2009. július. 15. 00:00 Utolsó frissítés: 2009. július. 15. 17:58 Fókuszban

Akcióban

A válság árnyékában nehezülő gazdasági helyzetben a nyaralni indulók még az eddiginél is intenzívebben vadásszák a...

A válság árnyékában nehezülő gazdasági helyzetben a nyaralni indulók még az eddiginél is intenzívebben vadásszák a „filléres” lehetőségeket. Az utazásszervezők véleménye megoszlik: egyesek szerint nem árt igyekezni az utak lekötésével, mert a július végétől augusztusig tartó időszakra kifogynak a last minute ajánlatok. Mások viszont az ideit a last minute, a szuper last minute és az ultra last minute ajánlatok szezonjának jósolják.

A kínálat egyelőre inkább az utóbbi véleményt látszik alátámasztani. Találomra kiválasztottunk egy jellemző ajánlatot, amely szerint lapzártánkkor Máltára repülővel egy hétre, reggelis, úszómedencés, négycsillagos szállodába akár 69 990 forintért is el lehet jutni. A HVG információi szerint az utat értékesítő cég részesedése ebből mintegy 4-6 ezer forint, a fennmaradó összegből kellene kigazdálkodniuk a szervezőknek a retúr repülőjegyet, a kinti szállást reggelivel, a kihelyezett idegenvezető bérét, a rezsiköltségeket, no és a reménybeli hasznot. „Sokszor valóban nem értjük, hogyan tudnak nyereséget termelni a meghirdetett árral, valójában inkább a veszteségek minimalizálásáról lehet szó” – vélekedik Habóczki Zsolt, a Hurrá Nyaralunk.hu online utazási iroda vezetője, akinek cége a 2000-es indulás óta eltelt kilenc évben a legnagyobb hazai internetes utazásközvetítő céggé nőtte ki magát.

Igaz, ma már minden ajánlat alatt ott olvasható a kiegészítés, hogy az ár mi mindent nem tartalmaz. Az említett máltai út esetében a részvételi díjon felül 3500 forint árfolyampótdíj, 28 ezer forint repülőtéri illeték, 1 százalék sztornóbiztosítás, 5 ezer forint transzfer, 500 forint foglalási díj is fizetendő. A sztornóbiztosítás nélkül ez összesen 37 ezer forint; mindezekkel együtt az utazás máris százezer forint fölöttivé válik. Egyhetes, tíznapos utazások esetén a meghirdetett és a valóságosan kifizetendő ár között 40–60 százalékos eltérés is lehet.

„Addig nincs baj, amíg egy-egy csoport utolsó útjait kínálják szinte fillérekért” – ezt már Kiss Pétertől, az Apollon Travel Kft. ügyvezetőjétől halljuk. A baj ott kezdődik, amikor a fél gépet vagy útjaik nagy részét kínálják bizonyos irodák last minute áron. „Ez rossz a szakmának és rosszat tesz a piacnak is, ugyanakkor óhatatlanul csődbe sodorja a szervezőt” – véli Kiss, aki számítógépének monitorján azonnal mutat is egy hihetetlen ajánlatot: egy iroda alig 44 ezer forintért repülős, apartmanos utat hirdet Rodoszra, illetékekkel együtt. Ilyen utat busszal sem lehet ennyiből kihozni, magyarázza.

Az internetes utazásközvetítő cégeknél tett foglalások alapján a legkeresettebb célpontok idén Görögország, Tunézia és Törökország. Az évente százezer magyart utaztató, 15 milliárd forint árbevételű Ibusznál Horvátország a legnépszerűbb. Komora Zoltán turisztikai igazgató szerint az irodák kapacitáscsökkentése miatt az idén nem számíthatnak last minute dömpingre az utasok. Vagyis aki az utolsó pillanatra hagyja a választást, ha le nem is marad, esetleg túl nagy minőségi kompromisszumot lesz kénytelen kötni. Ami egyébként nem szokatlan a magyar utazóknál: az Európai Bizottság februári közvélemény-kutatása szerint a magyarok közel 40 százaléka kizárólag az ár alapján választ úti célt (Ausztriában ez az arány alig 6 százalék). A szolgáltatások minősége a magyarok mindössze 5,6 százaléka számára meghatározó jelentőségű, míg például a csehek több mint egynegyede dönt ennek alapján.

HARLE TAMÁS