Terjeszkedő megabuli-birodalom
A közel 4 milliárd forintos piacot jelentő, évi másfél millió látogatót vonzó könnyűzenei fesztiválok zöme közvetve vagy közvetlenül a hajógyári fiesztákat szervező cég érdekeltségébe tartozik.
"Gerendaiékat nem lehet megkerülni, mert ha kimaradsz a soproni Volt, a tokaji Hegyalja, a mezőtúri Wan2 vagy az óbudai Sziget programjából, semmi nem marad számodra. A gond csak az, hogy nincs alku: vagy annyiért lépsz fel, amennyit ők kínálnak, vagy marad a garázszenélés, klubozás, vagyis az ismeretlenség" - panaszkodott a HVG-nek egy ismertebb rockzenész. Való igaz, a gázsimezőny meglehetősen széles, a legkiemelkedőbb külföldi vendégek 27-54 millió forintért lépnek fel, a legjobban dotált hazai együttes, a Kispál és a Borz pedig 1 millióért. "Senkinek sem fizetünk kevesebbet, mint amennyit máshol is kapna, igaz, előfordul, hogy kifutunk a keretből, és a szervezők azt mondják, ennyi maradt, ennyit tudunk fizetni egy koncertért. A nemzetközi fesztiválporondon így is mi támogatjuk a leginkább a hazai bandákat" - ismertettette viszont a maga álláspontját Gerendai Károly, az 1993-ban alapított Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. tulajdonos-igazgatója. Szerinte félreértés az is, hogy a valamirevaló magyarországi könnyűzenei fieszták cége érdekeltségeihez tartoznak.
© Fazekas István |
A Sziget Kft. öt éve szerzett többségi részesedést az 1993-tól Sopronban Lobenwein Norbert és Fülöp Zoltán által szervezett - az utóbbi fél évtizedben évi tízmillió forint körüli profitot termelő - Volt Fesztivált rendező kft-ben. Mégpedig gond nélkül, hiszen a tranzakciót megelőzően a két soproni fesztiválkreátor már Gerendainak is dolgozott: Lobenwein 1999-es alapítása óta tagja a Gerendai és a földalatti rockzenészből nemrégiben az Állami Operaház tanácsadójává is előlépett Müller Péter Sziámi által létrehozott Ifjúsági Rendezvényszervező Kht. háromtagú felügyelőbizottságának. 2000 óta Lobenweinék a főváros utcáin - idén 140 millió forintból - augusztus végén megrendezendő Budapest Parádé, valamint a Puskás Ferenc Stadion mellett 60 millió forintból tábort verő Budapest Parádé Bonus projektigazgatói, egyúttal a 400 millió forintos működési költségű Sziget Kft. munkatársai. Céges Sziget-érdekeltség a tavaly még 10 millió forintos veszteséget termelt, az idén már nullszaldós, összesen 450 ezer euró - nagyjából 120 millió forint - költségvetésű marosvásárhelyi Félsziget Fesztivál is; a romániai bejegyzésű Sziget Románia Srl. 51 százalékban Sziget-tulajdon. Emellett a Sziget Kft. munkatársai, főnöki engedéllyel, de maszekban segítenek megszervezni a Fejér megyei Alba Napokat, valamint a tetszhalott állapotból három éve újjáélesztett Szegedi Ifjúsági Napokat.
Gerendai Károly © Marton Szilvia |
"Gerendai visszaél erőfölényével" - panaszolja Lakatos "Laki" László, a fővárosi Rudas fürdőben Cinetrip címen nemzetközi hírnévre szert tett bulisorozat szervezője. A lemezlovasból partiszervezővé és az elektronikus tánczenei színtér ötletemberévé avanzsált Laki 1999 óta a hajógyári mulatság egyik legtrendibb színhelyét szervezte. Az idei fesztiválon viszont nincs Cinetrip-sátor, csak egy, ugyanazt a közönségigényt kiszolgálni próbáló hasonló építmény, Medúza néven. "Lakival a munkatársaim nem tudtak megegyezni, így saját szervezésben állítjuk elő a produkciót, ami szerintem még nem lenyúlás" - mondja erre Gerendai. Aki szerint a rendszerváltáskor kalózadóként indult, független közösségi médium őstípusának számító, a Tilos Kulturális Alapítvány által üzemeltetett Tilos Rádió is hasonló okból - mármint megegyezés híján - nem állított már tavaly sem sátrat. Pedig Gerendai szerint a Tilos és a Cinetrip esetében a Civilfalura érvényes szigetes gyakorlat volt érvényben: e két helyszín az infrastruktúrán (azaz a 20 millióból megépített és négy éven keresztül több millióból felújított Cinetrip-épületen és a Tilos cirkuszi sátrán) kívül külön pénzt - 5, illetve 1,5 millió forintot - is kapott a programszervezésre. A helyszínek zöme velük szemben busás - 100 ezertől 1 millió forintig terjedő - bérleti díjat fizet.
A fesztiválszereplés ugyanis sokszorosan megtérülő reklám - állítják a szigetesek. A független rádió és Lakatos "Laki" azonban úgy vélik, hogy az általuk képviselt zenei irányzatok kedvelőit ők csábították ki, sok ezren vásárolták meg csak miattuk az egyre drágább belépőket. Gerendai szerint viszont ha ez így lenne, akkor a Tilos és a Cinetrip számítana a hajógyári fieszta legnagyobb konkurenciájának.
VAJNA TAMÁS