HVG Könyvek HVG Könyvek 2020. augusztus. 21. 19:15

Mire emlékszünk egy beszélgetésből? Vagy egy randiból?

Honnan tudhatjuk, hogy egy prezentáció, egy állásinterjú vagy egy randevú jól sikerült? Általában érezni szoktuk... De tudhatjuk-e igazán?

Egy randevú sikerességének elemzése elég bonyolult számításokat igényelne: számszerűsítenünk kellene, hogy éreztük magunkat, a másik hogy érezte magát, mit vártunk a találkozástól, és így tovább. Lehetetlen feladat.

Mint Laurie Santosnak, a Yale oktatójának zseniális előadásából kiderül, agyunk ezt a problémát egy egyszerű stratégia segítségével oldja meg: amikor visszaemlékezünk egy eseményre, a legnagyobb részét figyelmen kívül hagyjuk. Valójában mindössze két apró szeletet tartunk számon az értékelés szempontjából:

1. a csúcsot – vagyis a legszélsőségesebb élményt (legyen az jó vagy rossz);
2. és a végét – hogy a vége felé jobb vagy rosszabb lett-e.

Ez a csúcs-vég szabály, amelyet a közgazdasági Nobel-díjas Daniel Kahneman és társai dolgoztak ki 1993-ban.

Hogyan használhatjuk a mindennapi életben?

A csúcs-vég szabály útmutatást ad, hogyan tehetünk egy élményt különlegessé. Sokszor túlságosan is azzal vagyunk elfoglalva, hogy milyen az emberek első benyomása rólunk. Félünk, hogy a kinézetünk vagy az első mondataink alapján fognak megítélni minket.

Ennek alapja a híres mondás: „Az első benyomás tartós.” Ez igaz is: egy emberről alkotott véleményünket befolyásolja, hogy mit hallottunk róla először; az első megajánlott ár képezi a tárgyalás alapját – és így tovább. Ez a horgonyhatás.

De talán inkább azzal kellene foglalkoznunk, hogy esetleg csak egy esélyünk van valakiben tartós, mély benyomást kialakítani. Ez a tartós benyomás viszont nem feltétlenül az első – inkább az utolsó. (Egyébként ez az oka annak, hogy beszippantanak minket a tévésorozatok: mindig a legizgalmasabb résznél hagyják abba az epizódokat.)

Ha tehát kommunikációról van szó, természetesen fontos az is, hogyan kezdünk egy megbeszélést (milyen alaphangot adunk meg, hogyan törjük meg a jeget) – de Kahneman kutatása alapján talán inkább arra kellene összpontosítanunk, hogyan fejezzük be.

A fenti cikk Mikael Krogerus és Roman Tchappeler 44 kommunikációs modell című könyvének szerkesztett részlete.

Hogyan fejezzük ki magunkat úgy, hogy megértsenek? Miért értelmezzük különbözőképpen ugyanazokat az üzeneteket? Hogyan adjunk visszajelzéseket? A szerzőpáros új könyvében bemutatja a legfontosabb kommunikációs elméleteteket, és a bonyolultabb modelleket is szórakoztató ábrákkal szemlélteti. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.