2006. február. 08. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. február. 08. 17:05 Trend

Ellendrukk

Olaszországban új olimpiai sportág született, mondják keserűen a szervezők és a rendfenntartók: a torinói játékok...

Olaszországban új olimpiai sportág született, mondják keserűen a szervezők és a rendfenntartók: a torinói játékok megtorpedózása. A december 8-án Rómából indult olimpiai lángot több városban is megpróbálták eltéríteni szélsőbaloldali és globalizációellenes aktivisták, Trentóban egyenesen kitépték a fáklyát Eleonora Berlanda futónő kezéből. Az egyik falu kommunista polgármestere például társaival együtt azért állná útját a lángnak, mert az szerintük nem a béke és a barátság jelképe, hanem a hitleri Németország öröksége, a régi görög szokást ugyanis az 1936-os berlini olimpiára élesztették fel.

Más helyszíneken is veszélybe kerülhet a játékok nyugalma a Susa-völgyben, ahol múlt év novembere óta a helybéliek a környezetvédő és globalizációellenes csoportokkal karöltve folyamatosan tüntetnek, útelzárásokat szerveznek a tervezett Torino-Lyon szuperexpressz (TAV) építkezésének megkezdése ellen. Az olasz kormány egyelőre leállította a munkálatokat, újabb vizsgálatokat rendelt el, cserébe megígértette a TAV-ellenes mozgalom képviselőivel, hogy felhagynak a demonstrációkkal, ám kisebb csoportok bejelentették, hogy nem tartják magukra nézve kötelezőnek az alkut.

Megpróbált kiegyezni a kormány és Torino városvezetése a szakszervezetekkel is a sztrájkok szüneteltetéséről, ám itt is lehetnek meglepetések. Az Alitaliánál már januárban egymást érték a munkabeszüntetések, járatok tucatjait bejelentés nélkül törölték, és kilátásba helyezték, hogy február 10-én, az olimpia nyitónapján megbénítják a forgalmat. A torinói parkolóőrök meg egyenesen azzal fenyegetnek, hogy egész februárban sztrájkolni fognak, ami katasztrofális következményekkel járhat. A tervek szerint ugyanis a játékok idején tömegközlekedési eszközökkel szállítanák a különféle rendezvényekre a látogatókat, akik autóikat tizenegy, nagyrészt újonnan épített városszéli óriásparkolóban hagynák. Ezek ingyenesek, és a buszokon, villamosokon is csak 90 centet kell fizetni egy egész napos jegyért, míg az olimpiára elkészült új metrón ingyen lehet utazni. Mindehhez 250-nel bővítik a meglévő ezres, hidrogénmeghajtású ökobuszparkot, sűrítik a vonatjáratokat, a sportolók és kísérőik szállítására pedig 1200 járművet és 1700, más városokból toborzott sofőrt állítanak csatasorba. A 2,5 millió eurós közlekedési projekt azonban teljesen összeomolhat, ha az érintett szereplők közül bárki sztrájkba lép.

Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.