2005. február. 09. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. február. 09. 18:22 Gazdaság

Veszedelmes viszonyok

Január közepén lakása közvetlen közelében agyonlőtték Feliksz Nejmant, a Moszkeb nevű moszkvai taxivállalat...

Január közepén lakása közvetlen közelében agyonlőtték Feliksz Nejmant, a Moszkeb nevű moszkvai taxivállalat kereskedelmi igazgatóját. A 39 éves férfinak egyetlen bűne volt: húsz nappal korábban az őáltala irányított cég lett annak a pályázatnak a győztese, amely eldöntötte, hogy Moszkva nemzetközi repülőterén, a Seremetyevo-2-n mely vállalkozás járművei vehetnek fel hivatalosan utasokat. A részben a moszkvai városvezetés tulajdonában lévő, saját szervizzel és korszerű gépkocsikkal rendelkező Moszkeb azzal nyerte meg a pályázatot, hogy vállalta: a repülőtérre 678 rubelért (1 rubel = 7 forint), a városba pedig 700- 1400 rubelért szállítja az utasokat. A Seremetyevót korábban szinte teljesen ellenőrzése alatt tartó, főként illegálisan tevékenykedő feketézőket alkalmazó taximaffia jóval többért, minimum 4500 rubelért vitte be a repülőtérről a moszkvai viszonyokat nem ismerő utasokat, és a bűnszövetkezet vezetői valószínűleg úgy látták, a Moszkeb látványos megjelenése jelentősen rontja majd üzleti lehetőségeiket.

Az orosz főváros más pontjain is dúl a háború a mintegy 4 ezer hivatalos és becslések szerint legalább 15 ezer feketéző taxis között. A legsúlyosabb a helyzet a pályaudvarok környékén, ahol szinte minden héten tömegverekedésbe torkollik az érdekellentét. Míg a repülőtéri és pályaudvari feketézők a hivatalos fuvarosoknál magasabb viteldíjat igyekeznek kicsikarni a kuncsaftoktól, a moszkvai utcákon közlekedők a hivatalos árnál 10-20 százalékkal kevesebbet kérnek. Az utóbbiak általában nem tagjai a taximaffiának, többségük olyan autós, aki adómentes fuvarozásból igyekszik fizetéskiegészítéshez jutni. A moszkvai városvezetés január utolsó napjaiban jóváhagyta azt a szabálytervezetet, amely fokozatosan kiszorítaná a feketézőket a pályaudvarok közeléből: az újonnan létrehozandó drosztokat csak az engedélyt szerzett és a taxisetikát elfogadó fuvarozók használhatnák. A rendszer gyenge pontja, hogy a szabály betartatására hivatott rendőrök jelentős része némi vesztegetési pénz fejében nem zavarja el a feketézőket.

Bár a taxifrontot továbbra is az erőszak és a szabályozatlanság jellemzi, a helyzet valamivel jobb, mint a szocializmus éveiben, illetve a kilencvenes évek eleji vadkapitalizmusban. Míg a nyolcvanas években némi szerencse és nem csekély meggyőző erő kellett ahhoz, hogy valaki rávegye a benzinszagú Volgák sofőrjeit munkájuk elvégzésére, mostanra valóban létrejött néhány olyan taxis cég, amely a jelek szerint a minőségi személyfuvarozást tekinti feladatának. A hivatalos piacot jelenleg a múltat és a jövőt ötvöző, 2 ezres autóparkot kiépített Novoje Zsoltoje Takszi uralja: a sárga Volgák még benzinszagúak ugyan, ám a sofőrök segítőkészek, és számlát is hajlandók adni. Szakértők szerint a feketézőket csak akkor lehet kiszorítani a piacról, ha még legalább 10 ezer hivatalos taxi jelenik meg a metropolis utcáin. Igaz, ezzel teljesen elveszne a moszkvai taxifogási kísérleteket belengő romantika: esély sem lenne arra, hogy a legügyesebbek szirénázó rendőrautóval, tűzoltóautóval vagy garázsba tartó trolival tegyék meg az utat az áhított célállomásig.

NÉMETH ANDRÁS / MOSZKVA

hvg360 Ballai Vince 2024. december. 23. 17:30

150 millió légy egy csapásra – indul az első hazai lárvagyár, amelyről Áder János is szuperlatívuszokban beszél

Euró tízmillókból épült fel Magyarország első lárvafarmja, ahol légylárvák milliárdjainak segítségével állítanak elő prémium minőségű fehérjét szerves melléktermékekből. Ki fogja felvásárolni tonnaszám a lárvákat? Mitől fenntarthatóbb a rovarfehérje a hagyományosnál? Mit keres egy híresen rovarfób ország exállamfője a lárvagyár átadóján? Egyáltalán, hogyan hizlalják a takarmánylárvát? Ez a gyáravatás más volt, mint a többi.