A világ eredete című festmény egy performance célpontja lett.
Gustave Courbet A világ eredete című festményét üveglap védte ugyan a Metzben található Centre Pompidou-ban, de a rendőrség azonnal kivonult a múzeumba, amikor kiderült, hogy az 1866-ban készült, női szeméremtestet ábrázoló alkotást festékkel fújták le.
Az ügyészség elmondta, hogy két nőt tartóztattak le, akik összesen öt művet fújtak le „me too” felirattal.
Deborah de Robertis francia–luxemburgi performance-művész az AFP-nek elmondta, hogy ő szervezte meg a két nő által végrehajtott akciót a Nem választhatod el a nőt a művésztől című performance részeként.
De Robertis elmondta, hogy az akcióval „kihívás elé akarja állítani a művészettörténetet”, és nyílt levélben ítélte el a performance-ban célba vett férfi művészek viselkedését, „ragadozóknak” és „cenzoroknak” nevezve őket. Azt mondta, hogy az akciót feminista performance-ként hajtották végre, mert „a kortárs művészet nagyon zárt világa eddig nagyrészt csendben maradt”.
Rachida Dati kulturális miniszter az X-en üzent „azoknak az »aktivistáknak«, akik úgy gondolják, hogy a művészet nem elég erős ahhoz, hogy egyedül hordozzon egy üzenetet… Egy műalkotás nem plakát, amelyet ki kell színezni egy aktuális üzenettel”.
Francois Grosdidier, Metz polgármestere a kultúra elleni, „fanatikus feministák” által elkövetett újabb támadásnak nevezte a történteket.
De Robertisnek nem ez volt az első performance-a Courbet festményével. Korábban a saját nemi szervét megmutatva pózolt A világ eredete előtt a Musee d’Orsay-ban.
A világ eredetét a párizsi Musee d’Orsay-ból kölcsönözték a Centre Pompidou-Metznek egy Jacques Lacan francia pszichoanalitikusról szóló kiállítás részeként, aki egykor a festmény tulajdonosa volt.