A vasutassztrájk ára
Napi 30-40 milliárd "régi" lej (1 forint = 150 lej) veszteséget okozott az utóbbi hetekben a román államvasútnak az...
Napi 30-40 milliárd "régi" lej (1 forint = 150 lej) veszteséget okozott az utóbbi hetekben a román államvasútnak az alkalmazottak június 8-án kezdett sztrájkja, jóllehet a közlekedés csak 7-15 óra között szünetelt, s ezalatt is biztosították a forgalom harmadát. A bevételkiesés 80 százalékát a teherfuvarozási részleg szenvedte el, de a sztrájkot a vasúton szállító cégek és ügyfeleik is megérezték.
A sztrájk - melynek folytatásáról lapzártánk idején is tárgyaltak - elhúzódása esetére Codrut Seres ipari miniszter jelezte: a már készletre termelő Zsil-völgyi bányák kénytelenek lesznek leállni, a hőerőművek pedig késve tudják majd feltölteni széntartalékaikat. Ez újabb elégedetlenségi hullámot indíthat el, mivel a leszállítatlan szénért a bányászok nem kapnak fizetést. Képtelen volt határidőre teljesíteni - például magyarországi - exportszerződéseit a Sóbánya Vállalat is. Hasonló gondokkal küszködött az Oltchim vegyipari kombinát, több fafeldolgozó vállalat és bútorgyár pedig csökkentett műszakban dolgozott, és ugyanerre készült a hét elején az acél- és az építőanyag-ipar.
Jól jött viszont a fennakadás a közúti fuvarozóknak, amelyek a nagyvállalatok szorult helyzetét kihasználva megemelték tarifáikat. Megduplázták áraikat a távolsági buszjáratokat üzemeltető magáncégek is, ám az utasoknak még így is szinte közelharcot kellett vívniuk a helyekért, különösen miután megindultak a nyári szabadságolások, és például a román tengerpartra is csak napi két vonat indult.