2005. december. 21. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. december. 21. 18:55 Trend

Nehéz japán privatizáció

AUGUSZTUS 8.

Elutasította a japán felsőház a Koizumi Junicsiró kormányfő gazdasági programja sarokkövének számító postaprivatizációt. Válaszul Koizumi feloszlatta a törvényhozást, s új alsóházi választást írt ki. A privatizációval Koizumi a lakossági megtakarítások és életbiztosítások legfőbb kezelőjeként igen befolyásos posta politikai és gazdasági hatalmát kívánta megtörni. Ezt végül úgy érte el, hogy pártja, a Liberális Demokrata Párt (LDP) a szeptemberi választás után korábbi koalíciós partnere nélkül is kényelmes többségbe került, és az új parlament októberben áldását adta a privatizációra. Ennek ellenére Koizumi bejelentette: pártelnöki mandátumának 2006 szeptemberi lejártával visszavonul a politikától. A kormány gazdaságilag sikeresnek bizonyult, másfél évtizedes recesszió után a növekedés jelei mutatkoztak. Feszült viszony alakult ki viszont Kínával és Dél-Koreával, mivel Japánban a 20. század első felének néhány történelmi eseményéről a pekingi és szöuli felfogással ellentétes tankönyvek jelentek meg. Koizumi ugyanakkor augusztusban a japán fegyverletétel 60. évfordulóján bocsánatot kért a világháború alatt okozott károkért és szenvedésért, és nem látogatott el a második világháborús halottaknak - köztük számos háborús bűnösnek - emléket állító Jaszukoni-szentélybe.

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.