2006. március. 08. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. március. 08. 23:00 HVG-Ténytár

Tévézési szokások: a rágógumi hossza

Napi öt órát ültek a képernyő előtt ez év januárjában átlagosan a televíziókészülékkel rendelkező magyar családok 4...

Napi öt órát ültek a képernyő előtt ez év januárjában átlagosan a televíziókészülékkel rendelkező magyar családok 4 évnél idősebb tagjai. Egy évtizeddel ezelőtt (1995-ben) még csak havi 3 óra 56 perc volt a tévéműsor-fogyasztás mértéke az év első negyedében, amikor a tévéfüggőség hagyományosan a legerősebb. A 2006. januári 301 perc nem a csúcs: 2004 első negyedében havonta 309 percen át figyelték a dobozt a magyarok.

HVG
A televíziózásra fordított idő rendszerváltás óta tartó folyamatos növekedése tavaly torpant meg először: a 2004-ben mért napi 4 óra 31 percről 2005-ben 4 óra 24 percre - derül ki az AGB Hungary legfrissebb műszeres közönségmérési mutatóiból, amely 840 háztartás napi adatai alapján áll össze. A televíziózás továbbra is olyan "szenvedélybetegség", amely Magyarországon szedi az egyik legtöbb áldozatát, miközben társasági életre és a lakáson kívüli szórakozásra nemzetközi összehasonlításban éppen nálunk jut talán a legkevesebb idő a Központi Statisztikai Hivatal kutatásai szerint. A kilencvenes évektől hozzávetőlegesen napi egy órával megnövekedett szabadidőt itthon szinte kizárólag a televíziózás és a videózás emésztette fel. A nézettség növekedésének 1997 végétől a két új földi sugárzású kereskedelmi adó, az RTL Klub és a Tv2 beindulása adott komoly lökést, majd egyre nagyobb kínálattal jelentkeztek a kábeltelevíziók is: jelenleg már ötven fölött van a kábelcsatornákon fogható (nem helyi) műsorok száma, amelyek mintegy felét magyar nyelven sugározzák. Az emberek többsége (55 százalék) itthon az informálódás kedvéért kapcsolja be elsősorban a tévét, a nézők 43 százaléka pedig leginkább szórakozni óhajt. Szinte jelentéktelen ugyanakkor azok aránya (2 százalék), akik tanulási igényeik kielégítésére igyekeznek ismereteket meríteni a műsorfolyamból.
HVG
Norvégiában ugyanez például 27 százalék - derült ki nemrég egy, a UPC kábeltelevíziós társaság által finanszírozott kutatásból. Magyarországon a háztartások 1,3 százalékában nincs televízió, a családok egyharmada viszont két vagy több készüléket birtokol.

Itthon Bábel Vilmos 2024. november. 28. 17:21

A Tiszának rengeteg pénzre van szüksége

Magyar Péteréknek milliárdok kellenének a 2026-os kampányra, ha tartani akarják a lépést riválisaikkal. A szükséges pénzt csak adományokból tudják összeszedni, az államtól nem fognak kapni. A magyar elit nagy része az államtól függ, és nem fog oldalt váltani, ha nem biztosak abban, hogy nemsokára másnál lesz a kasszakulcs. Magyarék feladata: jó befektetésnek kell látszani. Szombaton jön ki a párt friss átláthatósági jelentése, és kiderül, hogy az elmúlt hónapokban ez mennyire sikerült nekik.