Nagy kiskereskedők
A kiskereskedelmi cégek körében alighanem igen becses tulajdonságnak számít a diszkréció - legalábbis abból ítélve...
A kiskereskedelmi cégek körében alighanem igen becses tulajdonságnak számít a diszkréció - legalábbis abból ítélve, hogy e vállalkozások listája, az adatközlés megtagadása miatt, ezúttal is meglehetősen hiányos. Hiányzik például az Auchan Magyarország Kft. és a Plus Élelmiszer Diszkont Kft., de hiába keressük a magyar tulajdonú beszerzési és értékesítési láncot, a CBA-t is. Így, miközben a top 500 kiskereskedelmi legnagyobbja, a Tesco-Global Áruházak Zrt. (10.) helyezése minden bizonnyal valós, és a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. (23.) ágazati második helye is nagyon valószínű, a Penny-Market Kereskedelmi Kft. (55.) bronzérme igencsak kétséges. Az építési és barkácscikkek piacán az OBI Hungary Retail Kereskedelmi Kft. (133.) áll az élen, a Praktiker Építési és Barkácspiacok Magyarország Kft. (156.) a második, a bronzérem pedig a Baumax Magyarország Kereskedelmi Zrt.-nek (210.) jutott.
A Mai Piac című szaklap az AC Nielsen piackutató céggel együttműködve évről évre összeállítja a fogyasztási cikkek kis- és nagykereskedelmével foglalkozó legnagyobb társaságok és társulások 15 cégből álló, az érintett vállalkozások adatközlésén, illetve szakértői becslésen alapuló toplistáját. E szerint 2006-ban három, félbillió forint árbevételt elérő cégcsoport volt Magyarországon. Közülük a Tesco végzett az első helyen, mögötte nem sokkal lemaradva a 2004-ben még listavezető CBA következik, a harmadik pedig a Metro és a Spar beszerzési társulása, a Metspa. A negyedik a szövetkezeti kereskedelmet képviselő Co-op Hungary (500.), az ötödik pedig a forgalmát viszonylag jelentősen növelő Reál Hungária lett. A hatodik helyezett Provera - a Cora, a Csemege-Match, az Alfa és a Profi közös társasága - árbevétele viszont alig emelkedett. Máris a kiskereskedők listájának tizedik helyén található a nemrég piacra lépett Lidl, amely 2007-ben már könnyen a top 500-nak is tagja lehet.