2005. január. 04. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. január. 06. 15:27 Nemzetközi gazdaság

Fapad helyett bársonyszék

A fapadosok terjedésére válaszul a nagy légitársaságok egy része - és több alakulóban lévő kisebb cég - az első osztálynál is magasabb nívót igyekszik nyújtani az igényesebb szolgáltatást elváró szupergazdag utasoknak.

Hamarosan startol Svájc legújabb légitársasága, a nemrég alapított First Wing AG. Az egyelőre meglehetősen titkolózó, gépeit a zürichi Kloten repülőtérről még az első negyedévben indítani szándékozó vállalkozás hibrid elképzeléseket dédelget: a hagyományos légitársaságok business osztályát akarja kínálni charter változatban. Az elképzelés szerint 10-18 férőhelyes repülőgépeket bérel, személyzettel együtt, s Európa legfontosabb üzleti központjait, fővárosait célozza meg. A hétközi járatokon az utasok többsége elfoglalt üzletember és topmenedzser lesz, a hétvégéken pedig olyan tehetős nagyvilági polgárok, akik szívesen időznek híres kulturális, idegenforgalmi központokban.

A First Wing már meg is szervezte a Swiss Personal Jet Club nevű exkluzív klubot, gépein ugyanis csak az repülhet majd, aki megváltja a borsos tagsági díjat. Hogy a klubtagságnak milyen előnyei lesznek, illetve hogy miként állítják össze a menetrendet, azt az ügyfelek igényei alapján határozzák meg. Az árakról persze azért a cég dönt, a hagyományos business osztály tarifáinál 30-50 százalékkal többet kell majd fizetni annak, aki exkluzív légi szolgáltatást igényel.

Az új társaságba állítólag a svájci gazdasági és pénzügyi élet tíz kitűnősége fektetett pénzt - hogy kik ők, arról egyelőre csak annyit tudni, magánszemélyként szálltak be a vállalkozásba. A társaság vezetője Jürg Baumgartner, aki - a többi már kiszemelt igazgatóhoz hasonlóan - eddig a világ legnagyobb utazásszervező cége, a TUI saját légitársaságát, a TQ3-at irányította. Amolyan taxiként működő repülőgépeikkel Baumgartner szerint egy új piaci szegmensre leltek, a leáldozóban lévő luxusrepülés modern változatát találták meg. Pontosabban az Amerikában már bevált módszert, a légi ülőhelyek bérlését lesték el.

A fapadosok térhódítása nyomán a nagy légitársaságok egymás után sűrítik gépeiken a széksorokat, hogy több helyet kínálva lejjebb tudjanak menni a jegyárral, visszahódítandó az utasok egy részét. Az első számú svájci légitársaság, a - nagy múltú Swissair örökébe lépett - Swiss az utóbbi hónapokban többféle elképzeléssel próbálkozott: felmerült, hogy a turista/business/első osztály hármas rendszeréből kihagyják a luxusrészt, de arról is szó volt, hogy a business osztályt szüntetik meg, és a gépek egy részén mindenkinek egységes szolgáltatást, egyforma kényelmet kínálnak. Hasonló meggondolások vezetnek más társaságokat is: nincs már első osztály például az osztrák AUA, a skandináv SAS, az olasz Alitalia, a spanyol Iberia gépein. Kitart viszont a német Lufthansa, a British Airways és az Air France, igaz, ezek a társaságok is elsősorban egyes tengerentúli járataikon tartják kifizetődőnek a luxuskínálatot.

© Dealogic, KPMG

A Swiss végül úgy döntött, a tengerentúli járatokról átszálló utasok további útjukon is igénylik az első osztályt, ezért megtartja azt. Már csak azért is, mert van egy olyan kör - főleg ázsiai, közel-keleti üzletemberek -, ahol a luxusutazás státusszimbólum, az ilyen utasok hajlandók megfizetni a drágább árat. Cserébe porcelánból étkezhetnek, és személyre szóló kényeztetésben részesülnek.

A Swiss tehát továbbra is számít az első osztályt igénylő utasaira, a First Wing viszont kizárólag velük számol. Mindkét társaság épít azokra a svájci menedzserekre, akik most még magánrepülőgépeiken száguldanak a megbeszélésekre, de egyre inkább belátják, hogy - bár mentesülnek a becsekkolás, a sorban állás, a hosszadalmas várakozás, a gyakori késés összes nyűgétől - a magángép fenntartásának költségei aránytalanul magasak. A kelet-európai - így a magyar - médiapiacon is érdekelt Jürg Marquard például hét év után nemrég megvált privát gépétől, és a hírek szerint ő is inkább a charterszerződést választja. Két másik társaság is tavaszi luxusstartra készül, a Genfből amerikai, közel-keleti, afrikai és ázsiai állomásokat célzó Premium Air, amely 46-52 első osztályú férőhellyel kialakított Boeing-757-200 LR-ből tervez nyolcat lízingelni, illetve a Bázelből induló Connect, amely három darab, egyenként 48 üléses ATR-42-500-assal kezd majd regionális szolgáltatásba.

FÖLDVÁRI ZSUZSA / BÉCS

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.