2007. december. 19. 00:00 Utolsó frissítés: 2007. december. 19. 18:05 Magyar gazdaság

Szabad folyás

Főleg a tömegbor-kategóriában támad a külföldi konkurencia, és nem is esélytelenül - derült ki a HVG borbírálatán. A vakkóstolás során azonban az ítészek olyan bort is találtak, amely forgalmazásra alkalmatlan volt.

Mindenfajta szakmai megfontolást és előítéletet félretéve, csakis az átlagfogyasztó szempontjából legfontosabb tényezőre, az árra koncentrálva választottak magyar és külföldi borokat, pezsgőket három nagy üzletláncban a HVG és a Magyar Borok Háza munkatársai. Az már a vásárláskor feltűnt, hogy a legalacsonyabb árkategóriákban érezhető a leginkább a külföldi konkurencia jelenléte, illetve hogy a kiszemelt üzletekben az 1-2 ezer forint közötti választékban hiányoztak a magyar fehérborok - ezeket a kóstolásnak helyet adó Magyar Borok Háza készletéből pótoltuk. A vakkóstolásos tesztre a szakma különböző területein ténykedő, de hasonló bírálatokon számtalanszor részt vevő szakértőket kértünk fel: Kállay Miklóst, a Corvinus Egyetem borászati tanszékének vezetőjét, a 2000-ben az Év borászának választott balatonfüredi Figula Mihályt és Szöghy Ottó magyar bajnok sommeliert.

A kóstoláskor a bizottság két bort - egy magyart és egy külföldit - egész egyszerűen nem tudott minősíteni, mivel mindkettő "dugós" volt. Ez nem borhiba, és még az ár sem garancia arra, hogy nem ilyen palack akad a kezünkbe: az egyik bor az olcsó, a másik pedig a vizsgált legdrágább árkategóriába tartozott. Szakértők szerint a gyengébb minőségű paratölgyből készült dugókkal zárt üvegek akár 3-5 százalékánál előfordul ilyesmi, és ezt az arányt a HVG bortesztje is megerősítette. A dugósság okozója a triklór-anizol, amely a klórtartalmú tisztítószerek használatakor keletkezhet; nem ártalmas, de rontja a bor élvezeti értékét, mivel hozzá nem illő illatot és ízt ad az italnak. Olyan jellemző, amit a borértő profik és a csak próbálkozó laikusok egyaránt felismerhetnek. Ezért nem kell meglepődni azon, ha az előkelő éttermekben a palackot a vendég előtt kinyitó sommelier megszaglássza a dugót, és a vendégnek is felajánlja ezt a lehetőséget. A hasonló helyzetbe ritkán csöppenő vendégek számára megnyugtató lehet, ha a sommelier nem jelez dugóhibát, akkor ugyanis kizárható, hogy a vendéget kellemetlen csalódás éri.

A borvásárlásait a nagy áruházláncokban intéző, hozzá nem értő átlagfogyasztónak otthon nyilván nincs ilyen segítsége, ezért az is valószínűsíthető, hogy a csökkent élvezeti értékű dugós borok nagy részét megissza. Egy-egy - akár ünnepi - vacsorához beszerzett bor otthoni kinyitása után a nedűt szagolgatva vélhetően nem hangzanak el olyan kifejezések sem, mint az "erdei avarillat" és az "őszies érzetek", amelyeket tesztünk során az avatott borbírálóktól hallhattuk - igaz, tőlük is csak a 2 ezer forint fölötti árkategória borainak értékelésekor. A legpozitívabb jelző az 500 forint alatti borok esetében az volt, hogy "korrekt, piacos". Érdekes módon a kategóriát nyerő - a véletlen folytán ugyanattól a palackozótól származó - két magyar bor ítéltetett meg imigyen (lásd táblázatainkat a 136. oldalon), de a kategória negyedik helyén végzett spanyol vörösbor a savai miatt már megkapta a "szögletes" jelzőt. A nagy tévedésekbe a legnagyobb eséllyel éppen ebben az árkategóriában szaladhatnak bele a vásárlók, annak ellenére, hogy nyilván itt a legkisebbek a borokkal szembeni elvárások. Az általános fogyasztói tapasztalat ugyanakkor az, hogy egyre többen emelik le könnyű szívvel a polcokról az olcsó külföldi borokat, abban a reményben, hogy jobb minőséget kapnak, mint a hasonló árfekvésű magyar boroktól. Bár a HVG tesztje - legalábbis a legalacsonyabb árkategóriában - ezt nem teljesen támasztotta alá, de az is igaz, hogy a tesztvásárláskor a Lidlben éppen azokból az olasz borokból volt kicsi a felhozatal, amelyek a statisztika szerint a legnagyobb mennyiségben kerülnek fel az üzletek polcaira.

A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) adatai szerint míg tavaly összesen 142,7 ezer hektoliter hordós, illetve palackozott bor érkezett Magyarországra, addig az idén a behozott mennyiség már az első kilenc hónapban 172,7 ezer hektóra nőtt - ebből 116 ezer hektó Olaszországból érkezett. Utóbbiak zöme literenként 37 eurócentes átlagárú hordós bor. "Ez azt jelzi, hogy a tömegborok piacán versengő magyar palackozók egyre kevesebb magyar szőlőalapanyagot használnak, inkább olcsó olasz borokkal házasított borokat töltenek" - mondta a HVG-nek Horváth Csaba, a HNT főtitkára. Bár a legolcsóbb kategória élén két magyar bor végzett, a "még iható" borok között egy kunsági nedű lett az utolsó, és a mellényúlás is a hazai borok egyikénél történt meg.

"Remélem, ez nem magyar bor" - jegyezte meg az egyik bíráló a legalsó árkategóriában kóstolt egyik bor értékelésénél, de csalódnia kellett. Mint ahogy vélhetően azok a vásárlók is becsapva érezhetik magukat, akiket nem riasztott el, hogy ezen a Lidlben vásárolt egri bikavéren a palackozó megnevezése helyén csak egy kód, a H 0256 szerepel; talán nem véletlen, hogy a termelő nem vállalta a nevét. A profi kóstolók szerint ez a bor nem ütötte meg a forgalmazhatóság alsó határát. Az igazi nagy csalódás azonban az volt, hogy a palackon ott díszelgett az egri hegyközség által kiadott nemzetiszínű szalag az "eredetvédett bor" felirattal, ami - feltételezve, hogy az üvegben valóban az van, amit az egri borminősítő bizottság vizsgált - azt jelenti, hogy a bor a minőség javítása érdekében hozott szabályozásnak megfelelt. Bár az egriek sokszor panaszkodnak amiatt, hogy a borvidékükön felvásárolt szőlőt máshol palackozzák, ami veszélyezteti védett eredetű boraik minőségét, a HVG bortesztjén elégtelenre vizsgázott bikavért palackozó cég kódszáma mögött éppen a legnagyobb egri borászat, az Egervin Zrt. leányvállalata, a Bulls Blood Kft. - korábbi nevén Tim-Eg Kft. - rejtőzik.

A szabályozás rendezetlensége mindenesetre ezúttal is kibukott: hiába a 2004-es évjárat óta vívmányként alkalmazott borvidéki regula, a helyi borbíráló bizottságon átment borokat az Országos Borminősítő Intézet csak kémiai analitikai szempontból vizsgálja, a forgalomba került italok utóellenőrzése megoldatlan. Bár az egri hegyközség értékelése szerint boraik minősége 60-70 százalékkal javult, ezt a piac nem igazolja vissza, az ominózus bikavérhez hasonlóan - amelyet a Lidl saját hálózatában (azaz külföldön is!) dobott piacra - az egri eredetvédett borfajta máshol is a legolcsóbb borok közé tartozik.

Sokaknál a palackonkénti ezer forint a lélektani határ - ezt ismerhették fel az importőrök és a forgalmazók, mert ebben a kategóriában is erőteljes a külföldiek jelenléte. Ráadásul az importborokat zömében alacsonyabb árra pozicionálják, mint a magyarokat, minőségük viszont jobb - legalábbis a HVG bortesztje szerint. Ezt már a fogyasztók is érzékelik, és e kategóriában sokan átálltak a külföldi bor fogyasztására. Az import nagyobb része vörösbor, Kállay szerint vélhetően azért, mert fehérborban a magyar termelők több kategóriában is jó minőséget állítanak elő, miközben a gyenge magyar vörösborok és a neves termelők csúcsvörösborai között nagy az űr. A magasabb árkategóriákban, 2 ezer forint felett már komoly elvárásaik lehetnek a fogyasztóknak, ezeknek azonban csak részben tesznek eleget az üzletláncok. Feltűnő ugyanis, hogy itt már sokkal szűkebb a külföldi borok szortimentje: az egyik üzletláncban a 2 ezer forint fölötti, de 3 ezer alatti vörösborok között csupán bordeaux-i importbor volt. A drágább bordeaux-i borok között pedig már nem az ár-, hanem a minőségi különbség volt feltűnően nagy, ami arra utal, hogy a kereskedők pusztán a névvel próbálják eladni termékeiket, kihasználva, hogy a magyar fogyasztók nincsenek tisztában az egyes chateau-k minőségével, és nem is tudnak eligazodni a francia borok címkéin.

A hazai borászok szerint az alacsonyabb árkategóriákban is jobb a helyzet annál, mint amit a HVG üzletláncos tesztje mutat, csakhogy a minőséget termelő kisebb pincészetek nem jutnak be a szuper- és hipermarketekbe. Márpedig a vásárlás zöme ma már a nagy hálózatokban koncentrálódik. Ha ebből a magyar termelők kimaradnak, vagy nem tudják felvenni a versenyt az olcsó külföldi borokkal, közülük sokan tönkremehetnek. Nagy kérdése a magyar borászatnak az is, hogy mi történik a magasabb árkategóriákban. A magyar sztárborászok komolyabb borai jóval drágábbak, mint a most vizsgált legdrágább italok, ám a borbírálók szerint a teszten legjobban szerepelt francia bor többükkel versenyre kelne. Ha ebben az árszegmensben is számottevő lesz a borbehozatal, vagy a magyar fogyasztók észreveszik az ár-érték különbségeket, akkor nemcsak a tömegborok termelőit érheti csapás. Szöghy Ottó szerint az éttermekben ennek már vannak bizonyos jelei: náluk például az egyik villányi csúcsborász harmadik legjobb cuvée-je kétszer annyiba kerül, mint a hasonló minőségű olasz borok. Utóbbiak jobban is fogynak, csakúgy, mint a divatos, például eperillatú olasz nedűk - annak ellenére, hogy ezek vitathatatlanul kevésbé értékesek.

KELEMEN ZOLTÁN