2007. október. 10. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. október. 10. 17:42 Trend

A beszállítás prémiumfeltételei

Annak ellenére, hogy a nyugati alkatrészgyártók csapatostul követték a Közép-Európa más fertályain letelepedett...

Annak ellenére, hogy a nyugati alkatrészgyártók csapatostul követték a Közép-Európa más fertályain letelepedett autógyárakat, Magyarország - telephelyként, beszállítóforrásként - nem maradt le a versengésben. Még a három nagy német luxusgyártó, az Audi, a Mercedeseket gyártó Daimler és a BMW is több százmillió eurós nagyságrendben vásárol itt alkatrészeket. Szeptemberben a BMW - versenytársait követve - regionális irodát nyitott a beszállítások és a partnerhálózat bővítésére. Döntésüket azzal indokolták, hogy a bajor márka tavaly 2,3 milliárd euró értékben vásárolt alkatrészeket Közép-Európából, s ezek közel egyharmadát Magyarországról. Magyar forgalmuk a 2005. évi 600 millióról tavaly 720 millió euróra emelkedett, az idén pedig 850 millióval számolnak. A mintegy negyven itteni BMW-beszállító többsége nagy nyugati multi érdekeltsége, a termékek sorában olyan csúcsportékák is szerepelnek, mint az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-emisszió leszorítását elősegítő start-stop rendszer. Ez a szerkentyű (amely rövid leállásoknál, például piros lámpánál várakozva automatikusan kikapcsolja, majd ismét beindítja a motort) a miskolci Bosch-gyár terméke. Tavaly még csak 4 ezer darabot szállítottak a start-stop egységből, ebben az évben szeptemberig már 260 ezret. "Nem csupán az ár, a stabil minőség és a szállítói pontosság fontos - jegyezte meg Tar Ágnes, a márkaképviselet szóvivője. - Az is kívánalom, hogy a beszállítóknak hosszú távon, a termék teljes életgörbéje során, a fejlesztéstől a gyártás befejezése utáni pótalkatrészgyártásig vállalniuk kell a szállítást."

Ám a gyors növekedés dacára, úgy tűnik, a nagy autógyártók még kivárnak, hová helyezzék a regionális alkatrészbeszerzések súlypontját. Martin Winterkorn, a Volkswagen-csoport elnöke májusi látogatásakor még lelkesen közölte, hogy az évi 800 millió euró értékű magyarországi beszállításra tekintettel Budapesten ütik fel regionális központjukat, s a meglévő több mint félszáz beszállító mellé legalább negyven újra számítanak. Most viszont érdeklődésünkre elhárították az újabb mérlegmegvonást, mondván, egyelőre nem kívánják "kommunikálni" az iroda működését. Az (akkor még az amerikai Chryslert is birtokló) Daimler már 2005 októberében megpróbálkozott egy pesti regionális alkatrészbeszerző iroda felállításával; a térség országaiban 450 telephelyen 2200 potenciális szállítót térképeztek fel, s a Magyarországról származó importjuk jelenleg évi 480 millió euró körül mozog - mondta el a HVG-nek Tilman M. Kapp akkori irodavezető. Ám azóta a Mercedes rájött - tette hozzá a szakember -, hogy egy ilyen szervezet nem hatékony, csak közbeiktatott lépcső a stuttgarti anyavállalat és a beszállítók között, ezért az iroda tevékenységét csendben megszüntették.

hvg360 Medvegy Gábor 2024. december. 24. 15:30

„Alkoholistáink biztos fedezékben olvasgatják a száraz Amerika csempésztrükkjeit” – száz éve is pezsgett a magyar közélet karácsonykor

A túlzott fényáradat áramszünetet okozott 1924 decemberében – abban az időben, amikor még Edison is azt üzente Budapestre, hogy hisz Magyarország feltámadásában. A kereskedők azt kérték a pénzügyminisztertől, hogy karácsony előtt vasárnap is mérhessenek pálinkát, a politikus viszont azokat a tisztviselőket ostorozta, akiknek nem jutott karácsonyi jutalom. Erről is írtak a lapok száz éve.