2006. december. 06. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. december. 06. 16:20 Társadalom

Brüsszeli határidők

Mégis "majdnem időben", 2007 decemberében - a repülőtereken 2008 márciusában - szűnhet meg a belső határellenőrzés az...

Mégis "majdnem időben", 2007 decemberében - a repülőtereken 2008 márciusában - szűnhet meg a belső határellenőrzés az EU schengeni megállapodásban részt vevő 13 régi tagállama és a 2004 májusában csatlakozott tíz új között - erről egyeztek meg kedden brüsszeli tanácsülésükön az uniós bel- és igazságügyi miniszterek. Ily módon csak néhány hónapot késik az eredetileg a jövő év elejére, majd a júniusi EU-csúcs döntése szerint 2007 őszére tervezett schengeni bővítés, amelynek legalább egy évvel történő elhalasztása szeptemberben még elkerülhetetlennek tűnt (HVG, 2006. október 14.). Technikai okok - közbeszerzési bonyodalmak és adatvédelmi aggályok - miatt ugyanis jócskán eltolódik az elődjénél sokkal nagyobb mennyiségű adattal feltölthető és több funkciót ellátó továbbfejlesztett schengeni információs rendszer (SIS-2) üzembe helyezése.

A politikailag az új tagállamok számára elfogadhatatlan helyzetből október elején a portugálok javasoltak kiutat, amire hosszas viták után végül a többiek mind rábólintottak. E szerint "feltuningolják" a jelenleg működő SIS-1 rendszert, hogy 2007. június végétől az új tagállamok is rákapcsolódhassanak.

Ezt követően megindulhat az adatfeltöltés és a tesztelés. Közben folyamatosan értékelik a schengeni acquis, vagyis a vonatkozó joganyag és az annak alkalmazásához szükséges know-how átvételét. Azok az új tagállamok, amelyek eleget tesznek a feltételeknek, élesíthetik a rendszert. A Miniszterek Tanácsa 2007 novemberében határoz majd a pontos időpontokról. Petrétei József igazságügyi és rendészeti miniszter keddi brüsszeli sajtótájékoztatóján ennek kapcsán emlékeztetett rá: több régi tagállam képviselője hangsúlyozta, nem szabad sietni a biztonság rovására.

Ez az öszvérmegoldás összesen alig pár millió euró többletköltséggel jár, amit a tagállamok - a britek és az írek kivételével - arányosan finanszíroznak, a magyar kormány 50 millió forint erejéig. Az Európai Bizottság becslése szerint egyébként a SIS-1 kiterjesztése további kilenc hónappal késlelteti majd a SIS-2 üzembe helyezését, ami már 2009-es átadást feltételez.

VIDA LÁSZLÓ / BRÜSSZEL