2006. október. 31. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. október. 31. 15:29 Hét nap

MEGHALT BENCE GYÖRGY

A demokratikus ellenzék "sajátos szubkultúrájának" kulisszatitkait firtató kérdésre a múlt hét végén 65 éves korában...

A demokratikus ellenzék "sajátos szubkultúrájának" kulisszatitkait firtató kérdésre a múlt hét végén 65 éves korában váratlanul elhunyt Bence György filozófus (képünkön 1985-ben) még tavaly is csak annyit mondott: "Erről a korszakról, különösen a személyes dolgokról, nem szoktam írni vagy nyilatkozni. Számomra még nem jött el ennek az ideje." Személyében a szocialisták "Magyarország évtizedek óta legkiemelkedőbb filozófusát", a fiataldemokraták "a demokratikus ellenzék kimagasló alakját", a szabaddemokraták "a valahai küzdőtársat" és "a kritikai gondolkodás mesterét" gyászolják részvétnyilatkozataikban. Az 1966-ban filozófia szakon végzett Bence tudományos pályáját Lukács Györgynél és Márkus Györgynél kezdte, amely az 1972-ben Márkussal és Kis Jánossal közösen írt, Hogyan lehetséges kritikai gazdaságtan? című, nyomtatásban csak a rendszerváltás után publikált könyve miatt megrekedt. Foglalkoztatási és publikálási tilalommal sújtották, csak külföldön, majd szamizdatban jelentek meg írásai, közülük a legismertebb a Marc Rakovski álnéven 1977-ben Kis Jánossal közösen jegyzett, A szovjet típusú társadalom marxista szemmel című kötet. Az 1970-es évektől meghatározó szerepe volt az izmosodó ellenzék tevékenységében, például a Charta '77-tel való szolidaritási akcióban, és egyik szerkesztője volt a nevezetes szamizdatos Bibó-emlékkönyvnek. Politikai és tudományos rehabilitációjára csak 1990 után került sor: villámgyorsan lett egyetemi tanár, az Akadémia filozófiai bizottságának elnöke. Tanácsadói szerepet is vállalt, előbb a Petrasovits Anna-féle szociáldemokrata pártnál, később, 1994-ig Orbán Viktor Fidesz-elnök személyes konzultánsaként. Attól kezdődően független értelmiségiként volt gyakori megszólaló a médiában.

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.