Fogyókúrareceptek
Megérett a helyzet Budapest kétszintű közigazgatási rendszerének megváltoztatására - állítják SZDSZ-es politikusok. A reformjavaslatokról a többi párt is hajlandó tárgyalni, ám a pesti külső kerületek leválasztása szóba sem jöhet.
"Lekerülhet Budapest térképéről hét kerület. Vidék lesz tehát Újpest, Csepel, Rákospalota. Ezt javasolja ugyanis az SZDSZ. 700 ezer lakossal kisebb fővárost akarnak, csak belső kerületekkel. A kis Budapest viszont egységes lenne. Vannak hívei és ellenzői a javaslatnak, de abban a többség egyetért, a jelenlegi rendszer tarthatatlan" - egy így felvezetett tévéinterjú éles politikai vitát váltott ki a fővárosi önkormányzati rendszer jövőjéről. A műsorban Horn Gábor, az SZDSZ ügyvivője, koalíciós koordinációs politikai államtitkár beszélt arról, hogy Budapest helyzetén már csak egységes irányítás segíthet, a főváros ugyanis a működésképtelenség határán vergődik. Mondandóját egy, a második világháború előtti állapotot mutató térképen szemléltette, amin a mai pesti külső kerületek még nem tartoztak Budapesthez. Az, hogy nem egy fővárosszakértő politikus emlegette fel az átszervezési javaslatot, a véletlen műve: ez egyike volt azon témáknak, amelyekről Horn Gábor mint olyanokról beszélt, amelyekben szakértői szinten egyetértés lehetne, csak éppen a politikai ellentétek ezt megakadályozzák.
Az államtitkár szavaiból az állítólagos Kis-Budapest-terv "maradt meg", főleg erre reagáltak politikusok, noha Horn - mint a HVG-nek is megerősítette - nem javasolta a kerületek leválasztását, csupán azt vetette fel, hogy a belső kerületeknek egységes irányítás alá kellene kerülniük. "Az mégiscsak tarthatatlan, hogy a Király utca két oldalán más legyen a lakbér, és kerületenként más-más parkolási rendszer és szociális ellátás működjön" - érvelt az államtitkár. Néhány nappal később Bőhm András országgyűlési képviselő, a fővárosi SZDSZ-frakció vezetője is csak arról beszélt, hogy szükség van a hatáskör-átrendezésre, mivel a jelenlegi kétszintű önkormányzati rendszer belátható időn belül ellehetetleníti a főváros működését.
Budapest kétszintű közigazgatási rendszere két lépésben, 1990-ben, majd 1994-ben alakult ki az SZDSZ hathatós közreműködésével. Ebben a szisztémában jogilag egyenrangú a fővárosi és a 23 kerületi önkormányzat, így bizonyos kérdésekben a főváros csak a saját tulajdonában lévő területekre alkothat szabályokat, s ez megnehezíti a több kerületet is érintő fejlesztéseket (az Örs vezér terének például három önkormányzati tulajdonosa is van). Az elmúlt tíz évben éppen ezért többször is felmerült a budapesti önkormányzati rendszer reformjának terve, ám kellő politikai akarat híján egyik elképzelésből sem lett valóság, már csak azért sem, mert ahhoz kétharmados szabályokat is módosítani kellene.
Demszky Gábor főpolgármester - akinek annak idején nem kis része volt abban, hogy a jelenlegi kétszintű önkormányzati rendszer alakult ki - most két javaslatot tekint lehetséges kiindulópontnak a megoldáshoz. Abban mindkét koncepció megegyezik, hogy a mostaninál egyszerűbb önkormányzati rendszer kellene, a mai 670-nél jóval kevesebb helyi képviselővel. Az egyik változat szerint csupán egyetlen önkormányzat, a fővárosi maradna meg, a kerületiek pedig korlátozott jogkörrel, egy - Budapest által delegált - vezető irányítása alatti hivatalokká válnának. Feladataik közé tartozna például az egészségügyi, szociális ellátás biztosítása, amelyhez a pénzt a központi önkormányzattól kapnák. Így működik például Párizs - mondta a HVG-nek a szívéhez közelebb álló javaslatról Demszky. A másik megoldás a Fidesz egykori City-javaslatának újragondolt változata. E szerint - amelyről Tirts Tamás 1994-ben jogszabálytervezetet is készített - az 1950 előtt Budapestet alkotó kerületekből állna az egységes "City", az akkor csatlakozott kerületek pedig elővárosokként, saját önkormányzattal rendelkeznének (lásd Határok és hatáskörök című írásunkat).
A peremkerületek leválasztásának terve azonban félreértés - hangsúlyozta Demszky, hozzátéve, a kérdésről mindig időszerű beszélni. Igaz, túlzott reményei nincsenek a helyzet megváltoztatását illetően, amit egyébként ő maga nem kezdeményez, csupán remél.
A HVG által megkérdezett peremkerületi polgármesterek kivétel nélkül a sajtóból értesültek az átszervezési elképzelések felmelegítéséről. Mivel érzik a főváros napi működésében a jelentős zavarokat, a lehetséges megoldásról hajlandóak tárgyalni, de kerületük lecsatolásáról nem. Kezdetként azzal is megelégednének, ha lenne érdemi egyeztetés a kerületek és a főváros között. Kupper András, a Fidesz-MPSZ fővárosi frakcióvezetője viszont úgy véli, a mostani városátszervezési ötlet nem más, mint elterelés a januári áremelésekről, politikai lufi, ami már kipukkadni látszik. Kupper egyébként kifejtette: az élet már régen túlhaladt pártja egykori City-javaslatán, s ma már nem a város területének csökkentésén, hanem az agglomerációval közös problémák megoldásán kellene gondolkodni.
A főváros és a kerületek hatásköreinek a mainál egyértelműbb és tisztább újraosztásáról hajlandó tárgyalni az MSZP - nyilatkozta a HVG-nek Gy. Németh Erzsébet, a szocialisták fővárosi frakcióvezetője. Az építésügyet például szerinte a főváros hatáskörébe kellene utalni. A Kálvin téren épült (s a városképet szerinte elrondító) két üvegpalotát is fel lehetett húzni pusztán kerületi döntés alapján - hozott példát elképzelése alátámasztására. Az sem helyes, hogy ma egy gazdagabb kerületben jobb rászorulónak lenni, mint egy szegényben, és a lakbéreket is egységesen kellene meghatározni - sorolta Gy. Németh a teendőket, ugyanakkor a kerületek leválasztásáról hallani sem akart.
PÁLMAI ERIKA