A hévízi nosztalgiaprojekt
Ha a négyes metró lobbistáinak szabad, akkor nekünk miért nem?
Ha a négyes metró lobbistáinak szabad, akkor nekünk miért nem? - gondolhatták a Balaton Fejlesztési Tanács (BFT) háttérintézményeként működő Balatoni Integrációs és Fejlesztési Ügynökség Kht.-nél, és negyedévvel az után, hogy a kormány elfogadta, majd Brüsszelben is beterjesztette az uniós támogatásra javasolt közlekedési nagyberuházások listáját, a nyilvánosság elé léptek javaslataikkal. A Balaton-parti vasúti és autóbusz-közlekedést érintő fő fejlesztések mellett e terv része néhány, nem elsősorban közlekedési igényekkel, hanem inkább turisztikai attraktivitásával indokolt elképzelés is, mint a balatonfenyvesi keskeny nyomközű kisvasút újjáélesztése vagy - Sebestyén István, a kht programigazgatója szerint a legkidolgozottabb ötlet - a keszthely-hévízi villamos idén márciusban a nyilvánosság elé tárt ideája.
Az ötlet valóban kézenfekvő, hiszen a két szomszéd város turisztikai kínálata remekül kiegészítené egymást: a gyógytaváról híres Hévíznek nincs (szállodakapukon kívüli) élményfürdője, a Keszthely legfőbb vonzerejét jelentő Balaton vize pedig csak kánikulában igazán csábító. Azt az elképzelést pedig, hogy a két város között - mint a Balaton-fejlesztők javasolják - nosztalgiavillamos járjon, a MÁV nyaranta Keszthelyről Badacsonyba közlekedő százéves vonatának sikere is igazolja.
Az viszont túlságosan optimista prognózisnak tűnik, hogy a 9 kilométeres villamosvonalat meg lehet építeni a beharangozott 1,65 milliárd forintból; a - hévízivel ellentétben - már részletesen kidolgozott debreceni, szegedi és miskolci tervek egymilliárd forint körüli pályaépítési költséggel számolnak kilométerenként. A HVG felvetésére maga Sebestyén is elismerte, hogy az összeget "egy kicsit valóban alultervezték", mint ahogy a terv valósággá válásának jövő nyári határidejéről is úgy nyilatkozott: azt "provokatív szándékkal" mondta, hogy "ne lehessen halogatni a szükséges döntéseket".
Attól a programigazgató nem tart, hogy a működtetéshez szükséges kölcsönvillamosokat nem sikerül megszerezni; a féltett régi járművekkel együtt, érvelt, az adott - akár külföldi - város kulturális-gasztronómiai értékeit, "kulturális miliőjét" is be kívánják mutatni. Arra viszont ő sem tudott konkrét választ adni, mire alapozzák a Suchman Tamás szocialista országgyűlési képviselő elnökölte BFT háttérintézményében, hogy a szerinte 10-11 milliárdos pluszberuházással járó balatoni közlekedésfejlesztési tervet még be tudják szuszakolni az unió által támogatott beruházások sorába. Hacsak arra nem, hogy a kormány is hasonlóképpen jár el, amikor - nyilván más fejlesztések rovására - igyekszik mind több pénzt kiszakítani a közlekedésfejlesztési EU-támogatásokból a budapesti négyes metró építésére.Brüsszelben az idén döntenek a három város villamoshálózatának uniós támogatásáról