéb, mások által összeállított rangsorokat is generál – természetes, és nem ellentétes szándékainkkal. Az eltelt évek eredményeképpen mind többen értik, hogyan készül a Magyar Power 50 rangsora, és miért érdemes figyelni rá akkor is, ha nem tekinthető kőbe vésett igazságnak. Tudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista – a mai magyar képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett – sem lehet objektív; egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként.
Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Power 50 nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2018-as év – szakmai teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét igyekszik értékelni.
A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tett kísérletet ötéves elemzésünk a Műértő 2016 márciusi számában.
Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében évről évre csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – két személycserétől eltekintve – idén is igent mondtak felkérésünkre. A zsűritagoktól ezúttal is rövid indoklást kértünk saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben az évben összesen 228 személyre érkezett szavazat – hatvankettővel kevesebbre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyes zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki.
Mivel a rangsor első tíz helyezettjének pozíciója – többségében évekre visszamenőleg is – meglehetősen stabilnak bizonyult, ezért 2015-ben úgy döntöttünk, hogy a továbbiakban minden évben az aktuális lista kínálta szempontok alapján választjuk ki azt az öt szereplőt, akikről rövid portrét közlünk, a Műértő 2019. márciusi lapszáTudatában vagyunk annak, hogy a mérhető, számszerűsíthető kritériumok hiánya miatt a lista – a mai magyar képzőművészet és a műkereskedelem egészét jól reprezentáló zsűri összetétele mellett – sem lehet objektív; egyszerre veendő komolyan, és fogható fel játékként.Ismételten hangsúlyozzuk, hogy a Power 50 nem életműveket mér, hanem egy adott esztendő – jelen esetben a 2018-as év – szakmai teljesítményeit veszi figyelembe, és a színtérre gyakorolt hatás súlyát, nem pedig annak irányát, milyenségét igyekszik értékelni.A rangsorokból hosszabb távon értékes kordokumentum áll össze, és az évről évre bekövetkező változások, hangsúlyeltolódások nyomon követése fontos következtetések levonását teszi lehetővé. Erre tett kísérletet ötéves elemzésünk a Műértő 2016 márciusi számában.Az összehasonlíthatóság miatt fontos, hogy a 25 tagú zsűri összetételében évről évre csak elkerülhetetlen változások legyenek. Ezért örülünk annak, hogy az ArtReview-tól átvett „játékszabályoknak” megfelelően titkos összetételű zsűri tagjai – két személycserétől eltekintve – idén is igent mondtak felkérésünkre. A zsűritagoktól ezúttal is rövid indoklást kértünk saját listájuk első öt helyezettjéhez. Ebben az évben összesen 228 személyre érkezett szavazat – hatvankettővel kevesebbre, mint tavaly –; a sorrend most is az egyes zsűritagok listáján elért helyezéseknek megfelelő pontszámok egyszerű összeadásával alakult ki.Mivel a rangsor első tíz helyezettjének pozíciója – többségében évekre visszamenőleg is – meglehetősen stabilnak bizonyult, ezért 2015-ben úgy döntöttünk, hogy a továbbiakban minden évben az aktuális lista kínálta szempontok alapján választjuk ki azt az öt szereplőt, akikről rövid portrét közlünk, a Műértő 2019. márciusi lapszámában.
Power 50 - 2018

1

Baán László (1) főigazgató, Szépművészeti Múzeum–Magyar Nemzeti Galéria, miniszteri biztos, Liget Budapest

1861

2

Fabényi Julia (2) főigazgató, Ludwig Múzeum, kollégiumi tag, NKA

1495

3

Spengler Katalin és Somlói Zsolt (3) műgyűjtők

1242

4

Pados Gábor (5) galériatulajdonos, műgyűjtő

1013

5

Maurer Dóra (4) képzőművész

972

6

Sasvári Edit (9) művészettörténész, a Kassák Múzeum vezetője

936

7

Valkó Margit (11) galériatulajdonos

885

8

Mélyi József (8) kurátor, kritikus, egyetemi oktató

860

9

Pőcze Attila (7) galériatulajdonos

842

10

Fehér Dávid (27) művészettörténész, kritikus

794

11

Petrányi Zsolt (10) az MNG Jelenkori Osztály vezetője

688

12

Nagy Gergely (15) főszerkesztő, Artportal

646

13

Küllői Péter (14) bankár, a Bátor Tábor Alapítvány elnöke

633

14

Ledényi Attila (17) kommunikációs szakember, igazgató, Art Market Budapest

613

15

Gulyás Gábor (19) múzeumigazgató, Ferenczy Múzeumi Centrum, Szentendre

612

16

Keserü Ilona képzőművész

612

17

Százados László (34) művészettörténész, szerkesztő, Balkon

590

18

Bencsik Barnabás (12) kurátor, a Glassyard Gallery vezetője

580

19

Fenyvesi Áron (13) művészettörténész, kurátor

558

20

Kieselbach Tamás (20) műkereskedő

508

21

Kőrösi Orsolya (24) igazgató, Mai Manó Ház és Capa Központ

488

22

Somogyi Hajnalka (6) kurátor

476

23

Deák Erika (40) galériatulajdonos

452

24

Molnár Annamária (44) galériatulajdonos

429

25

Andrási Gábor (23) főszerkesztő, Műértő

421

26

Hegyi Dóra (28) a tranzit.hu vezetője

408

27

Bak Imre (32) festőművész

401

28

Székely Katalin (18) művészettörténész, kurátor

399

29

Topor Tünde (26) főszerkesztő, Artmagazin

390

30

Kaszás Tamás (33) képzőművész

386

31

Róka Enikő igazgató, BTM Fővárosi Képtár

379

32

Szegő György (31) művészeti igazgató, Műcsarnok

340

33

Szoboszlai János (36) tanszékvezető, MKE

339

34

Kürti Emese (29) művészettörténész

327

35

Szegedy-Maszák Zsuzsanna főosztályvezető, kurátor, Budapest Galéria, szerkesztő, Balkon

323

36

Radák Eszter festőművész, rektor, MKE

276

37

Timár Katalin (25) kurátor, Ludwig Múzeum

260

38

Pilinger Erzsébet és Hans Knoll (35) galériavezető és galériatulajdonos

256

39

Ladik Katalin (16) költő, performer, képzőművész

250

40

György Péter (37) esztéta, intézetvezető, ELTE BTK

249

41

Virág Judit (43) műkereskedő

232

42

Szipőcs Krisztina igazgatóhelyettes, Ludwig Múzeum

218

43

Birkás Ákos (1941–2018) (39) festőművész

213

44

Peternák Miklós (45) művészettörténész, tanszékvezető, MKE

209

45

Einspach Gábor (30) műkereskedő

208

46

András Edit (46) művészettörténész

203

47

Geskó Judit (42) művészettörténész, kurátor, Szépművészeti Múzeum

196

48

Csörgő Attila képzőművész

195

49

Rényi András (38) művészettörténész, egyetemi tanár

189

50

Nemes Csaba (49) képzőművész

175

*Összpontszám. Az 1. hely 100 pont, a 2. 80 pont, a 3. 60 pont, a 4. 55 pont, az 5. 50 pont, a 6. 45, a 7. 44 pont. A 8.-tól egyesével csökken, az 50. hely 1 pontot ér. Zárójelben a tavalyi 50-es listán elért helyezés.