Élet+Stílus HVG 2024. december. 02. 11:09

„Homo-oktatástól” féltik a lengyel konzervatívok a gyerekeket

Tiltakoznak az új alaptanterv ellen, amelyben egészségtant és állampolgári ismereteket is tanítanának.

Lengyelországi konzervatív csoportok a Jog és Igazságosság (PiS) ellenzéki párt vezetésével tiltakoznak az új alaptanterv ellen, amelynek keretein belül olyan tantárgyakat is tanulnának a lengyel iskolások, mint az egészségtan vagy az állampolgári ismeretek – írja az Euractiv. Az új tanterv a következő iskolaév kezdetétől, 2025 szeptemberétől lenne érvényes.

“A gendertolerancia, inkluzivitás, klímaideológia és planetáris étrend jelszavak már megtalálhatóak az olyan új tárgyakban, mint az egészségtan vagy az állampolgári ismeretek” – panaszolta Hanna Dobrowolska, az Iskolák Védelméért Szövetség koordinátora. Dobrowolska szerint ezek a tárgyak nem értékekre, hanem ellenértékekre nevelik a gyerekeket.

A koordinátor szerint az új tanterv összeállítóinak célja, hogy nemzetköziesített, Unió-párti állampolgárokat neveljenek. “Terápiafüggő, irányítható, kevés tudással és céltudatosság nélkül. Olcsó munkaerő. Ez volt a tervük a lengyel gyermekekkel.”

A Koalíció a Lengyel Iskolák Megmentéséért mintegy 70 konzervatív szervezettel együtt tüntetést is szervezett Varsóban, melynek jelszava az volt, hogy “nem a romlottságra”. A tüntetők többek között “védjük meg a gyerekeinket a homo-oktatástól”- és “nem szivárványos, nem szekuláris, Lengyelországunk katolikus”-feliratokkal tiltakoztak a tantervmódosítással szemben.

Az egészségügyi minisztérium ugyanakkor védelmébe vette az új tantárgyakat, a közleményük szerint az iskolának kötelessége megtanítania a gyerekeket arra, hogyan őrizzék meg az egészségüket. A tanterv vázlata szerint az egészségtan 9 témakörből állna, amelyek között a fizikai, a mentális vagy épp a szociális egészség mellett a szexuális egészség is szerepelne.

A tanterv egyik társszerzője, Zbigniew Izdebski szexuálpedagógus, közegészségügyi szakember arról beszélt, hogy nem tudja elképzelni, hogy kihagyják a szexualitás kérdését csak azért, mert egyeseknek kényelmetlenséget okoz. “A tanuló nem csak a pszichoszexuális fejlődéséről fog tanulni, hanem olyan kérdésekről is, mint a családalapítás, a társas és párkapcsolatok. Beszélgetések lesznek a szerelemről, a tiszteletről, a házasság és a család értékeiről” – magyarázta a szerző.