2004. december. 22. 00:00 Utolsó frissítés: 2004. december. 22. 18:44 2004: az év krónikája

Fővárosi metrószerződés

JANUÁR 19.

Másfél évvel azután, hogy bekerült a kormányprogramba, aláírták a főváros és a kormány közötti metrószerződést. E szerint a Kelenföld és a Keleti pályaudvar közötti, 7,5 kilométeres metróvonal folyó áron 227 milliárd forintra becsült költségének közel 80 százalékát finanszírozza a magyar állam. Májusban Medgyessy Péter miniszterelnök 70 százalékos támogatást helyezett kilátásba a további 2,5 kilométeres, 80 milliárd forintba kerülő szakaszhoz, de ez az arányszám már nem szerepel a kormány határozatában, s törvényjavaslatot sem terjesztett be róla a kabinet. Pedig az 1998-ban kötött hasonló - a költségeknek csak 60 százalékát a kincstárra hárító - megegyezés teljesítése elől az Orbán-kormány végül a törvényi felhatalmazás hiányára hivatkozva zárkózott el, majd a Legfelsőbb Bíróság érvénytelennek nyilvánította a szerződést. A hasonló fiaskó elkerülésére az idén januári megállapodáshoz tartozó költségvetési kötelezettségvállalást tavaly törvényben is rögzítették. A 7,5 kilométeres metrószakasz 2008-ra tervezett átadása már nem lehetséges, mivel több lakóközösség - háza megsüllyedésétől tartva - pereskedéssel akadályozta a vasúthatósági engedély kiadását, így az csak októberben emelkedett jogerőre.

hvg360 Serdült Viktória 2024. november. 28. 10:09

Felesleges kényeskedni a függetlenség miatt – a bírókat képviselő OBT elnöke a kormány alkujáról

Két lehetőség volt: vagy nincs pénz, vagy pedig van, de akkor alá kell írni a papírt – így magyarázta a HVG információi szerint egy belső értekezleten Szabó Péter, az Országos Bírói Tanács elnöke, miért ment bele a kormány diktálta megállapodásba. Beszédének több forrásból hozzánk eljutott átirata szerint azt mondta, felesleges kényeskedni a bírói függetlenség miatt.