Berepülési kísérlet
Lotfi Farbod és családja a fő esélyese annak a pályázatnak, amelyet tavaly októberben írtak ki a debreceni repülőtér...
Lotfi Farbod és családja a fő esélyese annak a pályázatnak, amelyet tavaly októberben írtak ki a debreceni repülőtér területének hasznosítására és a légikikötőt üzemeltető önkormányzati cég, az Airport-Debrecen Kft. értékesítésére. Az egyik pályázó, a Xanga Holding Kft. egyik tulajdonosa ugyanis a Loft Line Kft., amely a magyar állampolgárságú üzletember feleségének, Lotfiné Rakovszky Melindának és két gyermeküknek az érdekeltsége. Lotfi Farbod 1992 szeptembere és 1993 áprilisa között a Budapesti Értéktőzsde megbízott ügyvezetője, majd 1998-ban fél évig annak ügyvezető alelnöke volt. Az extőzsdevezető tavaly novembertől ingatlanban utazik, miután a Deutsche Bank Zrt. elnök-vezérigazgatói posztját felváltva a bankcsoporthoz tartozó befektetési alapnak, a Walker and Williams Investment Groupnak az elnöke. E csoport egyik megaberuházása a Biatorbágy és Törökbálint között összesen 180 hektáros területen létesítendő Tópark-projekt.
A Xanga tavaly március óta üzlettársa volt a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. egyik cégének, a Debreceni Regionális Innovációs és Ipari Park Kft.-nek, márciustól pedig már 100 százalékos tulajdonosa a Debreceni Ipari Park Akadémia Ingatlanforgalmazó Kft.-nek. Lotfiék ennek ellenére nem bízták a véletlenre a reptér megszerzését: a Xanga tulajdonában lévő, 2006 decemberében létrehozott Debreceni Cargo és Logisztikai Kft.-ben 2008. január 28-ától az Airport-Debrecen Kft. korábbi igazgatóját, Virág Lászlót alkalmazzák ügyvezetőként. Virág terepismerete annak ellenére megéri Lotfiéknak, hogy a fideszes politikust tavaly decemberben jogerősen felfüggesztett börtönbüntetésre ítélték különösen nagy vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezelés miatt, miután a megyei önkormányzat alelnökeként 2002-ben hozzájárult egy 36 millió forintos túlszámlázáshoz. Lotfi Farbod számára ugyanakkor nem ismeretlen a debreceni tender másik pályázója sem: a Crossroads Capital Hungary Piackutató és Tanácsadó Kft. ügyvezetője ugyanis történetesen az a Szalai Zsolt, akivel 2001 és 2005 között együtt ült a Deutsche Bank igazgatótanácsában.
Az önkormányzat fideszes többsége tetszését egyelőre Lotfiék ajánlata nyerte el. Velük kezdték meg a tárgyalásokat, jóllehet az ellenzék kifogásolta, hogy a végül is a repülőtér területének csak 40 százalékára szóló, hírek szerint 5,3 milliárd forintos ajánlat jóval alatta marad a városvezetők által várt 10 milliárd forintnak. A privatizációs tender pikantériája, hogy az ellenzék, amely a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. egyes tagvállalatainak az ügyeibe már nem lát bele, a pályázatok elbírálására létrehozott munkacsoportban szembesült azzal, hogy az önkormányzatnak nincs korlátlan rendelkezési joga a légikikötő területe felett. Tavaly decemberben a Nagymester Kft. nyilvános pályázati eljárás keretében hatvan évre bérleti jogot kapott ugyanis 16,5 hektárra, miután vállalta a régi katonai repülőtér omladozó épületeinek lebontását és a kármentesítést. Ez csupán abból derült ki a számukra, hogy a Xanga 5,3 milliárd forintos ajánlatából 1 milliárd a Nagymester Kft. kivásárlását szolgálja.