New Orleans, az álmok városa
Már hallom generációm tagjait, amint majd egyszer azt mondják az utánunk jövőknek: "El sem tudjátok képzelni, milyen is volt New Orleans a Katrina előtt." És igazuk lesz, a város soha nem lesz már olyan, mint azelőtt. Még ha mindent az eredeti állapotában állítanak is vissza, ha minden kockakövet, lámpaoszlopot lemásolnak is, és úgy rakják a helyére, akkor sem lesz a régi. De amúgy is, hogyan lehetne pontosan utánozni a járdákon húzódó repedéseket, a St. Charles utcán közlekedő villamosok fölé boruló öreg fákat, az Audobon parkon keresztülfutó sétányt szegélyező hatalmas tölgyeket? Elveszett minden, víz alá került, megfulladt.
Ahányszor csak felkerestem az utóbbi napokban azt az internetes oldalt, ahol mindig élő képeket közvetítenek a Bourbon Streetről, a francia negyedről vagy a városi hídról, mindig ugyanabba az átkozott üzenetbe ütköztem: "A kamera a Katrina hurrikán miatt pillanatnyilag nem üzemel." Szép név ez a Katrina. Szívből gyűlölöm. De talán ez az érzés is csak ránk, New Orleans-iakra jellemző, olyasfajta kétségbeesés, ami illik az alkalomhoz. Épp a francia negyedet végső soron nem is érte olyan súlyos csapás, mint a Ninth Wardot, New Orleans új kerületét.
New Orleansról már jóval azelőtt hallottam, hogy a saját szememmel is láttam volna. Körülöttem az emberek úgy emlegették, mint valamiféle varázsigét, e két szóból valamifajta vágyakozás csendült ki. Na és persze ott volt a késő éjszakai rádióadás, amelyet a New Orleans belvárosában lévő gyönyörű Roosevelt Hotel legtetejéről, a Kék Szobából sugároztak. Először mégis csak tinédzseréveimben tettem be a lábamat New Orleansba, amikor a bátyám egy ottani lányt jegyzett el. Amint autóval beértünk a városba, olyan érzés töltött el, mint amikor néhány évvel később először láttam Párizst - a járdákra kitelepült kávéházakat, a fasorokkal szegélyezett sétányokat, a szűk, ósdi utcácskákat. Párizsba érkezve az ember szinte hallotta a háttérben a harmonika hangját, New Orleansban a tenorszaxofon adta a zenei aláfestést.
Vannak emberek, akiknek a szemében valamiféle furcsa fény csillan, amikor New Orleans szóba kerül, és eddig azonmód ottani történeteket kezdtek mesélni. Ilyenkor egy kicsit mindig lelassultak, rövid időre elmerengtek, és valami álmodozó pillantás költözött a tekintetükbe. A viharban, áradásban eltűnt utcák, házak, terek nem csupán háttérként szolgáltak, maguk is a történetek szereplői voltak.
Az amerikai alsóház elnöke, az illinoisi Dennis Haster kijelentette: "Amúgy is ideje volt, hogy valaki egy buldózerrel eltakarítsa a várost." Igaz is, mi értelme lenne dollármilliárdokat ölni egy olyan város újjáépítésébe, amely a tengerszint alatt fekszik? A házelnöknek bizonyos értelemben igaza van: New Orleans létezésére soha nem volt ésszerű magyarázat. Persze ez volt maga a város lényege, és ezért is szerettük annyira. Haster megjegyzéséből annyi romantika árad, mint egy mérlegfőkönyvből vagy egy hitelkérelemből. Hová lett az "együtt érző konzervativizmus"? Ha továbbra is ez lesz a hangnem, az északi jenkiknek megint nem lesz jó hírük lent délen.
Menjünk hát neki New Orleansnak egy buldózerrel? De hogyan lehetne eltakarítani egy álmot? A világ összes buldózerével sem lehetne elsöpörni a zenét, és amíg létezik zene, addig létezik New Orleans is. Az álmokat még a hurrikán sem tudja elpusztítani, különösen nem, ha azok, mint valamilyen elveszett szerelem, ilyen mély gyökereket eresztettek a múltba, ráadásul dalba is lehet foglalni őket. Ezért énekelnek az emberek bluest, és a blues ezért lehet az erő és nem a gyengeség forrása. Született egy remek könyv New Orleansról, Nancy Lemann tollából a Szentek élete, és van benne egy kitűnő rész. "Az Armstrong parkban, amelyet valaha Congo parknak hívtak, valamiféle dzsesszünnep készült. Aranyozott zakókba és elegáns fehér nyári öltönyökbe öltözött fekete férfiak gyülekeztek. A lagúnán egy fatörzsből vájt csónak érkezett, rajta fekete férfi állt, fájdalmas trombitaszólója belehasított az éjszakába. A csónak a Gospel sátornál futott partra, ahol az alkalomra rózsaszín zsabós, öltönyös, törékeny fekete öregemberek esernyővel tüzelték táncra a tömeget. És az embert elfogta az érzés, hogy ha ilyen közel kerülhet a többiekhez, ha ilyen közel áll embertársaihoz, akkor talán nem is olyan gyenge."
New Orleans talán elpusztult, házelnök úr, de még korántsem szállt a sírba.
PAUL GREENBERG
(A szerző Pulitzer-díjas újságíró)
© Tribune Media Services