Az Idea Alapítvány 13-15 éveseket tanító tanárok számára készített egy online tanfolyamot, amelynek célja a koronavírussal kapcsolatos álhírek felismeréséhez szükséges készségek fejlesztése.
Az Idea Alapítvány által fejlesztett, négy fejezetből álló kurzus az információ megbízhatóságának és hitelességének vizsgálatához szükséges ismeretek, készségek fejlesztését célozza. Ezen belül a tanfolyam kiemelten fejleszti az álhírek felismeréséhez szükséges kompetenciákat.
Az első két fejezet az információ szűréséhez ad alapozó ismereteket. A diákok megismerik a közlő szándéka szerinti információs kategóriákat, valamint a hírek megbízhatóságának értékeléséhez használható FILTER-tesztet. A közlő szándékának feltárása ahhoz szükséges, hogy a diákok dönteni tudjanak az adott információ további vizsgálatáról, a FILTER-teszt pedig a megbízhatóság/hitelesség vizsgálatához szükséges főbb kérdések gyűjteménye.
A harmadik fejezetben a diákok a legfontosabb álhírtípusokkal ismerkednek meg. Erre azért van szükség, hogy azok az álhírtípusok, amelyekkel a diákok is gyakran találkoznak az online térben, könnyebben beazonosíthatók, így gyorsabban szűrhetők legyenek.
A negyedik fejezet a kép- és videoellenőrzés gyakorlatába vezeti be a diákokat. A fotók, videók hitelesítő hatása miatt kiemelten kell foglalkozni a szűrési kompetenciák fejlesztése körében a képekkel kísért információk hitelességének vizsgálatával.
További részleteket ezen az oldalon olvashat a képzésről.
Kapcsolódó könyvajánlat: Hogyan neveljünk digitális bennszülötteinkből digitális írástudókat? Hogyan teremthetünk egyensúlyt a képernyőidő és egyéb tevékenységek között? Miként tanulhatunk bele gyerekeink digitális életének mentorálásába? Devorah Heitner ifjúsági- és médiaszakértő Képernyőtudatos család című könyve arra igyekszik ráébreszteni minket, hogy szülőként a mi dolgunk felelős digitális állampolgárrá nevelni gyerekeinket. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.