ROMÁN AUTÓPÁLYA-MIZÉRIA
Az észak-erdélyi autópálya építésének teljes leállításáról terjedtek el hírek a hét elején, ám a sztrádaépítő...
Az észak-erdélyi autópálya építésének teljes leállításáról terjedtek el hírek a hét elején, ám a sztrádaépítő fővállalkozó amerikai Bechtel cég helyi kommunikációs igazgatója, Bogdan Sgarcitu a HVG kérdésére cáfolta az értesüléseket. "A munkálatok lelassításáról, bizonyos tevékenységek felfüggesztéséről van szó, az építkezés azonban mindkét helyszínen tovább folyik" - jelentette ki Sgarcitu. A 685 romániai alkalmazott közül 240 munkaszerződését a múlt héten ideiglenesen felfüggesztették, s 21 beszállítót és alvállalkozót is arról értesítettek, hogy szolgálataikat egyelőre nem veszik igénybe. A munka lassítását a múlt héten a Bechtel képviselője azzal indokolta, hogy az Országos Autópálya-kezelő Ügynökség nem folyósította a szerződés szerinti összeget. A Bechtel döntését megelőzte Calin Popescu Tariceanu román miniszterelnök kijelentése, miszerint a bukaresti kormány továbbra is a 4-es európai korridor mentén haladó Arad-Nagyszeben-Pitesti-Bukarest autópálya-nyomvonal kiépítését tekinti prioritásnak. Borbély László, területrendezésért felelős miniszter elismerte, hogy a Bechtel által építendő - az EU által nem támogatott - Nagyvárad-Kolozsvár-Brassó sztrádára szánt költségvetési pénzt az idén 340 millió dollárról 213 millió dollárra csökkentették. Az autópálya-kezelő tavalyról mintegy 78 millió euróval tartozik az építőnek, amire a szerződés szerint mintegy 2 millió eurónyi késedelmi kamatot és kötbért köteles fizetni. A törlesztés hamarosan elkezdődhet, az illetékes minisztérium idei költségvetéséből 24 millió euró használható fel az építkezés finanszírozására, a pénzügyminisztérium pedig további 100 millió eurónyi kölcsönt vesz fel erre a célra.