2005. december. 07. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. december. 19. 14:38 Trend

Az evolúció állomásai

1958: A New York államban található Brookhaven atomkutató központban elkészítik az első videojátékot, egy...

1958: A New York államban található Brookhaven atomkutató központban elkészítik az első videojátékot, egy oszcilloszkópon játszható, kezdetleges teniszt.

1962: A világ legismertebb műegyetemének számító amerikai Massachusetts Institute of Technology három számítástechnikusa kifejleszti az évtizedekkel később a mobiltelefonokban is feltűnő "csillagháborút", amelyben két, korlátozott üzemanyag-tartalékkal rendelkező apró űrhajó lövi egymást.

1972: Megjelenik az első, kereskedelmi forgalomba került konzol, a Magnavox Odyssey, amellyel a tévé képernyőjén kezdetleges teniszt és jégkorongot lehet játszani, de a memória kis mérete miatt az eredményeket papíron kell jegyezni.

1977: Bemutatják a japán Atari 2600 Video Computer Systemet (ennek emblematikussá vált, teniszre hasonlító Pong játéka Magyarországon az Egri János vezette Lehet egy kérdéssel több? című tévévetélkedőben is föltűnt). A konzolból - amelyet egészen 1991-ig gyártanak, ezért mindmáig a leghosszabb életűnek számít a kategóriában - 20 milliót adnak el világszerte.

1980: A Namco létrehozza az első "videojáték-személyiséget", a Pac-Mant, amely egy labirintusban falja a golyókat és menekül a szörnyek elől. A figura utóbb többször is feltűnik modernizált szoftverekben.

1985: Alekszej Pazsitnov szovjet számítógépmérnök megalkotja a máig töretlen népszerűségnek örvendő zuhanó téglás játékot, a Tetrist.

1989: A japán Nintendo bemutatja az első hordozható videojáték-készüléket, a Game Boyt, amelyből a következő öt évben világszerte 5 milliót adnak el.

1994: A japán Sony előáll a szoftvert immár nem speciális kazettáról, hanem cd-lemezről futtató asztali konzollal, a PlayStationnel, megfosztva a piaci elsőségtől a korábban a Super Nintendóval hódító riválisát.

1999: A Nintendo előtt piacvezető Sega a Dreamcasttal próbál visszatérni, de annak kudarca után föladja a hardvergyártást, és a játékszoftver-fejlesztésre koncentrál.

2000: A Sony a PlayStation 2-vel megerősíti vezető pozícióját, amelyet a 2001-ben érkező Nintendo GameCube és Microsoft Xbox sem tud megrendíteni.

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.