Új pártházosztás?
Valójában burkolt pártházosztási javaslat az az indítvány, amelyet Bőhm András (SZDSZ) és Molnár Gyula (MSZP) nyújtott...
Valójában burkolt pártházosztási javaslat az az indítvány, amelyet Bőhm András (SZDSZ) és Molnár Gyula (MSZP) nyújtott be a múlt héten "az állam tulajdonában álló ingatlanokon pártok számára biztosított ingyenes ingatlanhasználat megszüntetéséről". Miután az 1990-es évek elején parlamenti döntésre a pártok ingatlanokat kaptak tulajdonba központiszékház-juttatás címén, az úgynevezett második székházosztási körben 2000-ben (formálisan két külön törvénnyel) úgy határozott az Országgyűlés: infrastruktúrájukat erősítendő a pártok állami ingatlanokat kaphatnak ingyenes használatba - egy-egy szervezet legfeljebb harmincat, összesen maximum 5 ezer négyzetméternyit (HVG, 2000. június 24.). Az MSZP örökölt irodaelőnyét is megszüntetni hivatott döntés következtében a pártoknak pusztán az ingatlanok fenntartási, felújítási költségeit kell fizetniük, illetve állniuk a közterheket. A lépés bújtatott állami támogatást jelentett, hiszen a kvóta terhére a pártok egyszerűen "kiigényelhették" az ingyenirodákat a Kincstári Vagyoni Igazgatóságtól (KVI), s ezzel a lépéssel tehermentesítették a pártkasszákat a közelgő 2002-es kampány előtt.
Hosszabb távon azonban a pártok számára kedvezőbb lenne, ha tulajdonba kapnák az ingatlanokat, s a Bőhm-Molnár-javaslat lényege éppen ez. Az ingyenes használat megszüntetésekor ugyanis a pártok úgymond piaci áron (de versenyeztetés nélkül) bérbe vehetnék az ingatlanokat, amire nyomban vételi jogot kapnának. Ez gyakorlatilag azt jelentené, hogy a nekik legfontosabb épületeket azonnal megszerezhetnék. Ráadásul feltűnően jutányos feltételekkel: a vételárat 15 év alatt, egyenlő részletekben utalhatnák át a pártkasszák őrzői a KVI-nek. De akkor is jól járnának a pártok, ha előbb fizetnének, mert akkor árengedmény illetné meg őket. Ez utóbbi megoldás azoknak a szervezeteknek lenne vonzó, amelyek szeretnék megterheltetni - például egy kampányfinanszírozó hitel biztosítására - a frissen szerzett ingatlanokat.
A Horn-kormány idején ugyancsak tulajdonátadással tervezték rendezni a pártok irodavitáját. Akkor - hatpárti tárgyalásokon - az merült fel, hogy ingyen kapják meg az ingatlanokat, amiket aztán 15 évig nem terhelhetnek meg, nem adhatnak el. Végül egy 1997. végi törvénnyel csak a civil szervezetek - a nem párt társadalmi szervezetek, alapítványok - kaptak tulajdonba állami ingatlanokat, a pártokra vonatkozó testvérjogszabály már nem született meg. Noha egy - az FKGP és a Fidesz által nem támogatott - négypárti irodaosztási tervezetet a T. Ház tárgyalni kezdett, azt előterjesztői a részletes vita után visszavonták. A huzavona az 1998-as kormányváltás után is folytatódott, s csak a Bőhm-Molnár-javaslattal most leváltani indítványozott 2000. évi törvények zárták le.
Ha a két képviselő megszerzi párttársai támogatását, törvény lehet ötletükből, hiszen öt évvel ezelőtt a Fidesz vezette koalíció az MSZP tiltakozása ellenére úgy találta, bár a párttörvény kétharmados, az irodaosztási szabályok megalkotásához elég az egyszerű többség. A gondolatmenet kiállta az alkotmánybírósági próbát: egy 2000-es indítványra idén májusban a testület úgy döntött, miután nem "kétharmados törvényre tartozó koncepcionális kérdésről" van szó az 2000. évi ingatlantörvényekben, elegendő volt a jelen lévő képviselők egyszerű többségének egyetértése is.
JUHÁSZ GÁBOR