Újra feltűnt egy Formula-versenyautó a Műegyetem aulájában. Az autót hallgatók tervezték és alkották meg egy nemzetközi verseny részeként.
A Formula Student Rollout nevű eseményt idén is a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem K épületének aulájában tartották meg. Büszke és kíváncsi családtagok, konkurens egyetemek csapatai és a szponzorok közül is páran tiszteletüket tették, miközben lelkes mérnökhallgatók dongták körül az embereket, és magyarázták lelkesen a részleteket az érdeklődőknek.
Amikor még a bemutató előtt kérdezgettem a hallgatókat, mi is igazából a Formula Student, a legtöbben azt emelték ki, hogy egy jó közösségi élmény, amiből később ők még nagyon sokat profitálhatnak. De a nemzetközi versenynek az egyetem számára is óriási a presztízsértéke.
Fülöp Dávid, a szponzorációs csapat egyik tagja például azt mondta, hogy ő direkt ezért választotta annak idején a BME-t, hogy bekerülhessen a formulások közé. Ezzel nincs egyedül, sokuknak volt ez egy pluszmotiváció a továbbtanulásnál, míg mások csak az egyetemen ismerkedtek meg a Formula Studenttel. Ami mindannyiukban közös, az az autóversenyzés iránti szenvedély. Pontosabban az autó elkészítése iránti olthatatlan lelkesedés. Ehhez ugyanis folyamatos innováció szükséges, kreativitás és egy némi üzleti érzék is. Utóbbira már csak azért is szükség van, mert Dávid szerint egy ilyen autó elkészítése nem olcsó, nagyjából 40-50 millióra rúg, igaz, ebben benne van a reklámozás, az egyenruhák és a pilóta felszerelése is.
Maga a Formula Student egyébként egy gyűjtőnév, amely az egyetemek és főiskolák számára megrendezett autóversenyeket takarja. Ebbe beletartoznak a futamok is, de elsősorban a tervezést, a kivitelezést és az autó köré felépített üzleti koncepciót díjazzak.
A versenysorozat a 80-as évek Amerikájából indult, de napjainkban már világszerte rendeznek futamokat. Hazánkban 2010 óta, zömében a Hungaroring ad otthont a futamoknak, de az elmúlt időszakban a ZalaZONE is bekapcsolódott ebbe.
A magyarországi egyetemek között a BME volt az első, ahol Formula-csapat alakult. Ez 2007-ben történt.
Akkor még csak 18 főből állt a csapat, mára már közelíti ez a szám a mágikus 100-as számot, az egyetem szinte minden karáról csatlakoznak, óriási az érdeklődés. Csak a múlt tagfelvételkor közel 100 jelentkezőből választották ki a csapat 30 gólyáját.
Az elballagott tagok a tapasztalatok szerint jó eséllyel valamilyen autós területen helyezkednek el, igaz, nem feltétlenül maradnak a versenyzés mellett. A nagy multiknál azonban sokan megtalálják a helyüket, a versenyhez olyan szponzorokat sikerült beszervezni többek között, mint az Audi, a Continental vagy a Bosch. E cégek a szponzoráció mellett sokszor karrierlehetőséget is nyújtanak a fiatal mérnököknek, mivel folyamatosan nyomon követik a diákokat, és a tehetségesebbeket igyekeznek magukhoz venni.
„Vannak szerencsések, akik bekerülhetnek akár F1-es csapatokba is. Ilyen volt például Kling Sándor, aki a Red Bull csapatába került be. De voltak mások is, akik ilyen irányban folytatták, és rendszeresen vissza is járnak hozzánk, hogy ellássanak minket tanácsokkal” – meséli Pácsonyi Péter, a jelenlegi csapat főmérnöke. Ő maga egyébként nem dédelget ilyen álmokat, most inkább a mesterszakra fókuszál.
A rendezvényen, mielőtt bemutatták az autót, a szervezők összefoglalták a jelenlévőknek, miről is szólnak a Formula Student-es versenyek, és hogy milyen szezont zártak tavaly. Mint megtudtuk, a megmérettetések két részre oszlanak: a statikus és a dinamikus versenyszámokra, ezek összesítése adja majd a végeredményt. A statikus rész lényegében a tervek elbírálását, az autó kivitelezését és a projekt üzleti tervének minőségét és realitását jelenti, ezt a csapatok prezentációkon és kvízeken keresztül mutatják be.
A dinamikus rész természetesen a futamot jelenti, ám ezt is több kategóriába lehet sorolni. Ilyen a manuális és az önvezető futam, utóbbi esetén, értelemszerűen, pilóta nélkül megy végig az autó a pályán.
Pácsonyi Péter kérdésünkre hangsúlyozta: a futam során a szigorúan megszabott kritériumok miatt talán még jobban is ügyelnek a biztonságra, mint egy Forma–1-es versenynél. Több olyan gomb és mechanikai kivitelezés is van az autóban, ami azonnal leállíthatja egy esetleges meghibásodás esetén.
A tavalyi szezont összességében nem zárták rosszul a BME-sek, hiszen négy versenyen indultak, az Ausztriában megtartott versenyen az összesített 4. helyen, a németországi futamon a 3. helyen végeztek. A hazai futamoknál pedig elhoztak egy összesített 2. és egy 4. helyezést.
Az idei célok igencsak ambiciózusak: egy összesített első helyezés valamelyik futamon, illetve az autó 10 százalékos menetdinamikai fejlesztése.
A ZOE nevet kapott kocsi bemutatásánál kiderült, hogy az egy kis pénzügyi átcsoportosítás miatt idén nem kapott új vázat, viszont az első szárnyak felfogatásán változtattak, és fejlesztették az elektronikáját és a szoftvereket. Új az aksi, a generatív alkatrészek miatt pedig az egész jármű mintegy 10 kilóval könnyebb lett (igaz, még így is 192 kilót nyom), ez pedig nagy előny lehet a Hollandiában nemsokára megszervezett futamon.
Pácsonyi elmondása szerint a német csapat számít a BME-sek legnagyobb ellenfelének. Ez azonban nem vérre menő a küzdelem – hangsúlyozza –, hiszen itt lényegében egymástól kell tanulni. A hazai ellenfelekkel szintén kollegiális a viszony.
Mindez persze nem azt jelenti, hogy ne fektetnének nagy hangsúlyt a győzelemre, mégiscsak versenyről van szó.
Sajnos június 1-jén, akció közben nem tudtuk megnézni a kocsit, mivel az egyetem az időjárásra való tekintettel biztonsági okok miatt lefújta a tesztkört. A pár héttel korábbi próbakörről azonban láthattunk egy rövid videót.
Az elektronikáért felelős csapat viszont bemutatta azokat a teszteket, amelyeket a futamok előtt szoktak végigcsinálni. Tanúsíthatjuk: a motor rendben működik.