Inflációpörgető kínai benzináremelés
Több millióan pattantak fel a vacsoraasztaltól múlt hét csütörtök este Kínában, hogy a benzinkutakhoz siessenek.
Több millióan pattantak fel a vacsoraasztaltól múlt hét csütörtök este Kínában, hogy a benzinkutakhoz siessenek. A töltőállomásoknál perceken belül végeláthatatlan sorok kígyóztak, futótűzként terjedt el ugyanis, hogy éjféltől soha nem látott mértékben drágulnak az üzemanyagok. A kutaknál kaotikus állapotok alakultak ki, a legtöbb helyen pár óra alatt elfogyott a benzin, máshol viszont éjfélig nem akartak senkit kiszolgálni. Sanghajban az indulatok lecsillapítására a rendőrséget is be kellett vetni, Pekingben városi elöljárók nyugtatgatták az autósokat. A hír ezúttal is a hivatalos bejelentést megelőzve, a kormány vagy az olajvállalatok belső köreivel ismeretségben lévők révén jutott el milliókhoz.
Az egyre gyorsuló infláció megfékezése, illetve a gazdasági növekedés fenntartása érdekében mesterségesen alacsonyan tartott üzemanyagárak emelése jó ideje a levegőben lógott Kínában. A lakossági felháborodástól, lázongásoktól tartó vezetés azonban el akarta kerülni, hogy az intézkedésre még az olimpia előtt sor kerüljön. Az utóbbi időben azonban az olaj világpiaci árának rekordmagasságba emelkedése, a sokasodó hazai és külföldi elemzői sürgetések, illetve kereskedelempolitikai nyomás hatására Peking kénytelen volt lépni. A döntés tovább hajtja az évtizedes csúcson lévő, 7-8 százalék körüli kínai inflációt - szakértők szerint akár 1 százalékponttal is növelheti -, ám világszerte hozzájárulhat az inflációs nyomás enyhüléséhez, mint ahogy a bejelentés nyomán közel 4 dollárral esett a nyersolaj hordójának ára a tőzsdéken.
A kínai gazdaság sajátossága, hogy az állami nagyvállalatok vezetői, valamint a mögöttük álló kormányzati emberek egyszerre szereplői és szabályozói a piacnak. Ez most nehéz helyzetbe hozta a stratégiailag is fontos olajvállalatokat, az alacsony árak ugyanis lefaragták nyereségüket, sőt az utóbbi időben állítólag a Sinopec és a PetroChina is veszteséggel üzemelt, és mindkét olajvállalat a központi irányítású országban szokatlan eszközhöz folyamodott: bezárta egyes finomítóit és benzinkútjait.
Az áremelés nem volt egészen váratlan, a sajtóban az utóbbi napokban már felbukkantak egyes utalások. A hivatalos nyilatkozatok azonban rendre biztosították a lakosságot: a kormány nem tervez drasztikus lépéseket. "Kína nem vált át a világpiaci árat követő olajárrendszerre, megfelelő eszközt fogunk bevetni a megfelelő időben" - nyilatkozta Csang Hsziao-csing, a gazdaságfejlesztési reformtanács elnökhelyettese nem sokkal a minapi amerikai-kínai gazdasági tárgyalások előtt. A dráguláson kívül a bejelentést körüllengő titkolózás is felháborította a lakosságot. Az utóbbi napokban egyre több híresztelés látott napvilágot az emelés időpontjáról és mértékéről, illetve a gazdaságra gyakorolt hatásáról, de még az olajcégek alkalmazottai is csak az utolsó pillanatban kaptak hivatalos értesítést. "Hallottuk, hogy másnaptól emelkednek az árak, de nem tudtuk, mennyivel. A vezetőség azt mondta, maradjunk a munkahelyen éjjel, és várjuk az utasításokat" - nyilatkozta az emelés napjáról név nélkül a HVG-nek a Sinopec egyik elosztóközpontjának vezetője.
A közelmúltban két tőzsdekrachot is megélt, a kormány gazdaságpolitikájában bízva sokszor tartalékaikat is részvényekben elhelyező kisbefektetői réteg pánikkal reagál minden, a nagy állami vállalatokat érintő gazdasági hírre. A sanghaji és hongkongi tőzsdén néhány órás ijedtséget leszámítva azonban ezúttal nem zuhant komolyabban az olajcégek, illetve a benzin drágulása miatt elsősorban érintett vállalatok részvényeinek árfolyama. A stratégiai iparágakat ugyanis továbbra is állami támogatás segíti, míg a lakossági üzemanyagárak fajtánként átlagosan közel 20 százalékkal ugrottak meg, az általános árszint csak 8 százalékkal. A literenként 115-120 forintnak megfelelő ár nemzetközi összehasonlításban még mindig rendkívül alacsony, de 2003 óta a duplájára nőtt. A felháborodást csillapítandó a benzináremelés másnapján a Zsenmin Zsipao kormánylap bejelentett egy több milliárd dollár értékű csomagot, amelyből a kispénzű családok, illetve a parasztok és halászok kaphatnak ártámogatást.
HOLCH GÁBOR / SANGHAJ