A megajachtok divatja
A méret a lényeg jelszavával egymásra licitálós jachtépítési láz lett úrrá a világ szupergazdagjain, akik a magától értetődő exkluzív belső és csúcstechnológia mellett már mini-tengeralattjáróval is fölszerelik játékszerüket.
Öt szinten 82 szoba 8 ezer négyzetméternyi lakóterülettel, 5 méteres belmagasságú luxuskabinok kristálycsillárokkal, alabástrommal borított fürdőszobák jacuzzival, diófa borítású bárpult. Fedett uszoda és tornaterem szaunával, moziszoba hatalmas plazmaképernyővel, a főfedélzeten pedig kosárlabdapálya - igaz, ez szükség esetén helikopter-leszállóhelyként is szolgál. Nagyjából ez az, amit a jachtőrültek ki tudtak deríteni a világ legnagyobb magántulajdonban lévő luxushajójáról, a Rising Sunról (Felkelő Nap), amelynek építtetője Larry Ellison, a világ második legnagyobb szoftvercégének számító Oracle elnöke.
Az sem ismert, hogy a 61 éves Ellison miért akar máris megszabadulni frissen átvett hajójától. Az érte kapott pénzre biztosan nincs égető szüksége, hiszen a Forbes amerikai gazdasági magazin legfrissebb listája szerint ő a világ kilencedik leggazdagabb embere a maga 18,4 milliárd dolláros vagyonával. Vannak, akik szerint nagyobb örömét lelte a hajó megtervezésében és berendezésében, mint a használatában, de az sem elképzelhetetlen, hogy túlságosan nagyra szabta jachtját: méretei miatt a Felkelő Nap csak kereskedelmi kikötőkben tud a part közelében lehorgonyozni, máshol távolabb kell ledobnia a vasmacskát, ami mégiscsak kényelmetlen lehet egy milliárdos számára, még ha a fedélzeten helikopter-leszállóhely van is.
Lehetséges persze, hogy a mániákusan versenyszelleműként ismert Ellison éppenséggel azért válna meg hajójától, mert meg akarja őrizni elsőségét, és máris újabb szuperjachtot akar. Készülőfélben van ugyanis a Rising Sunt a képzeletbeli trónról letaszító, Platinum (Platina) nevű hajó, amely már 160 méter hosszú lesz. Ezt Mohammed bin Rasid al-Maktum sejk, Dubai trónörököse építteti, illetve valójában azt a hajót alakíttatja át, amelyet még Jefri Bolkiah herceg, a brunei szultán öccse rendelt meg 1996-ban, mielőtt pénzügyi zűrbe került volna (HVG, 1998. október 3.).
A sejket láthatóan nem aggasztja, hol horgonyozhat majd, a Platinum ugyanis hosszabb lesz, mint a brit haditengerészet legtöbb rombolója. Azon túl, hogy a moziterem, az uszoda és a fallabdapálya itt is elmaradhatatlan kellék, a fedélzeten állítólag hangár is lesz, amely nemcsak helikoptert, hanem kis repülőgépet is befogad. Az elektronikai és a navigációs berendezéseket csak az utolsó pillanatban építik be az idén vízre bocsátani tervezett hajóba, nehogy az avatáskor már korszerűbbek is legyenek a piacon. A Platinum rendelkezik majd egy mini-tengeralattjáróval is, ami a milliárdos hajótulajdonosok legújabb extravaganciája. Elsőként Paul Allen, a Microsoft társalapítója - aki részvénypakettje révén, bár kiszállt a szoftveróriás vezetéséből, a Forbes legfrissebb listája szerint a világ hetedik leggazdagabb embere - egészítette ki hobbihajóját hobbibúvárhajóval.
Magát a legújabbkori jachtépítési mániát a Victoria's Secret márkájú női fehérneműket gyártó Limited Brands tulajdonosaként és ingatlanfejlesztőként is ismert Leslie Wexner indította be, amikor megépíttette a 96 méteres, Limitless (Korlátlan) nevű hajót, amelyet 1997-ben vett át. A 100 méteres határt a Le Grand Bleu (Nagy Kékség) lépte át elsőként, amelynek a fedélzeten álló "kalandvitorlása" is 22 méteres volt. Ezt Allen vásárolta meg, aki aztán továbbadta Roman Abramovics orosz milliárdosnak, mert megrendelte a 126 méteres Octopust (Polip), amelyhez a mini-tengeralattjárót is építették. A tavaly vízre bocsátott Octopust a világ leghosszabb jachtjának szánták - de nem kalkuláltak azzal, hogy Ellison, értesülve a tervről, bő tíz métert hozzátoldat a Rising Sunhoz az elsőség érdekében.
A hobbihajók méretével együtt az irántuk való kereslet is látványosan nő. Az utóbbi nyolc évben, miközben a "kommersz" luxusjachtok tipikus hosszúsága 24-33 méterről 45 fölé emelkedett, a piac is megháromszorozódott. A keresletet elsősorban közel-keleti és orosz vevők gerjesztik. Iparági szakértők úgy becsülik, az erre szakosodott gyárakban jelenleg csaknem hatszáz, legalább 25 méteres jachtot építenek - ez másfél száz darabos növekedés a tavalyihoz képest -, amelyek közül a nagyobbak két-három év múlva kerülnek vízre.
A szuperhajók felszerelése egyre kifinomultabb. A jachtvilág egyik központjának számító amerikai Miamiban tartott idei szakmai vásáron már bemutattak egy 50 ezer dollárba kerülő műholdas rendszert, amely a világ bármely pontján nagy sávszélességű internetes kapcsolatot teremt a hajó tulajdonosának. Az pedig ma már alapkövetelmény, hogy a szuperjachtokat olyan szerkezetekkel lássák el, amelyek kikötői hullámzásban is biztosítják, hogy a vendégek poharából ne löttyenjen ki a pezsgő.
Akinek - mert nem milliárdos, hanem csak egyszerű multimilliomos - nem futja saját szuperjachtra, az bérelhet is. A kivételes nyaralási igényeket kielégítő brit Loyd & Toysend-Rose cégnél a Leander nevű, 75 méteres hajó - 12 vendég számára alkalmas lakótérrel, fedélzeti medencével, tornateremmel, elegáns étteremmel, bárral és 23 fős személyzettel - 420 ezer dollárba kerül egy hétre; a kikötői díjakat és az üzemanyagot persze ezen felül kell fizetni.
NAGY GÁBOR