2008. november. 26. 00:00 Utolsó frissítés: 2008. november. 26. 17:55 Trend

Hálóstíl

Luxusholmit már nemcsak az átverésgyanús netes aukciókon, hanem online márkaboltokban is lehet vásárolni, de Magyarországra még kevés világcég szállít közvetlenül.

"Bár az elmúlt évtizedben az internet az olcsó vagy legalábbis a tradicionális kereskedelmi csatornáknál olcsóbban beszerezhető árukínálatáról vált ismertté, a luxusmárkák marketingesei jó lóra tettek, amikor világhálós butikokat is nyitottak" - szögezi le Stefan Broda német közgazdász az e-kereskedelemről írt tanulmányában. Szerinte a felső kategóriás divatcégek az internet naprakészségét lovagolják meg: "a Gucci, a Prada vagy a Hermes vásárlóközönsége nem elsősorban spórolni szeretne, habár az akciós vagy a kifutó termékeket a világért sem hagynák ki. Nekik azonban az a legfontosabb, hogy azonnal szemügyre vehessék a legújabb kollekciókat és a limitált szériákat."

"A hamisítványokat is kínáló netes bolhapiacok ellen a legjobb védekezés a támadás" - szögezte le a HVG kérdéseire küldött válaszlevelében az internetpiacra szinte elsőként beszálló eLuxury sajtóirodája. A világhálós luxuskereskedelem egyik úttörője, a 2000 júniusában az LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton által 50 millió dolláros alaptőkével alapított e-kereskedelmi cég nemrégiben csatát is nyert a luxusnak álcázott gagyi kópiák elleni harcban (lásd Ál a gyár című írásunkat a 73. oldalon). Az exkluzív internetbutik az LVMH kötelékébe tartozó brandek mellett egyebek között a Dolce & Gabbana, a Philosophy di Alberta Ferretti, a Missoni, a Versace és a Roberto Cavalli márkák egyik első számú világhálós disztribútora - a tengerentúli piacon. Az eLuxury sajtóirodája legalábbis arról számolt be a HVG-nek, hogy kínálatuk javát az USA-ban értékesítik. Pontosabban amerikai címre postázzák. A már idézett Broda-tanulmányból kiderül ugyanis, hogy a rutinos online vásárlók általában nem a kinézett terméken, hanem a szállítási költségeken spórolnak. S mivel a legnagyobb netes bolhapiacok is az USA-ban működnek, a hálópolgárok bevett módszere, hogy újvilági rokonuk vagy ismerősük nevében vásárolnak, és oda kérik a portékát is.

Sokkal egyszerűbb dolguk van azoknak, akik a Natalie Massanet divatszakíró által az eLuxuryval egy időben, de csupán 1,3 millió dolláros költséggel alapított Net-a-Porter című weboldalon szeretnék beszerezni a legújabb és legdrágább módit. A londoni bejegyzésű, havonta másfél millió látogatót vonzó portál nem válogat a luxusmárkák között, mindennel kereskedik. A brandek és tervezők (no és persze terméktípusok) szerint is csoportosítható bevásárlólista alapján kiválasztott, bankkártyával kifizetett, 90 napon belül visszaküldhető holmit Magyarországra is kiszállítják 1-2 munkanapon belül. A több mint hetven éve működő római divatszalon tulajdonosai által 2002-ben létrehozott Luisaviaroma is intenzív kapcsolatban áll a magyar vásárlókkal: a havonta 120-150 ezer vásárlót is vonzó olasz netkereskedők egy héten belül a megvásárolt luxuscikket - a kabáttól a gyűrűig - bárhová kiszállítják Magyarországon, ám mindketten csupán a nagy csomagküldő multikban bíznak, postai szállítást nem vállalnak.

Az említett két cég azonban inkább a szabályt erősítő kivételnek számít. A legnagyobbak közül ugyanis házhoz szállítással még viszonylag kevesen kedveskednek a magyar luxusrajongóknak - sem a táskáival és napszemüvegeivel hódító, két éve elegáns pesti butikkal is büszkélkedő Louis Vuitton, sem a divatkörökben pazar kiegészítői miatt kedvelt francia Hermes online butikja nem szállít közvetlenül Magyarországra. Ódzkodásukra nincs praktikus indok, hiszen a budapesti Andrássy úton az idén üzletet nyitó brit Burberry például már 5-7 munkanapra vállalja, hogy az általa Európa második zónájába sorolt Magyarországra juttatja a megvásárolt termékét. Hasonlóképpen jár el a Gucci is. A kategóriatársait nemsokára Budapestre is követő Emporio Armani ugyanakkor honlapja szerint az eLuxuryhoz hasonlóan csak újvilági postázást vállal, ahonnan azonban az egyik csomagszállító céggel némi felárral megoldható a transzatlanti fuvar.

A luxusvásárlók 91 százaléka online tájékozódik a vásárlás előtt. Az amerikai Unity Marketing piackutató cég legfrissebb, a világelit vásárlási szokásait szondázó felmérése szerint az elmúlt három évben egy átlagos luxuskuncsaft évi 110 ezer dollár körüli összeget költött a neten. Az e körből kikerülők 95 százaléka azt válaszolta, hogy igenis szeretné viszontlátni a weben kedvenc márkáit. A kutatás tanúsága szerint az elitmárkák fogyasztói nem pénzt, hanem időt spórolnak az internettel.

Az internet a luxus fogalmát is átértékelte - állítja Jonathan Beaverstock, a nottinghami egyetem szociológiaprofesszora. Ma már a kicsit tehetősebb középosztály tagjai is megengedhetnek maguknak egy-egy márkásabb terméket, így a luxuspiacon is egyfajta demokratizálódási folyamat zajlik. Ugyanakkor - hívja fel a figyelmet a brit szociológus - az igazi elit még mindig a párizsi és New York-i bemutatókon tájékozódik, és közvetlenül a divatkreátorok stúdióiból szerzi be a kollekciók darabjait - a promóciós kampány kezdete előtt fél évvel.

VAJNA TAMÁS

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz 2024. december. 22. 20:00

"Mi csak a gyümölcs ízét tudjuk megőrizni": a magyar szörpforradalom egyik bölcsőjében jártunk

Addig gépesítünk, amíg az nem megy a minőség rovására, vallja Galajda Péter, aki azért kezdett el szörpöt gyártani, mert nem talált megfelelőt a piacon. A Mayer szörp mára az egyik legismertebb prémium élelmiszer lett, ahol ugyan mindig van a polcon a nagymama főzetét idéző eperszörp, de kísérleteznek chilivel és kaporral is.