Beépített szendvicsek
Olyan gyorsan építettük fel a gyárat, hogy nem volt időnk az állami támogatásra várni - mondta a HVG-nek a...
Olyan gyorsan építettük fel a gyárat, hogy nem volt időnk az állami támogatásra várni - mondta a HVG-nek a ThyssenKrupp Építőelemek Kft. ügyvezető igazgatója, Csuka György a cég új gyárának avatásakor. A Kiskunság északi határán, Budapesttől 60 kilométerre fekvő Felsőlajoson felépült üzem bizonyos értelemben a Dunaferrnek is riválisa lesz. A községben - ahol még ezren sem laknak - februárban kezdték el a 8 millió eurós beruházást, és novemberre már állt a könnyűszerkezetes épület, amelyet éppen olyan elemekből húztak fel, amelyeket ott gyártanak. A ThyssenKrupp mindössze 25 alkalmazottja tetőkhöz és hűtőházakhoz készít évente 16 ezer tonna acél szendvicspanelt, 3 milliárdról 5,5 milliárd forintra emelve a cég éves árbevételét. A különlegesen kezelt acéllemezek közé poliuretán habot töltenek, az így készült szerkezeti elemek viszonylag könnyűek, és jó a szigetelőképességük.
"A felsőlajosi gyár nem a Dunaferrtől rendeli a lemezeket, az acéltekercsek a duisburgi gyárakból érkeznek ide" - mondta a HVG-nek Jost A. Massenberg, a német ThyssenKrupp Steel AG igazgatósági tagja, aki szerint nem terveznek együttműködést sem a dunaújvárosi céggel, sem annak ukrán tulajdonosával, a Donbassz Ipari Szövetséggel. A Dunaferr is képes előállítani horganyzott, korróziótól védett lemezeket, de a tetőelemeknél a kopásállóság is fontos - magyarázta a különbséget a HVG-nek Csuka György -, márpedig a horgany ennek a követelménynek nem felel meg. Ezért kell a horganyzott lemezt még különleges műanyaggal ellátni, amit a duisburgiak csinálnak - tette hozzá.
Nem véletlen a mostani beruházás helyszíne sem: Felsőlajos az ország és a ThyssenKrupp által megcélzott piaci régió - Ausztria, Csehország, Szlovákia, Ukrajna, Románia, Bulgária, Szerbia, Horvátország - középpontjában van, így a végtermékek olcsóbb kiszállításakor az M5-ös közelsége és az itt lévő iparvágány döntő tényező volt. Felsőlajoson van elég hely arra is, hogy tovább bővítsék az üzemet, ennek lehetőségét Massenberg felvillantotta: a cég a megcélzott régióban évi 10 százalékos növekedésre számít 2012-ig, és 15 százalékos piaci részesedést akar elérni. A felsőlajosi gyárépítés további motívuma az volt, hogy az eddig Németországból szállított szendvicspanelek a szállítási költségek miatt egyre kevésbé voltak gazdaságosan exportálhatók a közép- és kelet-európai országokba.