A megmentő
Libanoni származású szülőktől Brazíliában született, diplomáját Párizsban szerezte, francia állampolgár, fogadott...
Libanoni származású szülőktől Brazíliában született, diplomáját Párizsban szerezte, francia állampolgár, fogadott hazája pedig Japán. Az 52 éves Carlos Ghosnról, a nemzetközi autóipar ügyeletes csodamenedzseréről van szó, aki tavaly április óta egyszerre irányítja a francia Renault és a japán Nissan autógyárat, most pedig sokan tőle várják az amerikai General Motors szénájának rendbe tételét. A munkamániás Ghosn a Renault vezérigazgató-helyettesi posztjáról 1999 júliusában érkezett Japánba, röviddel azután, hogy a francia cég ellenőrző részesedést vásárolt az összeomlás szélére sodródott Nissanban.
A menedzsernek két év sem kellett, hogy a Nissan 5,6 milliárd dolláros veszteségét 2,7 milliárd dolláros nyereségbe fordítsa, és a céget a világ egyik legmagasabb profitrátájú autógyárává tegye. Ehhez fel kellett számolnia a Nissan körüli szövevényes cégcsaládot, hogy a beszállítói hálózat szélesítésével 20 százalékos költségcsökkentést érjen el. A japán vállalati tradíciók lábbal tiprásáért azonban nemhogy támadták, de még könyveket is írtak róla, sőt főszereplő is lett egy képregényben.
A párizsi műegyetemről kikerülve Ghosn a Michelin gumigyár észak-amerikai leányvállalatánál amerikai tapasztalatokat is szerzett. Állandó otthona ugyan elvileg a francia főváros, ám a Re-nault-Nissan élén a fél életét repülőgépen tölti Párizs és Tokió, illetve a két autógyár legfontosabb piacai között. Az ipar-ági körökben csak "költséggyilkosként" emlegetett Ghosnt a GM előtt már a Ford is megpróbálta magához csábítani, ám a cégalapító dédunokája, Bill Ford jelenlegi elnök nem járt sikerrel.